Algen probleem onoplosbaar.Bak leeghalen?
-
Loek van Kersbergen
Onderwerp auteur - 0-200

Algen probleem onoplosbaar.Bak leeghalen?
Hallo Allen,
Ik heb ca. 2 jaar geleden mijn bak ( 300x80x70) opnieuw ingericht als Zuid Amerika bak. Enkele zeer grote stukken kienhout, mooi planten bestand mooi vissenbestand. Na een half jaar ging het dus mis. Blauwalg, en enkele andere algen soorten. Alles ( maar dan ook alles) geprobeerd. Nu is het moment gekomen om mijn bak geheel leeg te halen en overnieuw te beginnen, maar de oorzaak is nog niet echt gevonden. Ik ga in ieder geval met andere kleurtemperaturen in de belichting werken. Ik vermoed - na heel veel proberen en uitsluiten van oorzaken- dat er 3 oorzaken zijn voor de problemen. 1) Verkeerd en teveel licht, 2) voedingsbodem gebruikt , 3) ik vermoed dat het kienhout de veroorzaker zou kunnen zijn omdat het misschien te 'jong' is geweest. Wel jammer want er zit voor een vermogen aan kienhout is. ( 1 stuk van ca. 150 cm, een boomwortel van 70 hoog x60x60 en een aantal forse maar toch wat kleinere stukken).
Het kienhout is steeds heel erg zwaar begroeid met algen vooral blauwalgen.
Ik heb nu net 3 maanden het licht volkomen uitgehouden op 2 x 15 min per dag na en de algen verminderen nu wel maar het kienhout en het glas blijven behoorlijk bealgd, wel minder blauw algen maar veel bruine algen.
Nu mijn vragen om advies aan jullie: Geef eens een idee over belichting ( kleuren, tijden) , en welk middel zou ik kunnen gebruiken om mijn aquarium volledig te ontsmetten en steriliseren. (De vis gaat er allemaal uit).
Ik heb zelf zitten denken over het gebruik van halamid om werkelijk alles in de bak ( als hij leeg staat) te steriliseren. Voorts: heeft iemand een idee of ik het kienhout kan behandelen? Of zal ik het maar decoratief in de tuin zetten?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Loek
Ik heb ca. 2 jaar geleden mijn bak ( 300x80x70) opnieuw ingericht als Zuid Amerika bak. Enkele zeer grote stukken kienhout, mooi planten bestand mooi vissenbestand. Na een half jaar ging het dus mis. Blauwalg, en enkele andere algen soorten. Alles ( maar dan ook alles) geprobeerd. Nu is het moment gekomen om mijn bak geheel leeg te halen en overnieuw te beginnen, maar de oorzaak is nog niet echt gevonden. Ik ga in ieder geval met andere kleurtemperaturen in de belichting werken. Ik vermoed - na heel veel proberen en uitsluiten van oorzaken- dat er 3 oorzaken zijn voor de problemen. 1) Verkeerd en teveel licht, 2) voedingsbodem gebruikt , 3) ik vermoed dat het kienhout de veroorzaker zou kunnen zijn omdat het misschien te 'jong' is geweest. Wel jammer want er zit voor een vermogen aan kienhout is. ( 1 stuk van ca. 150 cm, een boomwortel van 70 hoog x60x60 en een aantal forse maar toch wat kleinere stukken).
Het kienhout is steeds heel erg zwaar begroeid met algen vooral blauwalgen.
Ik heb nu net 3 maanden het licht volkomen uitgehouden op 2 x 15 min per dag na en de algen verminderen nu wel maar het kienhout en het glas blijven behoorlijk bealgd, wel minder blauw algen maar veel bruine algen.
Nu mijn vragen om advies aan jullie: Geef eens een idee over belichting ( kleuren, tijden) , en welk middel zou ik kunnen gebruiken om mijn aquarium volledig te ontsmetten en steriliseren. (De vis gaat er allemaal uit).
Ik heb zelf zitten denken over het gebruik van halamid om werkelijk alles in de bak ( als hij leeg staat) te steriliseren. Voorts: heeft iemand een idee of ik het kienhout kan behandelen? Of zal ik het maar decoratief in de tuin zetten?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Loek
Re: Algen probleem onoplosbaar.Bak leeghalen?
Pfff, wat een vervelende ervaring heb je zo.
Ik heb zelf nooit halamid gebruikt, maar heb er wel vaker over gehoord dat andere aquarianen het succesvol hebben gebruikt.
Ik heb zelf ook eens ooit blauw alg gehad, maar ik kreeg dit onder controle door terug te gaan naar 2x T8 en 1x T5 ipv 3x T5, alleen mijn bak is 60 hoog, T5 zou goed moeten kunnen in je bak.
Maar ik was ook nogal plots van T8 naar T5 gestapt.
Ook in die periode veel en vaak ververst en summier gevoerd, wat extra snelgroeiende planten geplaatst.
Zo had ik het eigenlijk binnen een maand weer onder controle.
Als je weer opnieuw gaat beginnen zou ik geen voedingsbodem gebruiken, lampen van Arcadia gebruiken, wat snelgroeiende planten plaatsen, het hout uitkoken of met een stomer behandelen.
Mocht je daarna al snel algen zien komen rond of op het hout, eruit ermee.
Lichtduur niet te veel, in het begin max 10 uur.
Nog wat tegen vragen, hoe vaak en hoeveel ververs je, wat voor lampen gebruik je nu, komt er zonlicht in de bak, wat is je vissen en planten bestand, hoe hoog is de temperatuur, wat zijn je waterwaardes, wat en hoeveel voer geef je?
Om maar eens te beginnen.
Ik heb zelf nooit halamid gebruikt, maar heb er wel vaker over gehoord dat andere aquarianen het succesvol hebben gebruikt.
Ik heb zelf ook eens ooit blauw alg gehad, maar ik kreeg dit onder controle door terug te gaan naar 2x T8 en 1x T5 ipv 3x T5, alleen mijn bak is 60 hoog, T5 zou goed moeten kunnen in je bak.
Maar ik was ook nogal plots van T8 naar T5 gestapt.
Ook in die periode veel en vaak ververst en summier gevoerd, wat extra snelgroeiende planten geplaatst.
Zo had ik het eigenlijk binnen een maand weer onder controle.
Als je weer opnieuw gaat beginnen zou ik geen voedingsbodem gebruiken, lampen van Arcadia gebruiken, wat snelgroeiende planten plaatsen, het hout uitkoken of met een stomer behandelen.
Mocht je daarna al snel algen zien komen rond of op het hout, eruit ermee.
Lichtduur niet te veel, in het begin max 10 uur.
Nog wat tegen vragen, hoe vaak en hoeveel ververs je, wat voor lampen gebruik je nu, komt er zonlicht in de bak, wat is je vissen en planten bestand, hoe hoog is de temperatuur, wat zijn je waterwaardes, wat en hoeveel voer geef je?
Om maar eens te beginnen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jaco
Blauwalg zit in fosfaat die moet je zo dicht mogelijk tegen de nul houden met een nitraat van zo 5mg/l
http://members.multimania.nl/JanJAvanDi ... -tekst.htm
http://members.multimania.nl/JanJAvanDi ... -tekst.htm
idd met Kees een. Vaker verversen in het begin en flink wat snel groeiende planten plaatsen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
-
Loek van Kersbergen
Onderwerp auteur - 0-200

Ik zal morgen eens even kijken Kees welke lampen er nu precies inzitten. Ik heb er 6 bovenhangen van 120 cm, volgens mij 2 aquastar T8, 2 Grolux buizen Sylvana en ik denk 2 phillips buizen kleur 32, maar ik ga het even precies nakijken. Ik begreep al dat de grolux buizen eruit moeten....
Ik meld me van de week weer even met alle nadere gegevens, dan is het makkelijker om mee te denken! Alvast bedankt daarvoor trouwens!!
Groetjes, Loek
Ik meld me van de week weer even met alle nadere gegevens, dan is het makkelijker om mee te denken! Alvast bedankt daarvoor trouwens!!
Groetjes, Loek
Die buizen hebben inderdaad niet mijn voorkeur, zover ik weet hebben die een hoog kelvin gehalte 10.000 en das behoorlijk hoog.
Ik heb hier geen lampen die boven de 6500 komen.
Maar als je gaat vervangen, niet alle lampen in 1x, krijgen je planten helemaal een shock.
Ik heb hier geen lampen die boven de 6500 komen.
Maar als je gaat vervangen, niet alle lampen in 1x, krijgen je planten helemaal een shock.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Blauwalg is een bacterie en geen echte alg, dit is het beste op te lossen door 3x 24 uur totale verduistering (dus ook niet de klep open om te voeren) Als extra hulp kun je Aerocol van Colombo Cerpofor gebruiken met 10% overdosering.
Vooraf zoveel mogelijk handmatig verwijderen en na de 3x 24 flinke (50%) verversen
4de dag helft van het licht aan doen daarna alles weer aan.
Tijdens behandeling Co2 uit en niet over kool filteren.
Andere Algen zijn vaak een tekort aan voedingsstoffen voor je planten.
De Estimative Index (EI) is een eenvoudige methode voor het verstrekken van voedingsstoffen voor planten in een aquarium. Het idee achter EI is het zorgen dat er geen beperking van de hoeveelheid plantenvoeding optreedt. Deze onbeperkte concentratie van plantenvoeding bevindt zich de waterkolom en voedt de planten.
EI is een schattingsmethode; het meten van specifieke voedingsstoffen is niet nodig en testkits zijn overbodig.
EI biedt een overschot aan voedingsstoffen die helpt bij het voorkomen van tekortkomingen bij planten, en maakt het mogelijk de groei van planten ongehinderd plaats te laten vinden.
Eigenlijk voeg je een klein overschot aan voedingsstoffen toe om te verhinderen dat er tekorten optreden, gevolgd door een grote waterwissel van maximaal 50% aan het eind van de week om te voorkomen dat het overschot te hoog wordt.
Grolux lampen bevatten veel paars en hebben dus absoluut geen 10.000 kelvin, maar naar waarschijnlijkheid eerder 4.500 of lager.
Meer Kelvin = witter licht, zeebakken gebruiken vanaf 10.000 Kelvin, dit gaat zelfs naar blauw.
Halamid is een prima middel voor ontsmetting, wel goed de bijsluiter lezen en erg goed naspoelen.
Vooraf zoveel mogelijk handmatig verwijderen en na de 3x 24 flinke (50%) verversen
4de dag helft van het licht aan doen daarna alles weer aan.
Tijdens behandeling Co2 uit en niet over kool filteren.
Andere Algen zijn vaak een tekort aan voedingsstoffen voor je planten.
De Estimative Index (EI) is een eenvoudige methode voor het verstrekken van voedingsstoffen voor planten in een aquarium. Het idee achter EI is het zorgen dat er geen beperking van de hoeveelheid plantenvoeding optreedt. Deze onbeperkte concentratie van plantenvoeding bevindt zich de waterkolom en voedt de planten.
EI is een schattingsmethode; het meten van specifieke voedingsstoffen is niet nodig en testkits zijn overbodig.
EI biedt een overschot aan voedingsstoffen die helpt bij het voorkomen van tekortkomingen bij planten, en maakt het mogelijk de groei van planten ongehinderd plaats te laten vinden.
Eigenlijk voeg je een klein overschot aan voedingsstoffen toe om te verhinderen dat er tekorten optreden, gevolgd door een grote waterwissel van maximaal 50% aan het eind van de week om te voorkomen dat het overschot te hoog wordt.
Grolux lampen bevatten veel paars en hebben dus absoluut geen 10.000 kelvin, maar naar waarschijnlijkheid eerder 4.500 of lager.
Meer Kelvin = witter licht, zeebakken gebruiken vanaf 10.000 Kelvin, dit gaat zelfs naar blauw.
Halamid is een prima middel voor ontsmetting, wel goed de bijsluiter lezen en erg goed naspoelen.
De meeste grolux die gekocht worden hebben een kelvin van 8500 of meer.
Althans ik weet niet beter en wat ik op het grote www kan vinden is dat ze 10000 kelvin hebben.
Als dit niet zo is, gooi maar een link op waar het goed op staat en hebben we weer wat geleerd.
En zo heeft ieder zijn manier, bij mij was het voldoende om terug te gaan naar mijn vertrouwde merk lampen en sterkte, om de andere dag flink wat verversen, wat minder voeren en een paar snelgroeiers plaatsen.
Althans ik weet niet beter en wat ik op het grote www kan vinden is dat ze 10000 kelvin hebben.
Als dit niet zo is, gooi maar een link op waar het goed op staat en hebben we weer wat geleerd.
En zo heeft ieder zijn manier, bij mij was het voldoende om terug te gaan naar mijn vertrouwde merk lampen en sterkte, om de andere dag flink wat verversen, wat minder voeren en een paar snelgroeiers plaatsen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Zo heb ik het ook opgelost. Zuurstofplanten zijn idd hele nuttig planten tegen alg.Kees schreef:De meeste grolux die gekocht worden hebben een kelvin van 8500 of meer.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Ik denk dat je bedoeld dat ze veel rood bevatten aangezien paars hoger in het spectrum zit en een kleinere golflengte heeft dan blauw en dus een hogere kleurtemperatuur heeft.jari4now schreef:Grolux lampen bevatten veel paars
Ik heb even de technische informatie van de standaard grolux lampen opgezocht: hier
en de grootste piek zit ongeveer rond een golflengte van 660nm en dat is inderdaad vrij rood.
overigens heb je ook een kleine piek bij 550nm (groen) en een hobbel bij 460nm(blauw).
Om dat even te vertalen naar normaal nederlands, ik denk ook niet dat de standaard grolux de 10000K halen maar, zoals jari al zei, blijven steken op 4500K tot 5500K.
de widespectrum grolux is een heel ander verhaal. die heeft enorme piek op ongeveer 435nm(blauw) en juist weinig rood. en daarmee is het best mogelijk dat die op de 10000K zit.
de widespectrum grolux zou ik zeker niet aanraden voor een tropische plantenbak maar eerder voor een malawi of zoutwaterbak.
Misschien is dat het wel, net als de andere merken, zal ook Sylvania verschillende types hebben.
Ik heb vorig jaar behoorlijk wat zitten lezen over dit en kwam toen veel vergelijkingen tegen en wat toen opviel is dat wanneer deze sites het over een Gro-lux hadden, deze inderdaad op 1000K zat.
Ik heb vorig jaar behoorlijk wat zitten lezen over dit en kwam toen veel vergelijkingen tegen en wat toen opviel is dat wanneer deze sites het over een Gro-lux hadden, deze inderdaad op 1000K zat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
404 - File or directory not found.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Hier hetzelfde...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
jari4now
Yep hier nu ook, Sylvana laat niet toe dat er PDF's langdurig gelinkt worden...sorry
The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
Maar google eens op Sylvana breedspectrum Gro Lux.... 8.500 Kelvin zoals ik het kon vinden.
Prima lamp volgens mij....meer blauw is meer kans op ALg
The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
Maar google eens op Sylvana breedspectrum Gro Lux.... 8.500 Kelvin zoals ik het kon vinden.
Prima lamp volgens mij....meer blauw is meer kans op ALg