Kan dit? Doorkijk-aquarium 15cm!

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Kan dit? Doorkijk-aquarium 15cm!

Bericht door Wim J »

Hallo allemaal,

Wij spelen met het idee om een bestaande muur deels te vervangen door een aquarium. De lengte zou maar liefst 2,4 meter zijn, de hoogte 1meter maar de breedte slechts 15 cm. De voor en achterwand zouden beide in glas uitgevoerd worden. Mijn vraag is of de zeer beperkte breedte een probleem vormt voor de vissen,... Het visbestand is nog te bepalen. Vermits de bak op het eerste verdiep komt en door de beperkte breedte heb ik een gelijkwaardig watervolume in een filter voorzien in de kelder. Op die manier heb ik op het eerste verdiep enkel de bak staan. Dmv een pomp zou ik dan het gezuiverde water omhoog brengen. Ook aan lucht, overloopbeveiliging en een gegarandeerd minimum niveau heb ik reeds gedacht.
Welke aan welk materiaal denken jullie voor de doorkijkwanden, en welke dikte? glas/Plexi?

Timothy
1000+
1000+

Re: Kan dit? Doorkijk-aquarium 15cm!

Bericht door Timothy »

Heel mooi project alleen vindt ik zelf 15 cm wel erg smal.
Maar met kleinere soorten moet het volgens mij wel te doen zijn.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Bruce
0-200
0-200

Bericht door Bruce »

om eerlijk te zijn vind ik 15 cm. te smal.
Maar dat is maar een persoonlijke mening.
Die 15 cm is dat echt de maat van het water of moet de dikte van het glas daar nog van af ???

Ans
0-200
0-200

Bericht door Ans »

Hoe wil je dat dan schoonhouden?
Je kan nauwelijks bij de bodem.
Want dan moet je er toch met je hele arm in.

Ik vind het dus ook veel te smal.
Groetjes........

Theoz
0-200
0-200

Bericht door Theoz »

Je zou een paar centimeter extra kunnen krijgen door er aan beide kanten van het muurtje een muurtje van 2 bakstenen of iets dergelijks bij te bouwen.

Het is wel de dure manier. Als je aan beide kanten een 2 bakstenen breed muurtje bijbouwd heb je al een kleine 20 centimeter winst. Dan zou je ca. 35 centimeter diepte hebben.

Het is de dure manier maar voor de vissen wel de meest prettige denk ik.

Giel Limburg
0-200
0-200

Bericht door Giel »

Misschien heb je de mogelijkheid om een soort v-aquarium te maken, onder 15cm en boven kijken wat kan misschien 60cm of zo?

Voor de bodem een beetje schoon te houden is misschien de mogelijk om een doorvoer in 1 hoek en dan over de hele lengte een paar cm af laten lopen naar die doorvoer, de ruiten kun je dan wel schoon krijgen met een lange stok met spons/mesje of zo'n magneet.
Juwel trigon 350

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Er is dan veel te weinig wateroppervlak om een fatsoenlijke gasuitwisseling te hebben.. Ik denk dat het idee leuk begint, maar hoe verder je aan praktische zaken denkt het idee minder leuk wordt... Er zijn weinig vissen die je een plezier doet met 15 cm...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

patman heeft gelijk, is erg weinig wateroppervlak voor de liters die erin gaan. En zelf vind ik 15 cm ook erg smal. en 1 meter diep is ook veel, kan je ook geen tlbuizen meer gebruiken volgens mij. De vissen worden ook schuwer als ze aan beide kanten zicht hebben ergens op dus meer schrik reacties als er wat voor de bak veranderd.
Het is een leuk idee alleen zitten denk ik teveel nadelen aan.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Heren dank voor de reacties,

15 cm is inderdaad niet veel maar 2,4m compenseert dat toch minstens gedeeltelijk? Vanzelfsprekend moet ik me beperken tot de kleinere soorten. Reinigen is mijn inziens geen probleem. Ik zal optimale toegang hebben van bovenaf. De bak komt ook op de grond te staan. En 1m wordt de totale hoogte dus waterhoogte zal wel wat minder worden. Ik denk dat 70cm waterhoogte wel het maximaal haalbare zal zijn. Dus wat betreft de gasuitwisseling is het volledig in evenredigheid met een gewone rechthoekige bak met dezelfde waterdiepte.
Om even beter te schetsen de bak zou op het eerste verdiep komen te staan waar de trap boven komt en de scheiding vormen tussen de verdieping en de trap zelf. 15 cm wordt de binnen afmeting,... 240 cm ook trouwens,...

jari4now

Bericht door jari4now »

Ondanks een sterk afwijkende maat is, zie ik geen probleem als de doorstroming voldoende is en uiteraard de verversingsgraad hoog genoeg.
Verlichting zal je zeker naar T5 buizen moeten om voldoende licht onderin te kunnen krijgen.
Water oppervlakte van 2.40 x 0.15 is inderdaad voor de aantal liters redelijk klein maar daar zijn weer manieren voor om voldoende zuurstof in je bak te krijgen.
B.v. een stromingspompje net onder het wateropp.

Er wordt tenslotte door gerenomeerde LFS TV(wand) Aquariums verkocht, daar heb je wel de boven genoemde problemen.

Mooi en bijzonder project, mocht je het ook gaan uitvoeren hoop ik dat je foto's maakt van het hele project en dat wil delen hier op het forum.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

jari4now schreef:Er wordt tenslotte door gerenomeerde LFS TV(wand) Aquariums verkocht, daar heb je wel de boven genoemde problemen.
Gerenommeerd of ´bekend´.... Persoonlijk vind ik LFS die dat soort dingen verkoopt verkeerd bezig, en duidelijk meer met de centen bezig dan met het welzijn van de vissen. Maar ach, die discussie kun je dagelijks voeren als je dat zou willen.
Groeten,
Patrick

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Zelfs al zou je het water in orde kunnen krijgen en houden (wat ik ernstig betwijfel), dan is het voor de vissen geen plaats om een lang en gelukkig leven te leiden. Maar nogmaals, dat is mijn inschatting.

Ik zou er discussen indoen... die zijn mooi plat en hebben dus geen breedte nodig. :D Wel links en rechts wat breder houden, zodat ze kunnen keren.. :D
Groeten,
Patrick

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

vind 15cm ook te klein. je vissen hebben amper ruimte om goed te schuilen.
daarnaast is 1 meter hoog ook erg hoog.
en idd, die gasuitwisseling met het oppervlak...

zou zelf als absoluut minimum 25 cm diep doen en het liefst natuurlijk nog 10 cm dieper.
en dan juist iets van de hoogte af.

dat is makkelijker te verzorgen, kunnen meer vissoorten in en is uiteindelijk ook mooier als je het mij vraagt omdat je meer met diepte kan werken.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Even mijn 5 centjes.
Ik zou het zelf toch ook niet doen en wel om de boven genoemde redenen.
En dat ze gewoon verkocht worden, vissekommen voor "goudvissen" zien je ook nog steeds in bijna alle LFS.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Wim J
0-200
0-200

Bericht door Wim J »

Ik had qua visbestand eerder gedacht aan de heel kleine soorten die zo'n 4 cm worden maar dan wel in een school van 15 of 20 visjes. Een 4cm visje kan zich dan probleemloos draaien en kan dan weer 2m40 voluit rechtdoor zwemmen.