slechter kan bijna niet :)

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

slechter kan bijna niet :)

Bericht door Rico »

Ik heb een setje gekocht om de watrerwaarden te meten.
Hier de uitkomst :cry:

ph. 8
kh. 6
gh. 9
no2. 0

Zoals jullie al wel zien niet echt zoals het zou moeten, helemaal slecht als je bedenkt da ik er dwerg cichliden in wil houden :shock:

Maar 1 lichtpuntje misschien, er zitten nu alleen nog maar twee bosjes cabomba in.
Over een paar dagen ga ik de achterwand bevloeiing van het land gedeelte aansluiten en troomt er water door en over turf.
Hopen dat het dan beter word :?
gr, Rico

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ja, die pH is niet helemaal optimaal voor dwergcichlides, en dan druk ik me voorzichtig uit... Wat is de pH bij jullie uit de kraan eigenlijk?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

De ph uit de kraan is hier 7.5

Maar klopt het dat als ik het water door de turf laat stromen de ph waarde daalt?
gr, Rico

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

als je over turf gaat filteren (dus turf in je filter stopt) dan zal de PH waarde dalen ja.

*nu weet ik niet zeker of dit bij alle turf is, misschien zijn er soorten die dit niet doen. maar je kan er zogehete "zwart water" van krijgen. dus donkerder water.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Turf verlaagd zeker de ph.

Maar heb je iets anders in je bak zitten wat de PH laat stijgen, denk aan vers zand of maansteen. Allemaal best kalkrijke producten die langzaam kalk aan je water kunnen geven waardoor je PH dus stijgt.

Hoe vaak ververs je, misschien dat dat wat minder kan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Mja, als je Ph uit de kraan al 7,5 is, en je hebt een beetje een wilde uitstroom in je bak vanuit de filter, zit je al snel aan een Ph van 8 (Co2 wordt uit het water verdreven). Ik heb in mijn vorige bak goede resultaten behaald door over turf te filteren, mijn Ph was onder de 7, en de Kh rond de 4 als ik me goed herinner. Het water werd inderdaad ook bruin, maar dat vond ik nou net mooi :)

Het zijn wél goede waarden voor Malawi-cichliden overigens ;)

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Het is inderdaad nieuw zand. Eigenlijk is alles nieuw in het water.
Er zit inderdaad wel een beetje stroming in het oppervlak maar dat kan ik niet meer veranderen. wel kan ik misschien poberen om de overloop iets minder te laten bubbelen. Ook zit er in het potfilter nog lucht en om de paar minuuten komt er belletje mee wat dan net stof lijkt als het in de bak komt.

Ik zal er voorlopig dus nog even niks aan doen (geen middeltjes en dergelijke) en even afwachten hoe het straks met de turf erbij gaat.

Bedankt allemaal voor de reacties!
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Stof ..zal wel van je keramiek pijpjes zijn. Die potfilter is flink schudden en kantelen wil wel helpen om de lucht er sneller uit te krijgen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Aan de waarden van een nieuw ingericht aquarium moet je nog niet teveel conclusies trekken, gewoon even geduld, kijken hoe de waarden zijn als de planten aan gaan slaan en het water weer helder is, dan kan je alsnog beslissen om maatregelen te nemen.
Als je over turf gaat filteren moet je wel regelmatiger gaan meten, turf geeft maar tijdelijk zijn stoffen af dus is er weer een kostenpost bij omdat je om de zoveel maanden (afhankelijk van de hoeveelheid die je gebruikt) het turf moet vervangen.
Pols anders regelmatig marktplaats en anderen voor een co2 setje, soms zijn ze echt goedkoop en een computer is niet noodzakelijk, alleen gemakkelijk.

Groetjes Alex.

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik zal straks eens kijken als alles een beetje ingedraaid is.
Ik beschik binnenkort zo wie zo over een RO. apparaat, dus misschien is dat ook nog een oplossing.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Re: slechter kan bijna niet :)

Bericht door Rico »

Ik ben ondertussen al flink in de weer geweest met osmosewater.
Maar nu kom ik iets (raars) tegen.
ik heb nu 150 liter aquarium water vervangen door RO water (wel in gedeelten zodat het geen grote shock zou zijn voor de visjes) en mijn KH is nu, zoals ik min of meer had uitgerekend, netjes van 6 naar 5 gezakt. De PH waarde is echter maar van 8 naar net geen 7,5 gezakt terwijl ik had berekend dat deze na ongeveer 6,5 tot 7 had moeten zakken.

conclusie: KH zakt wel volgens berekening, PH blijft gewoon eigenwijs en daalt maar weinig.

vraag: Waardoor komt dit?
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik sla over op deze vraag :wink: , weet zeker dat Patman daar een passend antwoord op heeft.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Euh ja...

Rekenkundig is een pH niet te bepalen. Waarbij een mengsel van 50% van KH=10 en 50% van KH=0 resulteert in een gemiddelde van 5 is dit bij de pH niet van toepassing.. (de pH is een logaritmische berekening, elke pH graad hoger of lager betekent een factor 10 meer of minder zuur)

Daarbij komt het feit dat de KH de pH-waarde buffert! Dus de pH zakt inderdaad minder dan verwacht. Pas als de KH onder de 3 is zal de pH sneller zakken als je het aanzuurt (bijvoorbeeld) omdat de bufferende werking van de KH dan laag is. (kan ook gevaarlijk zijn..)..

Eigenlijk niks aan de hand dus. Wellicht de KH naar 4.0 brengen.. volgt de pH ook wat beter.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Bedankt voor je uitleg patman!
Ik ga komende week weer RO sparen hahaha en dan nog maar weer een keertje rekenen en testen hoeveel water ik moet gaan vervangen door RO water.

Kun jij me ook vertellen hoe het komt dat RO een PH waarde van o heeft? Oftewel heeeel erg zuur is maar er geen zuur in het water is toegevoegd?????

Nog een vraagje. Maakt het voor de vissen niks uit hoe hoog of laag de KH waarde is? Hier lees je namelijk nooit iets over bij de wensen van de vissen. :roll:
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik dacht dat een KH onder de 4 niet echt bevorderlijk is voor vis, maar dat kon ook voor een bepaalde soort geweest zijn. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand