maanvissen!!!!!!!
maanvissen!!!!!!!
hallo
ik had laatst 4 maan vissen gekocht, maar jammer genoeg ging er 1 dood.
kan ik er nu weer 1 bij kopen of niet?
ik had laatst 4 maan vissen gekocht, maar jammer genoeg ging er 1 dood.
kan ik er nu weer 1 bij kopen of niet?
Re: maanvissen!!!!!!!
Ja hoor, tenzij ze al volwassen zijn, dan kan het nl. wel eens zijn dat de nieuwkomer niet meer getolereerd wordt.
oke bedankt
ik heb er gelijk weer 1 erbij gekocht en tot nu toe gaat alees goed

ik heb er gelijk weer 1 erbij gekocht en tot nu toe gaat alees goed
Hoi Jarko,
De vraag blijft natuurlijk: Waar is de ene maanvis aan dood gegaan? Niet dat een vis niet zomaar dood kan gaan, dat gebeurt met mensen ook, maar als je een verdenking hebt, ziektes, zinloos vissengeweld of zo, dan kun je met die info wat doen.
Maar in ieder geval; veel succes met de nieuweling. Hopelijk wordt hij of zij geaccepteerd.
Mag ik vragen wat voor baktype (grootte, inrichting en zo) je hebt?
De vraag blijft natuurlijk: Waar is de ene maanvis aan dood gegaan? Niet dat een vis niet zomaar dood kan gaan, dat gebeurt met mensen ook, maar als je een verdenking hebt, ziektes, zinloos vissengeweld of zo, dan kun je met die info wat doen.
Maar in ieder geval; veel succes met de nieuweling. Hopelijk wordt hij of zij geaccepteerd.
Mag ik vragen wat voor baktype (grootte, inrichting en zo) je hebt?
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
mijn bak is 1 meter lan bij 30 cm breed bij 40 cm hoog.
ik denk dat de vis is dood gegaan omdat die wat zwakker was en kleiner dan de rest.
maar de nieuwe doet het goed.
er zit een hoopje stenen in, en aan de achter kant en aan 1 zij kant zitten planten.
mijn vissen zijn:
10 kardinaal tetra's
koppel antennebaarsjes
4 indische modder kruipers
1 saimese algeneter van 6 cm
1 algeneter daar weet ik de naam niet van maar die word niet groter dan 12 cm is nu 7 cm
2 vuur neons
3 potlood visjes
4 maanvissen
groeten jarko
ik denk dat de vis is dood gegaan omdat die wat zwakker was en kleiner dan de rest.
maar de nieuwe doet het goed.
er zit een hoopje stenen in, en aan de achter kant en aan 1 zij kant zitten planten.
mijn vissen zijn:
10 kardinaal tetra's
koppel antennebaarsjes
4 indische modder kruipers
1 saimese algeneter van 6 cm
1 algeneter daar weet ik de naam niet van maar die word niet groter dan 12 cm is nu 7 cm
2 vuur neons
3 potlood visjes
4 maanvissen
groeten jarko
-
Rob Bosman
120 ltr is dat niet een beetje weinig voor toch een redelijk fors vissenbestand?
Hoevaak ververs je en hou je de No2 waarde goed nin de gaten ik vermoed dat eerder een nitriet piek de boosdoener is van het heen gaan van de maanvis.
Grt RobB
PS Kijk is op Marktplaat naar een bak an 100 x 50 x 50 of 100 x 50 x 60 maanvissen worden behoorlijk groot en daar rekenen we al gauw 35 ltr per vis voor.
Hoevaak ververs je en hou je de No2 waarde goed nin de gaten ik vermoed dat eerder een nitriet piek de boosdoener is van het heen gaan van de maanvis.
Grt RobB
PS Kijk is op Marktplaat naar een bak an 100 x 50 x 50 of 100 x 50 x 60 maanvissen worden behoorlijk groot en daar rekenen we al gauw 35 ltr per vis voor.
ik ververs elke week
anders zouden er wel meer vissen gek gaan doen.
mijn maanvissen worden niet zo groot want het is een kleiner soort.
-
Rob Bosman
Ik zou toch investeren in wat meet setjes in iedergeval nitriet en dan halverwege de verversing is een keer meten.
Denk dat 1 x in de week wat aan de magere kant is.
Denk dat 1 x in de week wat aan de magere kant is.
oke bedankt voor het advies ik zal het doen.
heb je nog meer tips?
heb je nog meer tips?
jarko schreef:ik ververs elke week
Kleine maanvissen bestaan volgens mij niet... Misschien dat de aquariumhandelaar je dat verteld heeft...? Er zijn twee types, De Scalare en de Altum, waarbij de Altum ook wel eens "Grote maanvis"genoemd wordt. De normale Scalare wordt toch nog altijd 25 cm hoog (inclusief vinnen en zo).. En dan is een waterhoogte van 40 cm wel erg laag. Vooral al je de hoogte van de bodem er ook nog eens af moet halen.. Zolang ze nog klein zijn geen probleem, maar als ze eenmaal volwassen zijn, dan verdienen ze wat meer ruimte..
Maar wekelijks verversen is prima (een deel...)..
Het in huis hebben van meetsetjes (nitriet, nitraat en fosfaat) is altijd makkelijk, vooral als je problemen hebt.
Groeten,
Patrick
Patrick
maan vissen passen zich toch aan de bak aan?
Helaas is dat een fabeltje, vissen passen zich niet aan aan de bak grote. Maar ze stoppen met groeien of groeien krom, dit is geen van 2 echt gezond voor een dier.
Nee, helaas.... Het is wel zo dat als de bak minder goed ververst wordt, en bij hoge visbezetting. de groei geremd wordt door hormonen die de vissen uitscheiden.
Als je dus trouw wekelijks ververst, dan groeien ze 'normaal' op... en dat kan inderdaad tot misvorming leiden..
Als je dus trouw wekelijks ververst, dan groeien ze 'normaal' op... en dat kan inderdaad tot misvorming leiden..
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik zie trouwens dat je antennebaarsjes hebt..Heb je deze al lang? Als je die in leven kan houden zit je waterkwaliteit wel goed.. (Even grofweg gezegd...). Er zijn mensen waarbij dat helaas niet lukt... 
Groeten,
Patrick
Patrick