@ Marja, Kevin en Timothy:
Het is gelukt gisteren! Althans voor wat betreft de rechte stukken. De decoupeerzaag zaagt rustig door de Styrodur en doet op een half uur waar we anders een hele avond voor nodig hebben. Over tijdswinst gesproken!
Maar, nu is het figuurzagen een probleem. Ik heb slechts één hand om de Styrodurplaten te controleren en bij mij beginnen ze op en neer te wippen zo gauw ik een bocht neem. Tim slaagt er wel in, maar bij hem duurt het een hele tijd. Omdat we in zeer veel platen golvende lijnen willen maken (24 over een totale lengte van 290 cm. + de rechterzuil) zitten we terug vast.
Als eerste oplossing dachten we een figuurzaag te kopen. Maar, de prijs voor die dingen viel een beetje tegen (350 euro, wat voor mij té veel is). Oplossing: we vonden een hete draadsnijder (van Thermocut) voor maquette-bouwers die geschikt is om isolatieplaten uit de bouw mee door te snijden. Prijs: 105 euro. Omdat dit niet het enige decor dat we gaan maken (4 in totaal, 1 voor mijn Tanganyika-bak (180x70x80), 1 voor mijn rivu-bak (240x80x90), 1 voor m'n meeki-bak (150x40x70) en 1 voor m'n Uaru-bak (400x70x90) dus allen plantenloze bakken) vind ik het de moeite om dit geld uit te geven. Tim is zich gaan informeren bij zijn familie (werkzaam in de bouw) of dit iets is wat we kunnen gebruiken (wat ze naar alle waarschijnlijkheid zullen bevestigen). Eenmaal bevestigd, kopen we ons die hete draadsnijder van Themocut en is dat probleem ook weeral uit de voeten!
Dan moeten we wachten tot het ding geleverd is (we vonden het bij Conrad, een Nederlandse online-winkel). Maar, daarna kunnen we vlammen!
Overigens, deze week gaan we langs Vosschemie en wordt besloten welke hars we gaan gebruiken.