ademhaling discus vissen
-
vinnydiscus
Onderwerp auteur - 0-200

ademhaling discus vissen
beste leden,
ik heb even een vraagje.
ik heb een juwel 280 met
15 neon's
algeneter (25 cm)
3 coridora's (4,5 cm)
2 clownbotia (clown vissen ong 17 cm)
en 2 discus vissen ong 10 a 13 cm groot
ik heb ook een eheim pro 3e (max 1400l/h maar hij staat op zn laagts)
ik heb 2 x 300 wat thermostaten
en een ozon app van philips (de oranje verzie)
nou zit ik met het probleem dat mn vissen ong 100 keer in 60 sec wat is het probleem????
ze eten super goed. mooie kleuren wel wat onrustig soms.
ik weet niet wat ik fout doe.
wie helpt mij uit de brand??
mvg vincent
ik heb even een vraagje.
ik heb een juwel 280 met
15 neon's
algeneter (25 cm)
3 coridora's (4,5 cm)
2 clownbotia (clown vissen ong 17 cm)
en 2 discus vissen ong 10 a 13 cm groot
ik heb ook een eheim pro 3e (max 1400l/h maar hij staat op zn laagts)
ik heb 2 x 300 wat thermostaten
en een ozon app van philips (de oranje verzie)
nou zit ik met het probleem dat mn vissen ong 100 keer in 60 sec wat is het probleem????
ze eten super goed. mooie kleuren wel wat onrustig soms.
ik weet niet wat ik fout doe.
wie helpt mij uit de brand??
mvg vincent
-
jari4now
Re: ademhaling discus vissen
Hoe vaak ververs je en hoe veel
Wat is je NO3/NO4 waarde
Wat is je NO3/NO4 waarde
-
vinnydiscus
Onderwerp auteur - 0-200

meestal 1 x per week 3/1de of 2/5de deel maar wel met een omgekeerde osmose app
snapje dat app dat echt supper zuiver water levert
gr vincent
snapje dat app dat echt supper zuiver water levert
gr vincent
Het zou een zuurstofprobleem kunnen zijn. Daarom, is je wateroppervlakte constant in beweging?
Voor de rest volg ik Jari. Het heeft weinig zin om naar de oorzaken te raden, dus zul je ons wat meer gegevens moeten sturen.
Voor de rest volg ik Jari. Het heeft weinig zin om naar de oorzaken te raden, dus zul je ons wat meer gegevens moeten sturen.
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
vinnydiscus
Onderwerp auteur - 0-200

oke dat is duidelijk
mn oppervlakte is constant in beweging doordat de uitstroom van de filter ook boven water is loopt via een horizontale uitstroom buis 4 cm boven het water en neemt daardoor wat lucht mee.
maar wat ik vreemd vind is dat ze bijwijze van spreken echt om eten vragen als ik langs loop waren ze eers wat schuw en nu komen ze naar me toe.
ik kan je alleen de no-2
gh
kh
ph
co2
waarden geven die heb ik met zoon tetra test set
daarnaast heb ik ook een speciaal continu meet instrument.
dit instrument is zeg maar de zelfde als die je in de grotere dierenwinkels kunt kopen deze meet de :
ph-themp-mv
ce-cf-ppm
als ik met een van deze waardes ook kan helpen anders rij in ff naar de dieren winkel.
wel moet ik er bijzeggen dat ik een gigantisch groot stuk kienhout in mn aquarium heb zitten ik denk van 110 cm lang en ook behoorlijk diep en hij zit in het zant ingegraven en steekt weer boven het water uit.
als je zegt hoe ik een foto moet posten dan laat ik alles zien wat ik heb staan.
al zo vast echt super bedankt
groeten vincent
mn oppervlakte is constant in beweging doordat de uitstroom van de filter ook boven water is loopt via een horizontale uitstroom buis 4 cm boven het water en neemt daardoor wat lucht mee.
maar wat ik vreemd vind is dat ze bijwijze van spreken echt om eten vragen als ik langs loop waren ze eers wat schuw en nu komen ze naar me toe.
ik kan je alleen de no-2
gh
kh
ph
co2
waarden geven die heb ik met zoon tetra test set
daarnaast heb ik ook een speciaal continu meet instrument.
dit instrument is zeg maar de zelfde als die je in de grotere dierenwinkels kunt kopen deze meet de :
ph-themp-mv
ce-cf-ppm
als ik met een van deze waardes ook kan helpen anders rij in ff naar de dieren winkel.
wel moet ik er bijzeggen dat ik een gigantisch groot stuk kienhout in mn aquarium heb zitten ik denk van 110 cm lang en ook behoorlijk diep en hij zit in het zant ingegraven en steekt weer boven het water uit.
als je zegt hoe ik een foto moet posten dan laat ik alles zien wat ik heb staan.
al zo vast echt super bedankt
groeten vincent
@ Vinny:
Dat je discussen om eten 'bedelen' als je voorbij je bak komt, daar hoef jij je niets van aan te trekken. Dergelijk gedrag vertonen nu eenmaal alle cichliden.
Wel is het zo dat Discussen trage eters zijn. Zodoend moet je in een discusbak altijd voldoende eten gooien om ervoor te zorgen dat je andere vissen het eten niet wegkapen voor de neus van je discussen. Of je moet ze meermaals per dag voederen (tot 6x per dag).
Wat je kunt doen, om je zuurstofprobleem aan te pakken, is vooreerst je filter op z'n max. capaciteit zetten (meer beweging in het wateroppervlak). Maar, om niet met teveel stroming te zitten (want daar houden discussen niet van) plaats je best je horizontale uitstroombuis vlak onder het wateroppervlak en richt je de uitstroom ietwat naar boven. Als dit de zaken niet oplost, zou ik je een bijkomend zuurstofpompje met zuurstofsteentje aanraden. Het voordeel van een zuurstofpompje is dat je meer zuurstof in je water krijgt. Daarnaast hekpt het ook je ammoniak te verdampen, dus helpt het bij je filterresultaat. Maar, je CO2 zal dan ook verdampen. Daarom zitten discussen vaak in plantarme bakken, want plantjes hebben CO2 nodig om te groeien. In ieder geval, zuurstofproblemen zijn niet zo ongewoon als je Discussen houdt.
Ik heb eigenlijk enkel je nitriet-waarde (NO2) nodig en je nitraat-waarde (NO3). Ik neem aan dat je met kweekvisjes werkt en niet met wildvangexmplaren zodat al je visjes al gewend zijn aan Europees (of Aziatisch) leidingwater. Je nitriet-waarde (NO2) MOET 0.0 zijn, zeker als je met Discussen werkt. En, ik hou mijn nitraat-waarde (niet giftige plantenvoeding; het eindprodukt van de bacteriele omzetting in je filter) < 5 mg/l.
Voor de rest moet je weten dat Discussen ERG gevoelige visjes zijn (schoolvisjes, dus je zou er min. 5 van moeten hebben zitten) wat betreft ziektes en parasieten. Ze staan geboekstaafd als GEEN beginnersvisje. Ter voorkoming van allerlei ziektes, moet je ze eigenlijk op 30 graden houden.
Je houtstuk vormt geen bezwaar, integendeel. Er zitten in hiout zuren die helpen je PH naar omlaag te krijgen. Trouwens ook in zijn natuurlijke biotoop zit de Discus vaak tussen hout. Als je daarnaast nog zorgt voor een gedempte verlicxhting, hebben je Discussen al wat een Discus verlangen kan.
En, hou je waterverversing vol.
Ik publiceer m'n foto's door ze eerst op te laden op photobucket (een gratis site, gemaakt voor het publiceren van foto's en filmpjes). Dan verschijnt er onderaan elke foto 4 linken waarvan je laatste moet copieren (IMG ... IMG), wat je doet door er eenvoudig op te klikken, en die link hier op je bericht plakken. Deze methode is erg eenvoudig en werkt altijd.
Dat je discussen om eten 'bedelen' als je voorbij je bak komt, daar hoef jij je niets van aan te trekken. Dergelijk gedrag vertonen nu eenmaal alle cichliden.
Wel is het zo dat Discussen trage eters zijn. Zodoend moet je in een discusbak altijd voldoende eten gooien om ervoor te zorgen dat je andere vissen het eten niet wegkapen voor de neus van je discussen. Of je moet ze meermaals per dag voederen (tot 6x per dag).
Wat je kunt doen, om je zuurstofprobleem aan te pakken, is vooreerst je filter op z'n max. capaciteit zetten (meer beweging in het wateroppervlak). Maar, om niet met teveel stroming te zitten (want daar houden discussen niet van) plaats je best je horizontale uitstroombuis vlak onder het wateroppervlak en richt je de uitstroom ietwat naar boven. Als dit de zaken niet oplost, zou ik je een bijkomend zuurstofpompje met zuurstofsteentje aanraden. Het voordeel van een zuurstofpompje is dat je meer zuurstof in je water krijgt. Daarnaast hekpt het ook je ammoniak te verdampen, dus helpt het bij je filterresultaat. Maar, je CO2 zal dan ook verdampen. Daarom zitten discussen vaak in plantarme bakken, want plantjes hebben CO2 nodig om te groeien. In ieder geval, zuurstofproblemen zijn niet zo ongewoon als je Discussen houdt.
Ik heb eigenlijk enkel je nitriet-waarde (NO2) nodig en je nitraat-waarde (NO3). Ik neem aan dat je met kweekvisjes werkt en niet met wildvangexmplaren zodat al je visjes al gewend zijn aan Europees (of Aziatisch) leidingwater. Je nitriet-waarde (NO2) MOET 0.0 zijn, zeker als je met Discussen werkt. En, ik hou mijn nitraat-waarde (niet giftige plantenvoeding; het eindprodukt van de bacteriele omzetting in je filter) < 5 mg/l.
Voor de rest moet je weten dat Discussen ERG gevoelige visjes zijn (schoolvisjes, dus je zou er min. 5 van moeten hebben zitten) wat betreft ziektes en parasieten. Ze staan geboekstaafd als GEEN beginnersvisje. Ter voorkoming van allerlei ziektes, moet je ze eigenlijk op 30 graden houden.
Je houtstuk vormt geen bezwaar, integendeel. Er zitten in hiout zuren die helpen je PH naar omlaag te krijgen. Trouwens ook in zijn natuurlijke biotoop zit de Discus vaak tussen hout. Als je daarnaast nog zorgt voor een gedempte verlicxhting, hebben je Discussen al wat een Discus verlangen kan.
En, hou je waterverversing vol.
Ik publiceer m'n foto's door ze eerst op te laden op photobucket (een gratis site, gemaakt voor het publiceren van foto's en filmpjes). Dan verschijnt er onderaan elke foto 4 linken waarvan je laatste moet copieren (IMG ... IMG), wat je doet door er eenvoudig op te klikken, en die link hier op je bericht plakken. Deze methode is erg eenvoudig en werkt altijd.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Marcje1968
- 0-200

Toch even een paar kanttekeningen,
Alleen nitriet/nitraat van belang ?? denk dat b.v. een gh/ph ook belangrijk is, omdat als deze waardes niet klopen tegenover elkaar (lage ph hoge gh) dit ook wijst op een verstoorde waterhuishouding.
co2 waarde kan intressant zijn daar co2 de plaats van zuurstof inneemt.
Ook die 30 graden wil ik niet keihard stellen.
Wij zetten discus standaard op 30 graden omdat "iedereen" dat doet. De 30 graden is ingebakken omdat wij allemaal willen dat de vissen snel groeien en het liefst 20 cm groot worden.
Dus door een hoge temp, veel waterwissels en zeer regelmatig voeren zetten wij de vis in een turbo stand.
Tijdens de groei geen probleem, maar daarna kan de temp. gewoon naar 28 graden.
Leeft de vis ook een paar jaartjes langer
Hout, de afgifte van stoffen om je ph te laten zakken klopt, alleen doordat er veel waterwissels toegepast worden halen we constant de stoffen uit het water, dus de ph verlagende werking van hout, wat weinig stoffen afgeeft is te verwaarlozen. Verder kan hout altijd gaan rotten (veel keinhout is niet van super kwaliteit) wat ook negatief is, eikenkeinhout doet dat b.v. weer niet maar dat kost een stuk duurder als normaal keinhout.
Azieatisch leidingwater heeft een lage ms waarde en ook de ph is rond de 7 i.p.v. de 8 die hier gebruikelijk is. (zelf gemeten bij mijn import vanuit maleisie.)
Gr. marc
Alleen nitriet/nitraat van belang ?? denk dat b.v. een gh/ph ook belangrijk is, omdat als deze waardes niet klopen tegenover elkaar (lage ph hoge gh) dit ook wijst op een verstoorde waterhuishouding.
co2 waarde kan intressant zijn daar co2 de plaats van zuurstof inneemt.
Ook die 30 graden wil ik niet keihard stellen.
Wij zetten discus standaard op 30 graden omdat "iedereen" dat doet. De 30 graden is ingebakken omdat wij allemaal willen dat de vissen snel groeien en het liefst 20 cm groot worden.
Dus door een hoge temp, veel waterwissels en zeer regelmatig voeren zetten wij de vis in een turbo stand.
Tijdens de groei geen probleem, maar daarna kan de temp. gewoon naar 28 graden.
Leeft de vis ook een paar jaartjes langer
Hout, de afgifte van stoffen om je ph te laten zakken klopt, alleen doordat er veel waterwissels toegepast worden halen we constant de stoffen uit het water, dus de ph verlagende werking van hout, wat weinig stoffen afgeeft is te verwaarlozen. Verder kan hout altijd gaan rotten (veel keinhout is niet van super kwaliteit) wat ook negatief is, eikenkeinhout doet dat b.v. weer niet maar dat kost een stuk duurder als normaal keinhout.
Azieatisch leidingwater heeft een lage ms waarde en ook de ph is rond de 7 i.p.v. de 8 die hier gebruikelijk is. (zelf gemeten bij mijn import vanuit maleisie.)
Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !
-
jari4now
Dus de kenners vinden dat je NO3/NO4 in het geheel niet van belang zijn bij ademhalings problemen...
Laat ik dan maar stoppen met discussen, ik snap er dan geloof ik helemaal niets van.
Laat ik dan maar stoppen met discussen, ik snap er dan geloof ik helemaal niets van.
Waar lees je dat?jari4now schreef:Dus de kenners vinden dat je NO3/NO4 in het geheel niet van belang zijn bij ademhalings problemen...
Maar ga mee met de rest dat het een samenspel is van water.
Ook ga ik mee met de temperatuur voor discussen, jonge discussen hebben graag tegen de 30 graden aan, maar als ze wat volgroeid zijn mag het best wel iets lager.
Hier staat het tussen de 28 en 29 graden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Marcje1968
- 0-200

Gewoon lekker naar de kenners blijven luisteren jan, je loopt lang genoeg in het wereldje rond om te weten waar abraham de mostert vandaan haalt.jari4now schreef:Dus de kenners vinden dat je NO3/NO4 in het geheel niet van belang zijn bij ademhalings problemen...
Je kent vele discus kwekers en verkopers persoonlijk en jou kennis heb ik hoog in het vaandel staan
En anders bedenken we toch samen wel de oorzaak
Gr. marc
-
jari4now
Ik lees dat in de vragen van de andere mensen Kees, mijn eerste vraag was de NO3/NO4 waardes, vervolgens wordt er naar alle andere waardes gevraagd, "omdat die belangrijker zijn".Kees schreef:Waar lees je dat?jari4now schreef:Dus de kenners vinden dat je NO3/NO4 in het geheel niet van belang zijn bij ademhalings problemen...
Maar ga mee met de rest dat het een samenspel is van water.
Ook ga ik mee met de temperatuur voor discussen, jonge discussen hebben graag tegen de 30 graden aan, maar als ze wat volgroeid zijn mag het best wel iets lager.
Hier staat het tussen de 28 en 29 graden.
Maar ademhalingsproblemen betekent eerts NO3/NO4 meten.
-
jari4now
Marc,Marcje1968 schreef:Gewoon lekker naar de kenners blijven luisteren jan, je loopt lang genoeg in het wereldje rond om te weten waar abraham de mostert vandaan haalt.jari4now schreef:Dus de kenners vinden dat je NO3/NO4 in het geheel niet van belang zijn bij ademhalings problemen...
Je kent vele discus kwekers en verkopers persoonlijk en jou kennis heb ik hoog in het vaandel staan
En anders bedenken we toch samen wel de oorzaak![]()
Gr. marc
Bedankt voor het vertrouwen, en het samen bedenken is altijd beter dan alleen...
Een goed team bestaat minimaal uit 2.
Maar zonder gevraagde info is er geen orrzaak te "bedenken"
Ben trouwens vanmorgen nog even in Den Haag geweest, bij een van de Tony Tan Verkopers(kwekers)
Erwin heeft me weer wat geleerd, zijn even met de microscoop bezig geweest.
-
Marcje1968
- 0-200

Was wel schrikken onder die microscoop ??? flagalaten zien er wel gaaf uit. Radardiertjes ook
wormen vind ik maar niks 
-
jari4now
Was even onderzoek naar slijmhuid bij koppel, dit had geen larfjes maar wel erg veel...te veel huidsecreeet aangemaakt.
Onderzoek naar parasietjes, gelukkig niets gevonden, en gelijk even een kieuwworm bekeken.
Erg indrukwekkend.
Maar laten we weer terug ON-Topic gaan.
Gaarne dus de NH3 en NH4 waardes laten meten bij je LFS
Onderzoek naar parasietjes, gelukkig niets gevonden, en gelijk even een kieuwworm bekeken.
Erg indrukwekkend.
Maar laten we weer terug ON-Topic gaan.
Gaarne dus de NH3 en NH4 waardes laten meten bij je LFS
-
vinnydiscus
Onderwerp auteur - 0-200

beste forum schrijvers
ik wil jullie echt super bedanken voor jullie info.
het is idd zo dat 2 altijd meer weten dan 1tje.
daarnaast delen we hier geen theorie maar bevinding uit de praktijk.
die kunnen dus nooit fout zijn.
ik zit nu een week of 2 op aquafora en heb een tijdje geleden mn eerste post gedaan en ik vind het super hoeveel reacties ik krijg
bedankt
groeten vincent
ik wil jullie echt super bedanken voor jullie info.
het is idd zo dat 2 altijd meer weten dan 1tje.
daarnaast delen we hier geen theorie maar bevinding uit de praktijk.
die kunnen dus nooit fout zijn.
ik zit nu een week of 2 op aquafora en heb een tijdje geleden mn eerste post gedaan en ik vind het super hoeveel reacties ik krijg
bedankt
groeten vincent