water stinkt
water stinkt
hallo, sinds enkele weken heb ik een aqua van 400l, toen het water goed was heb ik mijn vissen erin gedaan. Vorige week heb ik voor de eerste keer mijn water ververst en zopas terug. Maar nu vond ik dat mijn water stonk, wat toch niet normaal is denk ik. Hoe zou dat komen ? Heb wel enkele planten eruit gehaald die begonnen bruin te worden maar voor de rest, zou ik niet weten wat de oorzaak ervan is. Misschien kan mij iemand hierop antwoorden. alvast bedankt en.... prettige feestdagen nog. groetjes Hilde
Re: water stinkt
Ik zelf vind aquarium altijd wel wat ruiken, maar niet stonken tenzij er iets ligt te rotten?
Hoe zijn je waardes en misschien een keertje extra verversen?
Hoe zijn je waardes en misschien een keertje extra verversen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
truikt echt wel naar rioolwater, misschien kan ik ff mijn ph en nietriet meten, de rest kan ik niet meten want ik heb geen andere testers. en inderdaad misschien deze week nog eens verversen. Kan nooit geen kwaad he? grtjs en bedankt alvast
heb net mijn waarden gemeten met zo'n teststrips (ik weet dat die niet zo nauwkeurig zijn maar dan kan ik alles meten) en alles blijkt toch in orde te zijn.
-
jari4now
Na enkele weken voor het eerst water ververst????
Dan kan ik me voorstellen dat het water vies ruikt, overigens zijn strips niet voor je NH3 /Nh4.....misschien bij de lfs eens laten meten?
Dan kan ik me voorstellen dat het water vies ruikt, overigens zijn strips niet voor je NH3 /Nh4.....misschien bij de lfs eens laten meten?
Is het geen blauwalg? Ik kreeg ooit eens een tip dat als je een glaasje water uit je bak haalt, het een uurtje laat staan en het dan naar bloemkool ruikt, dat het blauwalg is...
hoe vaak ververs je het water? Met een flink bestand moet je namelijk elke week wel verversen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
jari4now
Welke filter wordt gebruikt, met welke doorstroomsnelheid en welk filtermedium in de filter?
-
Marcje1968
- 0-200

Na aandachtig lezen, heb ik meer vragen dan antwoorden.
Wat is een paar weken ? Dus kort gezegd hoe lang draait de bak en vanaf welk moment zitten er vissen in ?
Hoe groot is je bestand ? en welke vissen maken deel uit van dat bestand ?
Welke waterwaardes zijn goed ? Graag de waardes posten
zodat ook wij kunnen zien of de waardes echt goed zijn.
Omschrijf de geur wat beter, want een riool kan op verschillende manieren ruiken.
Plaats een foto van je bak, overzichtsfoto en een paar close up's van de planten en bewoners (vinden wij altijd leuk, foto's kijken
)
Ikzelf vermoed dat je gewoon het standaard binnenfilter gebruikt, daarna je vissen veel te snel in de bak geplaatst hebt, voordat het filter rijp was en er nu een beginnende (blauw)alg explosie aan het ontstaan is.
Nog 1 klein vraagje aan het eind, wat voor een bodem heb je ? want zand kan b.v. gaan rotten, dit moet je ook regelmatig met een stokje of iets dergelijks door harken.
Gr. marc
Wat is een paar weken ? Dus kort gezegd hoe lang draait de bak en vanaf welk moment zitten er vissen in ?
Hoe groot is je bestand ? en welke vissen maken deel uit van dat bestand ?
Welke waterwaardes zijn goed ? Graag de waardes posten
Omschrijf de geur wat beter, want een riool kan op verschillende manieren ruiken.
Plaats een foto van je bak, overzichtsfoto en een paar close up's van de planten en bewoners (vinden wij altijd leuk, foto's kijken
Ikzelf vermoed dat je gewoon het standaard binnenfilter gebruikt, daarna je vissen veel te snel in de bak geplaatst hebt, voordat het filter rijp was en er nu een beginnende (blauw)alg explosie aan het ontstaan is.
Nog 1 klein vraagje aan het eind, wat voor een bodem heb je ? want zand kan b.v. gaan rotten, dit moet je ook regelmatig met een stokje of iets dergelijks door harken.
Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !
hallo, ik zal proberen op al je vragen te antwoorden. Ik heb mijn bak opgestart op vrijdag 3 dec. ll, na een weekje heb ik er enkele danio's en 2 ancistrissen ingezet. Ik moet wel zeggen, ik heb toch wel een emmer of 5 van mijn andere aquaria genomen, een hele fles ,(de naam weet ik niet) maar dat maakt van leidingwater aquawater en dan nog een filterboost in mijn filter zelf. Ik heb een nieuwe filter eheim prof 3 erin en mijn bak is 400l water. Bij de opstart heb ik er ook wel redelijk wat planten ingezet, die ondertussen enorm zijn gegroeid (buiten die bruine planten die ik er deze week heb uitgehaald). Na die ene week dat ik er vissen heb ingezet, nog een deel danio's, tetra's, enkele barbeeltjes en vorige week 5 gourami's, 5 molly's en 5 zwaardvisdragers. En dat is het zowat, oh ja er zitten ook appelslakken in en een kikker.En na 3 kleine weken heb ik voor de eerste maal mijn water ververst en dus vorige week nogmaals.
Mijn bodem bestaat gewoon uit fijn grind maar bij de opstart heb ik hier en daar wel enkele plantensticks ingestoken.
Heb gisteren een test gedaan, glaasje aquawater een uurtje laten staan maar het stonk toen niet en ik zag ook geen blauwalg.
Mijn waterwaarden heb ik gemeten met strips en die waren ok.
Ik weet niet hoe ik hier een foto moet posten, zal ik eens moeten uitzoeken want ik ben hier nog redelijk nieuw.
Als ik nu mijn bak opendoe ruik ik gewoon aquawater zoals dat moet zijn, misschien is het nu wel normaal. Ik weet het niet. Ik ben benieuwd. grtjs Hilde
Mijn bodem bestaat gewoon uit fijn grind maar bij de opstart heb ik hier en daar wel enkele plantensticks ingestoken.
Heb gisteren een test gedaan, glaasje aquawater een uurtje laten staan maar het stonk toen niet en ik zag ook geen blauwalg.
Mijn waterwaarden heb ik gemeten met strips en die waren ok.
Ik weet niet hoe ik hier een foto moet posten, zal ik eens moeten uitzoeken want ik ben hier nog redelijk nieuw.
Als ik nu mijn bak opendoe ruik ik gewoon aquawater zoals dat moet zijn, misschien is het nu wel normaal. Ik weet het niet. Ik ben benieuwd. grtjs Hilde
Persoonlijk ververs 1/2 bak wekelijks. Misschien heeft dat er iets mee te maken, hoewel ik het niet met enige zekerheid kan zeggen.
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Marcje1968
- 0-200

Als de geur nu weg is is het goed.
Wel goed je vissen in de gaten houden.
Ikzelf ben voorstander van minimaal 1 x per week 30% waterwissel en 1 x per maand een keer extra, dus 5 x in 4 weken.
Dit is eigenlijk omdat ik van mening ben dat waterwissels veel te weinig gedaan worden, je hoort vaak 1 x per 2 weken.
Beter zou zijn 2x per week, maar dat is voor veel mensen te veel werk .....
Hoe regelmatiger je ververst, des te lager je piekbelasting van het water is, des te beter en constanter voor je vissen.
Gr. marc
Wel goed je vissen in de gaten houden.
Ikzelf ben voorstander van minimaal 1 x per week 30% waterwissel en 1 x per maand een keer extra, dus 5 x in 4 weken.
Dit is eigenlijk omdat ik van mening ben dat waterwissels veel te weinig gedaan worden, je hoort vaak 1 x per 2 weken.
Beter zou zijn 2x per week, maar dat is voor veel mensen te veel werk .....
Hoe regelmatiger je ververst, des te lager je piekbelasting van het water is, des te beter en constanter voor je vissen.
Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !
-
jari4now
Ik zou voorlopig ook kiezen voor een wekelijkse verversing van 25 à 30%, groeien je visjes ook lekker van.
Maar zeker met een opstartende bak zou ik het doen, en je hebt wel erg veel middeltjes erin gedaan, wellicht ligt hier ook een stukje van de oorzaak.
Het écht rijpen van je filter kan 4 tot 8 weken duren, en voeren en visjes helpen daarbij dus dure middeltjes zijn niet nodig
Opstarten kan met geduld het beste, dus wens je veel plezier met je "bakje"
Maar zeker met een opstartende bak zou ik het doen, en je hebt wel erg veel middeltjes erin gedaan, wellicht ligt hier ook een stukje van de oorzaak.
Het écht rijpen van je filter kan 4 tot 8 weken duren, en voeren en visjes helpen daarbij dus dure middeltjes zijn niet nodig
Opstarten kan met geduld het beste, dus wens je veel plezier met je "bakje"
ok bedankt voor jullie reacties, tis altijd fijn om reacties te krijgen zodat ik nog heel veel kan opsteken. Ik wens iedereen een heel fijn eindejaar en een gezond 2011
Van hetzelfde, Hilde!
Een gelukkig nieuwjaar toegewenst!
Een gelukkig nieuwjaar toegewenst!
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again