Welke kan ik houden ?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200

Welke kan ik houden ?

Bericht door Beyonce »

Hallo ,

Ik heb een aquarium van 101x43x53. Er komen 3 antennebaarjes is , 5 corydoras (sommigen vonden 3 wat weinig) & 7 roodneuszalmen.
Eerst wou ik als hoofdvis of blikvanger gaan voor 2 Discussen , maar dit werd mij sterk afgeraden vanwege de maten van mijn bak. :(
Dus ga ik geen discussen nemen. :lol:

Nu wil ik een andere vis zetten als 'hoofdvis'. Liefs een cichlide. Vind dit namelijk prachtige vissen. 8) :mrgreen:

Vraag

Welke cichliden kan ik in mijn bak zetten met het vissenbestand dat ik wil ? Liefst als koppel of misschien alleen.

Kan dit (1 soort hiervan wel te verstaan :P ) ... Of andere voorstellen ? Ik hoor graag jullie reacties. :)

*Apistogramma Macmesteri (!)
*Afra Cobue
*Aulonocara hansbaenschi
*Aulonocara korneliae
*Haplochromis aeneocolor (!)
*Neolamprologus brichardi
*Neolamprologus leleupi (!)
*Pelvicachromis taeniatus (!)
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Welke kan ik houden ?

Bericht door Kees »

Eigenlijk al eens naar Gourami's gekeken>
Daar zitten hele mooie soort tussen.
En die zitten meer in de midden / bovenlaag, wordt het mooi verdeeld allemaal.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

De soorten die je noemt zijn behalve de eerste niet geschikt, de 1e wel maar niet samen met ramirezi, die zelf btw ook een blikvanger is. Verder zou ik eerder 12 roodneuzen en 8 cory's doen, en sowieso 2 ramirezi's, zijn koppeldieren.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Je moet een keuze maken. Ofwel ga je voor je Antennebaarsje ofwel wil je een Tanganyika-, Victoria- of Malawi-bak maken. De waterwaardes voor beiden zijn onverenigbaar.

De Malawi-, Victoria- en de Tanganyika-cichliden waarmee je hier afkomt zijn misschien te houden in een meter-bak (heb ze nog niet allemaal nagezien). Maar, dan moet je ze houden als ENIGE bewoner van je bak en kan er voor de rest geen visje meer bij (op een Synodontis-meerval na, maar dan moet je over voldoende schuilplaatsen beschikken).

Een andere mogelijkheid is, als je een Tanganyika-bak maakt, is een combinatie als dit:
1. Lamprologus brevis of Lamprologus ocellatus (6 cm, slakkenhuisbroeders, je moet slakkenhuizen leggen in één hoekje van je bak).
2. Julidochromis ornatus (7 cm, rotsbroeder, je moet rotsen leggen in de andere hoek).

Ik weet het niet zeker maar ik geloof niet dat je de mogelijkheid hebt bij Malawi-cichliden of Victoria-cichliden om twee soorten samen te zetten in een meter-bak. Je mag niet vergeten, beste Beyonce, dat je met cichliden werkt en cichliden zijn over het algemeen geen verdraagzame visjes. Integendeel, zelfs.

Zoals ik je gisteren al zei, is een combinatie van Antennebaarsje met een apistogramma-soort (vrijzwemmer - bodemcichlide) wel mogelijk in een meter-bak. Maar, het valt me ook op dat je kiest voor erg moeilijk te houden visjes. Het Antennebaarsje is heus niet zo'n makkelijke visje om gezond te houden en de Apistogramma Macmasteri is zowaar nog moeilijker. Ik zou gaan, als ik van jou was, voor een Apistogramma cacatuoides. Dat is het makkelijkst te houden visje in de Apistogramma-familie.
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200

Bericht door Beyonce »

Ja , de goerami's vond ik ook heel mooi vissen. Zeker de diamantgoerami en dwerggoerami.
Maar ik wou eerst kijken of er iets van cichliden in mijn bak kon. Zo niet kan ik altijd terug kijken voor de goerami's.

Ik ga de ramirezi's van 3 terug brengen naar 2. Corydoras ga ik uitbreiden naar 5. (meer vind ik misschien wat veel... :oops: )
Roodneuzen ga ik denk ik houden op 7.

Ja , ik ga nog wat keuzes moeten maken :D Gelukkig heb ik nog een twee weken er de vissen erin mogen. :)
Dat sommige visjes moeilijker te houden zijn weet ik , maar ik zou het toch graag proberen. Heb al veel info gelezen over de vissen en zal dit ook blijven doen en dan kan ik alleen maar mijn best doen om het ze zo goed mogelijk te maken hier. :mrgreen:
Die apistogramma cacatuoides is ook wel heel knap.
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Phyllonemus
0-200
0-200

Bericht door Phyllonemus »

Er is genoeg mogelijk qua Tanganyika in deze bak.

Ik zou zeggen laat alle andere biotopen links liggen en kies voor de mooiste, Tanganyika dus ! : ;)
Tanganyika !