hoe verlaag ik mijn pH waarde?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Vlekkie
1000+
1000+

Re: hoe verlaag ik mijn pH waarde?

Bericht door Vlekkie »

@ Thomas:

Jij gebruikt waarschijnlijk een potfilter?

Het is jáááren geleden dat ik er één heb gehad, dus weet ik niet in hoeverre deze info accuraat is voor jou situatie. Maar, ik heb altijd horen vertellen dat, bij een bioloog, je de pomp twee uur kan laten stilstaan voordat je bacteries sterven. Ik denk dat deze stelling niet ver van de waarheid ligt. Want, in Lier, hebben we twee jaar geleden een stroompanne meegemaakt die een anderhalf uur duurde. Natuurlijk was ik in alle staten en heb toen de situatie van mijn nitriet op de voet gevolgd (één van de zeldzame keren dat ik op mijn waterwaardes testte). Maar, mijn nitrietwaarde was 0.0 miligram en bleef 0.0 miligram. Hieruit concludeer ik dat mijn bacteries de stroompanne van 1.5 uur goed hadden weten te doorstaan. Het zou mij erg verbazen indien zou blijken dat bacteries in een potfilter minder lang tegen hetzelde euvel (stilstaan van het water) kunnen dan bacteries in een bioloog. Uiteindelijk zijn bacteries bacteries, ongeacht of ze in een potfilter gehuisverst zijn dan wel in een bioloog. Maar, het zou eventueel kunnen.

Vooral de vraag van jari4now lijkt mij erg interessant. Wanneer voeg jij CO2 toe in verhouding tot wanneer je aquariumlampen uitgaan?
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

Bericht door Thomas1987 »

ik voeg mijn easycarbo toe als ik mijn lampen aan doe! wat voor filter het is denk een pot filter eheim (2215)?
dat we de echt werkelijke oorzaak niet kunnen achter halen maar ik hou het denk ik op te wijnig co2 omdat me planten ook begginnen op te knapen sinds ik me bruis steentje er uit heb?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoals het dus hoort, planten pakken dan het meeste op. Ik heb weleens gelezen dat als de dag 1/2 voorbij is, de planten weinig meer doen met voedingen.
Vandaar dus 's ochtends de voedingen erbij doen en het mooist als de lampen net aan gegaan zijn.
Vissen gaan niet dood door te weinig Co2, juist het tegenover gestelde.
Maar hoe is je filter opgebouwd, of te wel, welk filter materiaal gebruik je?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

witte doppen rond met een gat er in van dat gruis zoon rood plastic gaasje en van die witte watten volgens mij! grtz

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Rood plastic gaasje??
Maar geen zwarte spons of zwarte korrels?
Of te wel kool :).
Je filter is dus deze?
http://www.google.nl/images?q=eheim%202 ... 20&bih=796
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

ja klopt dat is mijn filter! d opbouw is het zelfde als op die link! ja daqt bedoelik met gruis! zwate korreltjes dat is dus kool! er zit ook een rood gaasje in dit was compeet toen ik me aquarium kocht
daarvoor heeft hij het al een jaar gedaan! en heb alleen de bovenste 3gaasjes die wit zijn heb ik vernieuwt de rest goed uitgespoeld! zo als mij is verteld in de winkel!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Niet helemaal duidelijk!
Maar je heb er dus kool in zitten?
Kool raakt na een week of 6 verzadigd en moet dan vervangen worden. En het zou me niets verbazen dat ipv de schadelijke stoffen te filteren, dat het juist de schadelijke stoffen heeft terug gegeven de bak in.
Kool is leuk en maakt je water best helder, alleen kool filtert ook een hoop plantenvoedingen eruit.
Of te wel, filteren over kool is niet goed voor je plantjes.
Dat rode gaasje zegt me helemaal niets.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Thomas:

Ik treed Kees bij. Kool is als filtermatiaal hoegenaamd niet geschikt en verliest na een korte periode al zijn filterende kracht. Kool is echter wél goed om in je filter te steken op het einde van een medicijnkuur, zodat je water gezuiverd wordt van alle schadelijke stoffen. Dus, het kan nooit kwaad een zakje kool te hebben liggen.

Ik weet niet wie de leukerd is die je heeft uitgelegd hoe je filter te kuisen. Maar, als hij jou werkelijk heeft verteld de witte filterwatten te vernieuwen en tegelijkertijd de rest van je filter uit te spoelen, dan heeft hij zelf geen aquarium of hij heeft er totaal geen verstand van. In essentie gebruikt een aquariaan zijn filter als een broedplaats voor bacterien, die het hele filterproces (de omzetting van giftige ammoniak naar ook giftige nitriet tot niet giftige nitraat) in zijn plaats doen. Dus, hoe meer bacterien je hebt, hoe beter je filterresultaat. Door te vertellen dat je héél je filter in een keer moet kuisen, vernietig je de hele bacteriecultuur die je hebt opgebouwd. Ik neem aan dat deze goede man je dan levende bactries heeft verkocht? :D Terwijl het anders ook kan. Bijvoorbeeld door 2 laagjes witte filterwatten te vervangen en het derde (het minst vervuilde) als derde filterwat te hergebruiken. Of, door je filter in twee keer te laten kuisen. Vervang de éne week je witte filterwatten en de volgende week spoel je je filter uit. Op die manier kom je nooit zonder bacteries te zitten, wat wil zeggen dat je filter altijd je water filtert zonder dat je de nood ervaart om levende bacteries (die je, op de voorgeschreven manier van filterkuisen écht wel nodig hebt) te kopen. ;)

Ook treed ik Kees bij de mogelijkheid van doodsoorzaak van je visjes. Visjes (net als mensen) kunnen niet sterven door een gebrek aan CO2, zelfs niet bij een totale afwezigheid van CO2. CO2 is de afvalstof die bij het uitademen vrij komt. Enkel indien er té veel CO2 aanwezig is, is het dodelijk voor visjes (net als mensen) omdat visjes dan niet meer kunnen ademen. Ik weet de doodsoorzaak niet. Indien jij 's morgens steeds de juiste hoeveelheid CO2 toevoegt, lijkt mij een mogelijk CO-vergiftiging uitgesloten. Maar, ik geloof ook niet in een nitrietpiek, want een nitrietpiek komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar heeft altijd een duidelijk aantoonbare reden. En die reden vinden we niet.
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

ja daar kunnen we inderdaat heel lang over discusseren maar denk dat we de oorzaak niet meer vinden waarom mijn vissen dood gegaan zijn! maar ik heb vandaag een paar nieuwe vissen gekocht 2 electra baarsen en 10 neon tetra en en 5 vijfstreep barbelen! maar nu ik ze aan het water heb later wennen vind ik de ademhaling vrij snel! nu ben ik er achter gekomen dat ik 2,5 ml easycarbo op 250l water deed! nu was er van daag een vriend bij mij en die zij dat ik daar te wijnig van in deed! want moest zijn 5ml easycarbo op 250l water! kan dit een oorzaak zijn?

Greetz

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

kool wat voor kool bedoelen jullie daar mee hout kool / steen kool! wand weet neit of ik dat er in heb zitten maar denk het haast niet omdat me aquarium al bijna 4 maanden draait en ik daar al veel eerder iets van heb moeten merken dan!

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Actief kool, moet je even vragen in de winkel, hebben ze altijd ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

kan je ook uitleggen hoe ik actief kool kan herkennen wand dan ga ik kijken of het in me fiter zit! en als het er in zit en ik haal het er uit, dan hoef ik het er niet meer terug in te doen of wel? en hoelang kan ik mijn filter uitgeschakelt hebben?

@kunnen jullie ook nog antwoordgeven op

(39)(ja daar kunnen we inderdaat heel lang over discusseren maar denk dat we de oorzaak niet meer vinden waarom mijn vissen dood gegaan zijn! maar ik heb vandaag een paar nieuwe vissen gekocht 2 electra baarsen en 10 neon tetra en en 5 vijfstreep barbelen! maar nu ik ze aan het water heb later wennen vind ik de ademhaling vrij snel! nu ben ik er achter gekomen dat ik 2,5 ml easycarbo op 250l water deed! nu was er van daag een vriend bij mij en die zij dat ik daar te wijnig van in deed! want moest zijn 5ml easycarbo op 250l water! kan dit een oorzaak zijn?)

Greetz

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Het is een zakje of bakje met zwart gruis erin, of een zwarte spons die erg afgeeft ;) dat stukje daarna snap ik niet helemaal?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Thomas:

Als je visjes inderdaad vrij snel ademen, wijst dit op een gebrek aan O2 (= zuurstof) in het water. Nu, hoe krijg je zuurstof in je water? Eenvoudig, door het wateroppervak constant in beweging te houden. Waar is de uitgang van je filter gesitueerd? Aan het wateroppervlak of ergens ander? Het is ook hierdoor dat je bruissteentje je helpt met het geven van extra-zuurstof. Het zijn niet de zuurstofbelletjes die je door je water naar boven ziet stijgen, die je aan extra-zuurstof helpen (want zij zijn veel te groot voor je visjes). Maar, die zuurstofbelletjes helpen je wel om je wateroppervlak in beweging te krijgen. In elk geval is dit een indicatie dat je visjes (zoals ik al vermoedde) zijn gestorven door verstikking.

Nu, beste Thomas, zoals hier al meerdere malen is gezegd, KUNNEN JE VISJES NIET STERVEN DOOR TE WEINIG CO2 IN JE WATER! Integendeel, CO2 (koolstof = het gas dat als afvalstof vrijkomt bij het ademen) kan je visjes enkel doen verstikken; je visjes kunnen er enkel aan sterven! Dus, hou op met CO2 te gebruiken tot je de situatie terug onder controle krijgt! Je visjes hebben moeite om te ademen (heb jij goed opgemerkt) en jij gaat het hen nog wat moeilijker maken door CO2 (= koolstof) aan je water toe te voegen, terwijl je visjes nood hebben aan O2 (= zuurstof)!

Het maakt weinig uit of we houts- dan wel steenkool bedoelen. Zowel houtskool als steenkool zijn een zwarte materie. Dus, je moet zoeken naar een fijngemalen zwarte materie in je filter. Het beste wat je kan doen, is de kool uit je filter te halen (want die heeft zijn filterend vermogen al lang verloren) en de kool te vervangen door blauwe of witte filterwatten. Wat je kán doen, is een zakje actieve kool kopen, zodat je het altijd bij de hand hebt in het geval dat je ooit medicijnen moet gebruiken in je aquariumwater.

De bacterien die de omzetting maken van Ammoniak tot Nitraat maken, sterven als je je filter voor 2 uur stilzet. Dus, je kan je filter voor maximaal 2 uren stilzetten. Maar, hoe korter je je filter stilzet, hoe beter.
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 21 dec 2010 19:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

jari4now