Wat voor bak heb je en waarom?

Wat voor bak heb je? Leg ook uit waarom!

Beplant gezelschapsaquarium
23
41%
Malawi
8
14%
Tanganyika
4
7%
Zuid-Amerika
11
20%
Midden-Amerika
0
Geen stemmen
(Zuid-Oost) Azië
0
Geen stemmen
Ander biotoopaquarium (welke?)
3
5%
Meerdere bakken, maar geen voorkeur
7
13%

Totaal aantal stemmen: 56

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Wat voor bak heb je en waarom?

Bericht door Serge »

Dag allemaal :)

Ok, eerste vraag - een makkelijke dit keer, de moeilijke onderwerpen bewaren we nog even voor later :D

Er zijn veel soorten aquaria: wat heb je, en vooral: waarom heb je gekozen voor je huidige bak zoals die nu is. En voor diegenen met meerdere bakken: hebben jullie een favoriet?

Rob Bosman

Re: Wat voor bak heb je en waarom?

Bericht door Rob Bosman »

Ok, ik heb gestemd andere waarom omdat zuid-amerika wel erg ruim vindt en een amazone biothoop toch iets anders is.

Verder nog ca 15.000 ltr kweekwater verdeeld over 3 lokaties Den Haag-Delft en BoZ.

Waarom een Amazone biothoop (Discus bak) altijd al de mooiste vissen gevonden ja en ieder zo zijn smaak natuurlijk, het mooiste van de Discus is eigenlijk wel de broedzorg.

Als ik naast de Discusbak nog zou kunnen kiezen voor een andere dan zou dat een zoutwater reef bak worden.

Grt Rob

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Tja voor mij is dat Tanganjika cihliden. Voornamelijk om de prachtige kleuren :mrgreen: ff zonder gekheid natuurlijk.

Als het je eenmaal gelukt is om een visbestand samen te stellen wat goed samen gaat in een aquarium kun je naar mijn inzien echt genieten van hun natuurlijke karakter en gedrag, en pas dan komen er kleuren naar voren die je bij sommige varianten toch ook moet willen zien.

Ook zit er voor mij de kweek uitdaging aanvast, niet zozeer om er geld aan te verdienen maar puur hobby. Daar draait de hobby naast het genieten bij mij ook wel om, de perfecte omstandigheden creëren en de vissen aan het kweken krijgen.

Ik zal niet zeggen dat het Tanganjika for ever is, een mooie biotoop met planten (daar waar het mee begonnen is) blijft toch ook wel trekken. En iets voor een pensioen gerechtigde leeftijd vind ik toch wel een zeeaquarium. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Zal zelf ook maar het goede voorbeeld geven nietwaar :)

Malawi dus. Waarom? Tja, als ik heel eerlijk moet zijn ik weet niet precies meer. In eerste instantie de kauwgombalkleurtjes van de vissen, dat zal ik niet ontkennen. Maar intussen is dat een beetje omgeslagen, en vind ik het gedrag zéker zo interessant. Malawi's vertonen beslist veel afwisselender gedrag dan alleen maar agressie en territoriumdrift, waar ze toch vooral om bekend staan, maar je moet er wel even voor gaan zitten om dat allemaal te zien, en vooral ervoor zorgen dat je een visbestand hebt dat het toelaat dat ze dat gedrag vertonen. Toch heb ik lang getwijfeld tussen Malawi en Tanganyika, dus wat er in de toekomst nog gaat gebeuren weet ik niet :D

En ik vind een stenenbak gewoon mooi - het contrast tussen de felle kleuren van de vissen, en de saaiheid van de stenen vind ik prachtig om te zien.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik heb natuurlijk meerdere bakken, maar de Malawibak is wel favoriet. Voornamelijk om het gedrag, en omdat de vissen mij ook echt begroeten als ik binnenkom! Nu moeten ze wel in de rij gaan staan achter vrouw, kind en de honden.. Maar vanuit de Plantenbak krijg ik alleen maar aandacht van de maanvissen (cichlides, hoe kan het ook anders).

Dus het gedrag van de Malawi's en hun kleurrijke uiterlijk, alsmede de manier waarop ze zich door de bak bewegen en het nieuwsgierige karakter zijn voor mij de redenen om op Malawi te stemmen.

Ik denk er nog steeds stevig over na om de rio240 Plantenbak om te bouwen naar Malawi...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Ik heb een beplant gezelschapsaquarium omdat ik wilde starten met niet te moeilijke vissen (cory panda en chinese danio) en mezelf de ontgoocheling van een mislukking wilde besparen. Planten vind ik ook wel heel mooi in een aquarium, al vraagt dat wel veel onderhoud, maar een bak zonder planten vergt waarschijnlijk ook veel onderhoud.
Groetjes, Jean-Paul

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb een zuid-amerika bak.
Dit komt omdat de kikkers die erin komen ook uit zuid-amerika komen.
Een mooie bijkomstigheid in dit geheel is dat ik een plantenbak niet meer natuurlijk vind, en ik de natuur een beetje wil nabootsen in mijn bak, dus veel hout en rare vormen in de achterwand (en binnenkort ook bodem :wink: ) een paar planten en vooral niet teveel vis waardoor je een mooie rustige bak krijgt.
gr, Rico

Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

ik heb een hussel bakje veel dieren zelfde land alleen bij elkaar in goeie groepen
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Gast

Bericht door Gast »

Ik heb malawi bakken.
Ik ben ooit verslaafd geraakt aan cichliden door een simpel koppeltje pelvicachromis pulcher (kersenbuikjes).
Daarna wilde ik verder met cichliden en heb gekozen voor de malawi biotoop vanwege de mooie kleuren en vormen van de vissen. het gedrag kende ik toen nog niet echt. Daar ben ik pas later van gaan genieten.

Joep
0-200
0-200

Bericht door Joep »

Ik heb gewoon een mooie beplante gezeldschapbak. Ik vind sommige vissen uit zuid-amerika mooi en sommige vissen uit azie. Daarom heb ik maar een gezeldschapbak :mrgreen:
Groetjes Joep

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Daar is niets mis mee hoor Joep :wink:

Coby

Bericht door Coby »

Ik heb hier ook een malawibak staan, deze vissen hebben een interresant gedrag en mooie kleuren. Ze zijn werkelijk altijd in beweging. In het begin is het ook even puzzelen welke soorten er bij elkaar kunnen, en dat je dan met een goed visbestand verder kunt. Het kweken is een leuke bijkomstigheid, de hobby is een beetje uit de hand gelopen. Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met een gezelschapsbakje en dit blijft me toch wel trekken, wie weet tover ik nog eens een van mijn bakken weer om tot plantenbak, al blijven de Malawi´s natuurlijk favoriet. :D

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Waarom: het is me 1e grote bak dus leek het me verstandig eerst maar met een gezelligheidsbak te beginnen voor ik het mezelf nog veel moeilijker ga maken :)

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Dante schreef:Waarom: het is me 1e grote bak dus leek het me verstandig eerst maar met een gezelligheidsbak te beginnen voor ik het mezelf nog veel moeilijker ga maken :)
Denk vooral niet dat bv. cichliden persé "moeilijker" zijn dan andere vissen. Als ik naar Malawi kijk zijn er zat soorten die je ook als beginner prima kunt houden, mits je jezelf een beetje informeert van te voren. Een bak met bv. Acei's, Yellows en Saulosi's ziet er prachtig uit, en is zeker niet moeilijker dan een gezelschapsbak. Qua waterwaarden integendeel zelfs - waar je voor een gezelschapsbak vaak toch je waterwaarden aan zult moeten passen, kan je voor Malawi- en Tanganyikacichliden gewoon kraanwater gebruiken. Wel zo makkelijk :)

Het enige is dat een "keientuin" wat gevoeliger is voor allerlei soorten algen, en je moet er natuurlijk van houden hé, als je van veel planten houdt is het niets ;)

Maar, wat ik dus wil zeggen: als je de ruimte hebt, is er niet dat je tegenhoudt om cichliden te houden. Je moet je niet af laten schrikken dat het moeilijk zou zijn ofzo, want dat is lang niet altijd het geval. Als je het góed wilt doen zijn maanvissen bv. in feite moeilijker te houden dan een bak met wat rustige soorten Malawi Mbuna cichliden...

Gert
0-200
0-200

Bericht door Gert »

ik heb een malawi bak vind het gewoon supper vissen lekker druk en ze zijn gewoon erg mooi.