Tanganyika-decor - ons dagboek

Plaats reactie

PatrickM
0-200
0-200

Re: Achterwand zonder Epoxy

Bericht door PatrickM »

@ Rpm: Heb jij geen Epoxy gebruikt?
nee totaal geen epoxy, Ik heb wel veel ervaring met houten bakken maken en die behandelen met epoxy maar voor mijn achterwanden gebruik ik het niet.

epoxy aan de binnenzijde van mijn 5000 literbak

Afbeelding
Afbeelding

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Malawinees schreef: Trouwens (om kevin voor te wezen :D ) Mr Boat bezorgt ook gewoon per post.
Nou ook lekker dan ;)
maar inderdaad, denk dat mr boat voor het grootste gedeelte zijn spullen verstuurd met de post. Er zitten geen chemische stoffen anders had het niet gemogen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ik ben een beetje gaan rondneuzen bij een lokaal chemisch bedrijf. Wat denken jullie hiervan?

Geachte,

Ik stel voor dat u als alternatief voor epoxy gebruik maakt van ons Bio-hars. Het nadeel is dat dit niet transparant is. U kan dit wel inkleuren met pur-pigment.

Omdat dit hars niet heel thixotroop is raden wij aan zeker een drietal lagen te zetten. In de bijlage vindt u de technische fiche.

De prijs is als volgt:

1003001 F BIO HARS STANDAARD SET 500 G SET
33,25 €

1003004 F BIO HARS STANDAARD SET 1 KG SET
53,34 €

De prijzen zijn inclusief BTW.
Levertermijn: uit stock.
Levering franco vanaf 350 euro.
Betalingsvoorwaarden: contant / BC.
Offerte geldig tot 31/01/2011.

Ik hoop dat u hiermee al verder kunt. Voor verdere informatie staan wij steeds ter beschikking.

BIO-HARS STANDAARD SET A+B

Beschrijving:
Is een universeel toe te passen standaard Bio-hars om zowel mee te lamineren als te gieten. Het hars is op
basis van suiker, zonnebloemen, rapen en andere speciaal geformuleerde natuurlijke ingrediënten.
Verkrijgbaar in handige sets van 500 gr, 1 kg , 5 kg en 10 kg of als afzonderlijke komponenten in 25 en 225 kg
verpakkingen.

Toepassing:
Als universele hars dat zowel in combinatie met versterkingsvezels (glasvezel, carbonvezel of natuurlijke vezels)
alsook vulstoffen toegepast kunnen worden. Gezien de lage viscositeit, zowel van het hars als van de harder
gebeurt het mengen van de beide componenten snel en eenvoudig. Belangrijkste kenmerken van dit hars:
Toxicologisch neutraal en veilig.
Geen Veiligheidsymbolen , geen gevarengoed.
Lage exotherme reactie tussen de 48 – 60°C..
Hard uit zonder extra verwarming. Natempering dient wel onze aanbeveling.
Extreem hoge drukvastheid.
Goede mechanische eigenschappen
Is mogelijks tot 50% te vullen met vulstoffen.
Variabele mixing ratio’s zijn mogelijk waardoor de snelheid van verharding alsook de shore hardheid worden
bepaald.
Hoge bestendigheid tegen solventen, oliën, water en andere chemische producten, na uitharding.
Gegevens bij levering: A Komp. (DM611N) B Komp. (DM330)
Kleur beige transparant Hazen Alpha 20
Viscositeit 1200 mPa’s 1800-2200 mPa’s
Soortelijk gewicht ca. 1.10 gr/cm³ Ca. 1.10 gr/cm³
Houdbaarheid 12 maanden
Consistentie Vloeibaar

Technische gegevens:
Verbruik A.V.T
Shore D: 82-83 (gevuld)

Verwerking:
Roer de verpakking en elk afzonderlijk voor gebruik grondig om. Weeg een hoeveelheid harder (Bkomponent)
af en giet deze als eerste in een beker. Voeg het harsgedeelte ( A-komponent) hieraan toe in
een 100:150 gewichtsverhouding. Meng de beide componenten grondig gedurende 1 minuut met een mixer.
Laat dit mengsel gedurende 4 tot 6 minuten rusten of plaats dit gedurende 2 minuten in een vacuümklok.
Wacht totdat alle luchtbellen zijn verdwenen en haal het mengel uit de klok. Giet vervolgens het geheel
voorzichtig en zonder luchtbellen in de gietvorm. De potlife is 30-45 minuten bij 20°C. Het gietstuk is
ontvormbaar na 2 tot 3 uren. Volledig uitgehard na 6 tot 8 uren.
Houd rekening met een volumekrimp van <0,3%. De treksterkte is 104 N/mm². De rek tot breuk bedraagt
>18%.Verwerkingstemperatuur: 23 tot 30°C. Stockeren bij 15°C tot 40°C.
Temperatuurbestendig tot 140°C.

Veiligheid:
Is geen gevarengoed en kan als dusdanig behandeld worden. Het dragen van handschoenen wordt
aanbevolen.

Reinigingsmiddel: Aceton en of reiniger M.
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ rpm: Pfff... Heb jij een bak... :) Dan gebruik jij ook geen acrylverf voor je achterwanden, volgens mij. Welk procede gebruik je dan wel om je achterwanden op te kleuren?

@ Kevin: Wel, de epoxy die mr. boat gebruikt lijkt mij in ieder geval de grootste kanshebber. :) Nu maar hopen dat z'n produkt ook naar Vlaanderen verstuurt. :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Lijkt me niet zo'n probleem om het naar vlaanderen te verzenden en anders wil ik het wel doorsturen naar je.

Die biohars heeft ie ook ervaringen met het constant onder water staan? Dat is vaak het struikelblok, of het verkleurd of het lost op dat is ook het geval bij botenlak. Een boot moet je eigenlijk ook iedere winter schilderen wil je de bodem in perfecte conditie houden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

botenlak is ook helemaal niet geschikt om onder de waterlijn te gebruiken.
dat gebruik je alleen om bijvoorbeeld het dek mooi in de lak te zetten.
onder de waterlijn moet je altijd epoxy gebruiken.

anyhow, mijn ervaring met mrboat en die epoxy is erg goed dus kan het je zeker aanraden.
verwacht dat verzenden naar belgië geen probleem zal zijn idd.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Kevin en Stefan:

Gelukkig is Mr. boat bereid om z'n epoxy naar Vlaanderen te sturen. :lol: Maar, het enige minpuntje is dat hij 13.58 euro vraagt voor de minste zending en dat noem ik nu niet onmiddellijk goedkoop. :(

De technische verantwoordelijke van Vosschemie vertelt mij dat het onder water houden van Bio-Hars totaal geen probleem is. Ook beweert hij dat het eindresultaat een permanent karakter heeft en dus niet gaat oplossen na verloop van enkele jaren. Ook heb ik gevraagd of ik met stenen kan werken en hij beweert dat ook dat geen probleem is.

Het enige nadeel dat de Bio-Hars heeft, is dat het niet-transparant is. De technisch verantwoordelijke zegt dat het toch mogelijk is om met verschillende kleurschakeringen te werken. Dus hebben we (Tim, mijn gehandicapte vriend die de Morelia virindis houdt en daarmee voor Europese primeurs zorgt en ik) een afspraak gemaakt voor dinsdag, want ik wil nagaan hoe dat dan in zijn werk gaat. Omdat we beiden met onze rolstoel gaan, moet het weer wel willen meewerken, natuurlijk. Naar het schijnt kun je de Bio-Hars met pur-pigmenten opkleuren.

De voordelen van met Bio-Hars te werken i.p.v. met epoxy, lijken mij duidelijk:
1. Niet toxisch tijdens het gebruik.
2. Als je ermee morst bestaan er reiningsmiddelen, in tegenstelling tot epoxy.
3. De 13.58 euro die ik uitgeef aan de verzending van Mr. Boat alleen.

Dus, op het moment is dat voldoende om te gaan luisteren of we een natuurgetrouwe stenen kunnen namaken. Indien dit niet het geval is, of indien het procede toch te ingewikkeld wordt, staat de deur naar epoxy natuurlijk nog altijd open. :)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

mja, naar het buitenland vezenden is wat duurder natuurlijk...

puntje 2 klopt niet helemaal, zolang de epoxy nog 'nat' is kan je het met azijn schoonmaken...
als het hard is kan het alleen nog met schuurpapier idd.

ik heb mijn achterwand ook zo natuurgetrouw mogelijk gemaakt en wat ik als tips kan geven om stenen zo natuurgetrouw mogelijk te krijgen: is
probeer zoveel mogelijk foto's van stenen te kijken, kijk waar de schurene en randjes zitten, hoe scherp zijn de hoeken, hoe diep zijn de kieren.
en wat ik zelf het belangrijkste vind: hou de details zoveel mogelijk op ware grootte, als je het gaat aanpassern aan het formaat van je bak wordt het meer een soort poppenhuis...

Malawinees Zeeland
0-200
0-200

Bericht door Malawinees »

1003004 F BIO HARS STANDAARD SET 1 KG SET
53,34 €
Mr boat vraagt 24,50 voor een setje epoxy van 1,5 kg + dan die 13,58 verzendkosten dan kom je op 38,08 euro. Das toch ruim 15 euro goedkoper dan die biohars, en je hebt dan nog 500 gram extra.
Biohars heeft zich naar ik weet in de aquaria hobby nog niet bewezen, bovendien zit er suiker als een van de basis onderdelen in verwerkt, en ja suiker lost toch op in water :? .
Nu hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn in combinatie met de andere bestandsdelen, maar in mijn ogen zal het zeker niet beter zijn dan epoxy.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Leuk product om is wat mee testen zou ik zeggen. Het is duurder en bewerkelijker dan epoxy blijkt nu, zeker als je met meerdere kleurtinten wil gaan werken.

Ik zou zeggen probeer eens hem een proefpakketje te laten sturen naar jouw of AquaforA, begin wel benieuwd te worden.

@malawinees niet alle suiker zijn oplosbaar toch, bedoel er zijn redelijk wat variaties in de suikers.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

@Kevin: alle suiker is voor zover ik weet oplosbaar in water. maarrr, ik denk dat het door een chemische reactie verandert van suiker naar een polycarbonaat (plastic). chemisch gezien liggen die niet ver van elkaar vandaan namelijk. en plastic is dan weer niet oplosbaar in water... tenminste meeste soorten niet.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Stefan:

Dat epoxy nog verwijderbaar is met azijn indien het nog nat is, lost onze problemen daarom nog niet op. Wat doe ik, indien er epoxy op mijn vloer valt? Toegegeven, voor valide mensen is zoiets geen ramp. Maar, voor Tim en mij is de ramp dan niet meer te overzien. Want wij zijn beiden rolstoelgebruikers en de vloer ligt buiten ons bereik. M.a.w. het enige wat we dan kunnen doen, is ernaar kijken en zien hoe de epoxy uithardt. Want, onze families en vrienden wonen nu eenmaal niet in Lier en kunnen onmogelijk Lier bereiken binnen het halfuur. En, rampen als deze zijn erg eenvoudig voor te stellen. Ik heb een hersenbloeding gehad waardoor de rechterzijde van mijn lichaam verlamd is (handicap +80%). Ik heb dus maar 1 hand over. Maar die hand heb ik wel nodig om m'n electronische rolstoel te verplaatsen. Dus zal ik, met de Epoxy in de hand, mijn rolstoel moeten voortbewegen. Niet dat dit onmogelijk is, maar het houdt wel bepaalde gevaren in. En, blind zijn voor dergelijke gevaren is nu net wat wij willen voorkomen. :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Malwinees: Ik verwijs je naar het antwoord dat ik Stefan zonet gegeven heb. :lol: Zoals gezegd, indien er een alternatief bestaat voor Epoxy, dan vernemen wij dat graag. Vooral de toxiteit van de epoxy (wat o.a. wil zeggen dat er op Tims appartement niet mee gewerkt kan worden (want hij heeft er 12 Morelia virilis zitten); er kan zelfs niets drogen) en de afwezigheid van een oplosmiddel, zitten ons danig dwars. Nu, deze Bio-Hars belooft om beide problemen op te lossen. Reden genoeg om eens te gaan luisteren naar wat de technisch verantwoordelijke van Vosschemie te vertellen heeft. En, indien de inkleuring meevalt (al zie ik niet in hoe) is het toch een goede kanshebber. Dit gezegd zijnde, sluit ik het werken met epoxy ook niet uit. Maar, ik wil eerst luisteren naar wat de technisch verantwoordelijke te vertellen heeft. ;)
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 18 dec 2010 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Kevin: Dat is nu net de vraag. Ik zie niet in hoe een hars die niet transparant is het toch toelaat om met verschillende kleurschakeringen te werken. Meer hierover wanneer we de technisch verantwoordelijke hebben gesproken. Normaal gezien zou dat dinsdag moeten gebeuren. Maar, omdat we beiden met onze rolstoel gaan, zal het weer toch moeten meewerken. Ik houd je in elk geval op de hoogte. ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat lijkt me meer in de richting van verven te gaan dan, of te wel je maakt meerdere porties bio-hars aan in diverse kleur tinten en brengt het aan op je wand alsof het verf is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand