Ik ben van plan om zelf mijn achterwand te bouwen en heb hierover al verschillende bronnen geraadpleegd (piepschuim, siliconen om te kitten, tegellijm met kleurstof) maar ik stuit steeds op Epoxy als beschermlaag tegen het water. Omdat ik op een appartement woon, wens ik geen Epoxy te gebruiken aangezien dit produkt erg giftig is. Kent er iemand een alternatief voor Epoxy? Of staat het misschien beschreven in één van de vorige topics? Bedenk wel dat het resultaat bestand moet zijn tegen één Panaque nigrolineatus. Alle andere tips zijn uiteraard welkom.
Tanganyika-decor - ons dagboek
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Tanganyika-decor - ons dagboek
Hi,
Ik ben van plan om zelf mijn achterwand te bouwen en heb hierover al verschillende bronnen geraadpleegd (piepschuim, siliconen om te kitten, tegellijm met kleurstof) maar ik stuit steeds op Epoxy als beschermlaag tegen het water. Omdat ik op een appartement woon, wens ik geen Epoxy te gebruiken aangezien dit produkt erg giftig is. Kent er iemand een alternatief voor Epoxy? Of staat het misschien beschreven in één van de vorige topics? Bedenk wel dat het resultaat bestand moet zijn tegen één Panaque nigrolineatus. Alle andere tips zijn uiteraard welkom.
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 26 jan 2011 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Re: Achterwand zonder Epoxy
tegellijn met bijvoorbeeld kleurstof voor verf is niet aan te raden omdat de meeste vloeibare kleurstoffen giftig zijn. ik heb zelf normale tegellijm gebruikt en ben daar overheen gegaan met zwaar verdunde schoolbordenverf.
maar elke andere acrylverf zou ook kunnen.
alternatief voor epoxy is er niet voor zover ik heb kunnen vinden toen ik mijn achterwand ging maken.
de dampen vond ik zelf erg meevallen in het begin wel gewerkt met koolstofmasker maar op een gegeven moment merkte ik dat het niet zo erg stonk als ik had verwacht en heb ik gewoon 2 ramen open gezet en ben ik zonder masker verder gegaan. heb verder ook geen klachten gehad van mijn buren ofzo...(woon ook in appartement)
maar elke andere acrylverf zou ook kunnen.
alternatief voor epoxy is er niet voor zover ik heb kunnen vinden toen ik mijn achterwand ging maken.
de dampen vond ik zelf erg meevallen in het begin wel gewerkt met koolstofmasker maar op een gegeven moment merkte ik dat het niet zo erg stonk als ik had verwacht en heb ik gewoon 2 ramen open gezet en ben ik zonder masker verder gegaan. heb verder ook geen klachten gehad van mijn buren ofzo...(woon ook in appartement)
klopt de dampen vallen erg mee. Doe het dicht bij een raam en laat het raam een tijdje open...
enige nadeel nu is dat je gelijk stijf staat van de kou.
enige nadeel nu is dat je gelijk stijf staat van de kou.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Tja, dan lijkt het mij het beste om toch met Epoxy te werken.
Jammer genoeg heeft mijn appartement geen balkon en woon ik op het gelijkvloers, hetgeen zeggen wil dat ik ook geen raam kan openen, aangezien ik met een kat zit.
Maar niet getreurd
. Ik vind uiteindelijk wel een plaatsje om de epoxy toch te gebruiken. 
Jammer genoeg heeft mijn appartement geen balkon en woon ik op het gelijkvloers, hetgeen zeggen wil dat ik ook geen raam kan openen, aangezien ik met een kat zit.
Maar niet getreurd
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Malawinees
- 0-200

De dampen zij idd niet erg mits je zoals gezegd ventileert. Als verf kun je bijv. betonverf op acryl basis gebruiken. Ik zou zelf niet met kleurstof gaan werken in de tegellijm ,gewoon met acrylverf kun je veel meer kanten op kwa kleur. Voor meer tips zie de andere achterwand topics , bijv. die van Kevin. Zelf heb ik de amazone achterwand topic, alleen heb ik daar niet zoveel foto's van de opbouw van.
Misschien kan je onder de afzuigkap werken? Doe dan wel ff oordoppen in haha.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

@ Malawinees: Bedankt voor de tips.
Ik zal zeker de andere topics eens nalezen.
@ Timothy: je zal dit niet geloven, maar ook mijn afzuigkap werkt niet meer.
Verleden jaar begon het ding te ratelen als gek en de huivestingsmaatschappij heeft hem komen afsluiten. Uiteraard met de belofte iemand langs te sturen om mijn afzuigkap te repareren. Daarop zit ik nog altijd te wachten... 
Kennen jullie soms een truukje om de Epoxy een minder glanzend uiterlijk te geven als hij uitgedroogd is?
Hartelijk bedankt
@ Timothy: je zal dit niet geloven, maar ook mijn afzuigkap werkt niet meer.
Kennen jullie soms een truukje om de Epoxy een minder glanzend uiterlijk te geven als hij uitgedroogd is?
Hartelijk bedankt
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
ik heb er geen verstand van maar botenlak
is dat een optie of zitten daar ook giftige stoffen in.
Nee botenlak moet je doen hoor, daar zitten zeker stoffen in die je niet wilt hebben in je aquarium en slijt ook veel sneller.
De epoxy van MR boat durf ik gerust zo in de kamer te gebruiken. ik vind het absoluut niet stinken, het ruikt bijna lekker zelfs.
De epoxy van MR boat durf ik gerust zo in de kamer te gebruiken. ik vind het absoluut niet stinken, het ruikt bijna lekker zelfs.
Ik heb mijn achterwand gemaakt van piepschuim met daaroverheen 5 dikke lagen tegellijm.
in de laatste 3 lagen heb ik er diverse soorten zand in gestrooid. dit laatste zorgt voor een extra hardheid aan de toplaag en ik heb nog niet meegemaakt dan mijn panaque er door heen komt.
Wand staat nu bijna 2 jaar.
ik heb zelf de Eurocol 705 SPECIAALLIJM gebruikt

achterwand is nu redelijk begroeit met alg en aanslag wat ik zelf een mooi natuurlijk effect vind geven.

in de laatste 3 lagen heb ik er diverse soorten zand in gestrooid. dit laatste zorgt voor een extra hardheid aan de toplaag en ik heb nog niet meegemaakt dan mijn panaque er door heen komt.
Wand staat nu bijna 2 jaar.
ik heb zelf de Eurocol 705 SPECIAALLIJM gebruikt

achterwand is nu redelijk begroeit met alg en aanslag wat ik zelf een mooi natuurlijk effect vind geven.

-
Malawinees
- 0-200

Onder water verdwijnt de glans, alleen direkt licht geeft glans weer (bijv. als je met een zaklamp op je achterwand schijnt). Van TL verlichting zie je geen glans ontstaan.Kennen jullie soms een truukje om de Epoxy een minder glanzend uiterlijk te geven als hij uitgedroogd is?
Sommige mensen strooien in de laatste laag epoxy fijn zand, alleen veranderd dit de kleur weer. Dus ik zou dat niet doen tenzij je niet met verf aan de gang gaat. Hieronder een voorbeeld van de glans voordat er water in de bak zit , en de 2e foto met water in de bak.
heb toen ik met mijn achterwand bezig ging redelijk geexperimenteerd met vanalles.
als ik het nu zou doen zou ik in de laatste laag tegellijmpoeder over m'n epoxy heen strooien en dat erin drukken.
dan wordt het kliphard maar toch mat.
als ik het nu zou doen zou ik in de laatste laag tegellijmpoeder over m'n epoxy heen strooien en dat erin drukken.
dan wordt het kliphard maar toch mat.
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

@ Kevin: Weet je soms of mr. boat zijn Epoxy ook opstuurt met de post? Want ik leef in Vlaanderen en zit in een rolstoel waardoor het voor mij onmogelijk wordt om even naar Nederland te hoppen...
@ Rpm: Heb jij geen Epoxy gebruikt?
@ Malawinees: Je hebt wel een prachtige achterwand, vind ik zo...
Heb je die stukken hout erin verwerkt, of is het nameek-hout?
@ Stefan: Bedankt voor de tip, Stefan!
@ Rpm: Heb jij geen Epoxy gebruikt?
@ Malawinees: Je hebt wel een prachtige achterwand, vind ik zo...
@ Stefan: Bedankt voor de tip, Stefan!
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Malawinees
- 0-200

Is namaak hout ook met piepschuim met daarover tegellijm verwerkt, met het verschil dat hierin een 75mm pvc buis zit voor mijn filter aanzuiging en verwarming.@ Malawinees: Je hebt wel een prachtige achterwand, vind ik zo... Heb je die stukken hout erin verwerkt, of is het nameek-hout?
Trouwens (om kevin voor te wezen
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

@ malawinees: Bedankt!
Dan zal ik bij mr. boat mijn licht eens opsteken. 
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -