Het bouwen van een paludarium
-
Rob Bosman
Re: Het bouwen van een paludarium
Rico en Kevin,
Ik heb het zelfde princiepe in beide hoeken toegepast dit werkt wel omdat je water toch gaat hevelen. Heb dit ook wel al is eerder gezien. Maar kijk maar naar de werking van je bioloog waar ook ik vanuit gegeaan ben.
Grt Rob
Ik heb het zelfde princiepe in beide hoeken toegepast dit werkt wel omdat je water toch gaat hevelen. Heb dit ook wel al is eerder gezien. Maar kijk maar naar de werking van je bioloog waar ook ik vanuit gegeaan ben.
Grt Rob
Ik ben ook niet bang dat het water niet doet wat ik wil, maar ik ben bang dat het vuil in de hoek blijft liggen en niet meegenomen wordt naar boven om via het overlooppijpje in mijn bioloog terecht te komen. Omdat ik straks helemaal nooit meer bij dat gedeelte van de bak kan komen wil ik dus niet hebben dat daar vuil kan blijven liggen.
gr, Rico
-
Rob Bosman
Rico,
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen heb daar nu ook geen antwoord op.
Ik heb rechts 2 roosters zitten en links een pijp 50 mm die iets dieper de bak in gaat met gaatjes erin en een rooster ervoor en moet ook maar afwachten wat het gaat doen.
Grt Rob
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen heb daar nu ook geen antwoord op.
Ik heb rechts 2 roosters zitten en links een pijp 50 mm die iets dieper de bak in gaat met gaatjes erin en een rooster ervoor en moet ook maar afwachten wat het gaat doen.
Grt Rob
Ik ga denk ik eerst het hele systeem proberen voor ik straks verder ga met de inrichting van het geheel. Dus eerst de lege bak vullen en kijken hoe het gaat, ik ga dan fin gemalen turf gebruiken als zijnde het vuil. Als dan alles werkt ga ik pas beginnen met de inichting.
@ Rob: hoe heb jij de uitstromer gemaakt die jou aquarium in komt?
Gewoon 1 pijp waar dan een dikke straal uit komt of heb jij het een beetje verdeeld?
Gewoon 1 pijp waar dan een dikke straal uit komt of heb jij het een beetje verdeeld?
gr, Rico
Anders een lucht slangetje er bij leggen in die hoek, mocht er ooit is vuil komen te liggen zet je er even een luchtpomp op tijdens de schoonmaak.
-
Rob Bosman
ik heb 5 uitsromers is een pijp van 25 mm die buiten de bak rondom loopt en op 5 plaatsen binnen komt met een 90 grd bocht.Rico schreef:Ik ga denk ik eerst het hele systeem proberen voor ik straks verder ga met de inrichting van het geheel. Dus eerst de lege bak vullen en kijken hoe het gaat, ik ga dan fin gemalen turf gebruiken als zijnde het vuil. Als dan alles werkt ga ik pas beginnen met de inichting.
Dank je voor het antwoord. Ik denk dat ik ook maar probeer om er 2 of 3 uitstromers in te bouwen. Was namelijk bang dat als ik 1 uitstromer neem, ik op 1 plaats heel veel stroming heb en de rest van de bak bijna geen doorstroming heeft. En jou antwoord bevestigd min of meer mijn vermoeden. Toch??? 
gr, Rico
Dat is mijn ervaring met een uitstroom van 16mm wel ja.
Kom dat zien, kom dat bekijken
viewforum.php?f=90
Kom dat zien, kom dat bekijken
viewforum.php?f=90
Jullie raden het nooit!......
Ik heb een gat extra in mijn aquarium geboord en hij is nog steeds heel!!!!
Toen het gat er eenmaal in zat heb ik het leiding werk erin gekit en ook de glazen platen voor de overloopbak geplaatst hier wat foto's.

Ik heb een gat extra in mijn aquarium geboord en hij is nog steeds heel!!!!
Toen het gat er eenmaal in zat heb ik het leiding werk erin gekit en ook de glazen platen voor de overloopbak geplaatst hier wat foto's.

gr, Rico
Met zulke buizen als afvoer moet dat helemaal goed komen.
Denk het ook wel ik nu 1 afvoer van 32mm en twee toevoeren van 32mm.
Ik heb nu de afvoer horizontaal aan het oppervlakte gemaakt, ik hoop dat ik hierdoor minder last van het vervelende draaikolk effect heb.
Ik heb nu de afvoer horizontaal aan het oppervlakte gemaakt, ik hoop dat ik hierdoor minder last van het vervelende draaikolk effect heb.
gr, Rico
Ik ben benieuwd, die draaikolk heb ik je al vaker over gehoord.
Die draaikolk zorgt er volgens mij voor dat er zoveel luchtbellen in het water komen waardoor de Co2 verdreven wordt.
gr, Rico
Re: paludarium bouw
De achterwand begint een beetje de vorm te krijgen zoals ik hem in gedachten had.
Hierbij alvast een fotootje.

Hierbij alvast een fotootje.

gr, Rico