al 5 visjes dood...

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vannieee
0-200
0-200

al 5 visjes dood...

Bericht door Vannieee »

3,5 week terug hebben we een aquarium aangeschaft. Na 5 dagen water laten testen en was helemaal in orde.
Dus 5 visjes gehaald.
Week erna weer een paar visjes gehaald. Alles ging goed, dus de week erna weer een paar. Dat was afgelopen zaterdag.
Maandag zagen we ineens dat er 2 visjes dood waren. De kleuren waren voor ene groot deel verdwenen en was wit geworden.
We zijn direct naar een dierenspeciaalzaak gegaan en die heeft ons eSHa 2000 meegegeven.
We zagen dat er op een ander visje ook bovenop de rug richting de staart een witte uitslag zat.
Even later was deze dood en nog 1, maar die had al een witte kleur dus dat viel niet op.
Nu net nog 1. Ook weer wat wit op de rug.
Ze hangen dan steeds in de buurt van de opening waar het water doorheen wordt gepompt. Dan plakken ze op een gegeven moment tegen die opening, je ziet dat ze nog wel wat leven, maar dat ze gewoon geen kracht meer hebben om van die opening weg te zwemmen.
Het spul dat ons is meegegeven moet 3 dagen worden gebruikt. Het is vandaag dag 3 en ze gaan nog steeds dood.
Iemand een idee wat het kan zijn en wat we kunnen doen?

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: al 5 visjes dood...

Bericht door Laurens »

Heb je er een foto van? Kan je hier wat mee? En hoe groot is je aquarium en wat voor een vissen zijn het?
eSHa200 is een redelijk universeel middel...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Vannieee
0-200
0-200

Bericht door Vannieee »

Helaas geen foto van, stom van me.

Ik had er al tussen gekeken, maar er zat geen foto tussen die me bekend voorkwam.
Het is geen grote bak: 37L. Er zitten guppies, honinggoerami's, een beta mannetje en van die schoonmakers in(weet de namen niet)
Er zijn 4 guppies dood en een schoonmaker. Ik zie nu enkel bij de betavis dat het mooie blauw vervangen wordt door grijze plekken. En aan de vinnen wat rood, zat er niet... Dus ik vrees dat die de volgende wordt :(
De beta zit sinds zaterdag in het aquarium. Een guppie mannetje dat met hem mee is gekomen is ook dood net als een guppy vrouwtje... Wel toevallig dat " van de ( vissen die we zaterdag hebben gehaald al dood zijn...De eerste vis die dood is gegaan is een guppie die als eerste in het aquarium ging 3 weken terug.
Hier een foto van de beta afgelopen zaterdag en nu, let vooral op de staart. Sorry voor de wazige foto's.
Zaterdag:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vannieee op 23 sep 2010 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

De bak is te klein voor de Betta's en de goerami's, ik zou proberen ze terug te brengen naar de winkel.

Onderwerp auteur
Vannieee
0-200
0-200

Bericht door Vannieee »

Belachelijk dat ze in de winkel dan zeggen dat het prima gaat!

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Klopt en dat is het ook zeker, helaas is een winkel vaak gericht op verkopen en niet op dierenwelzijn.

Onderwerp auteur
Vannieee
0-200
0-200

Bericht door Vannieee »

De beta kan ik me wat bij voorstellen die is toch wat groter.
Maar waarom kunnen de goerami's niet in een bak van 37L? We hebben 2 koppeltjes. En nu nog 8 guppies en dan die beta, waarvan ik vermoedt dat hij de nacht niet overleeft :-( ziet er slechter en slechter uit. En dan nog de schoonmakers, 3 stuks, waren er 4.
Ze hebben vrij veel ruimte, bak ziet er zelfs een beetje leegjes uit vind ik:
Afbeelding

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ze hebben gewoon meer zwemruimte nodig ;) btw voor 2 koppels zou ik een 1.20 bak beter vinden, dat is al helemaal neit handig.

Onderwerp auteur
Vannieee
0-200
0-200

Bericht door Vannieee »

ok weer wat geleerd.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

honinggourami mannetjes vormen een territorium van ongeveer 50cm rond hun nest waar ze geen andere vissen toelaten. als je 1 dominant mannetje hebt zal die allereerst de hele tijd achter je andere man aan gaan (die zich in zo'n klein bakje nergens kan verstoppen) totdat die van uitputting overlijdt. daarna zijn de vrouwtjes aan de beurt...
en de vrouwtjes zijn meestal ook geen beste vriendinnen...
het is echt een visjes dat je per 4 in 37L niet goed kunt houden...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zou ook teruggaan naar de verkopende partij en even met de manager gaan praten voor dit soort voorlichting.
Het moet een leuke bezigheid zijn om met je bak bezig te zijn, zeker als je begint. Nu krijg je gelijk een tegenslag te verwerken. Tuurlijk kan altijd gebeuren maar kan ook vaak voorkomen worden.

By the way....Welkom op Aquafora :D
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs