Het is al weer een tijdje geleden dat ik gepost heb op het forum.
Ik wilde even melden dat ik weer teruggegaan ben van discus naar gezeldschapsbak.Om een lang verhaal kort te houden,ik heb in al die tijd in totaal 10 discussen gehad, waarvan ik er nog maar 2 van over heb. Elke keer werd er wel weer eentje ziek en ging dan dood. Van alles geprobeerd, maar het wilde gewoon maar niet lukken. Aangezien het me zo wel een erg dure hobby werd, besloot ik maar weer terug te gaan naar gezeldsschapsbak. Eerst langzaam de temperatuur laten dalen van 30 naar 26 toen ben ik 8 maanvissen bij gaan halen 4 zwaarddragers en nog wat andere soorten waar ik zo gauw de naam niet van weet. Dit is inmiddels alweer 2 maanden geleden, en wat schertst mijn verbazing, de 2 overgebleven discussen lijken wel helemaal op te leven, ze kruipen niet meer de hele tijd weg, maar laten zich regelmatig zien, zwemmen rustig tussen de andere vissen, en als ik ga voeren komen ze er ook alle twee direct op af.
Dat was eerst bijna nooit het geval. Dit was ook een van de redenen dat ik er geen plezier meer in had.De temperatuur staat nu inmiddels dus al ongeveer 2 maanden op 25 a 26 graden, en de bak zit aardig vol met vis, de maanvissen hebben inmiddels alweer 2keer eitjes afgezet. De maanvissen jagen wel de andere vissen bij het nest vandaan, maar voor de discussen schijnen ze toch respect te hebben, want die laten ze met rust. Misschien komt dit ook wel door het formaat van de discussen, ze zijn veel groter dan de maanvissen,maar dat zijn dan eigenlijk ook nog maar jonkies. Ik vraag me dus eigenlijk af, hoe kan dit nu, want nu heb ik ineens wel weer plezier van mijn discussen, en ze schijnen het goed naar hun zin te hebben. Nu jullie weten weer het een en ander. Ik zal vandaag of morgen wel eens proberen er een filmpje van te maken.