Nitrietpiek hoe! hoe! hoe! wat waar?
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

Nitrietpiek hoe! hoe! hoe! wat waar?
Beste Aquarium wetenschappers
Vaak krijg ik de vraag over hoe zit dat met de nitrietpiek.
Nou heb ik daar wel een eigen mening over hoor.
Graag zou ik dat ook eens van jullie horen, op het forum is er geen topic over vandaar.
Op internet staat veel informatie, vaak niet onderbouwd of het klopt gewoon weg niet.
Wat zijn jullie eigen ervaringen en bevindingen en wat heb je gedaan of juist niet gedaan.
[liever geen info overschrijven van andere forums dus]
MVG Succes Dick
Vaak krijg ik de vraag over hoe zit dat met de nitrietpiek.
Nou heb ik daar wel een eigen mening over hoor.
Graag zou ik dat ook eens van jullie horen, op het forum is er geen topic over vandaar.
Op internet staat veel informatie, vaak niet onderbouwd of het klopt gewoon weg niet.
Wat zijn jullie eigen ervaringen en bevindingen en wat heb je gedaan of juist niet gedaan.
[liever geen info overschrijven van andere forums dus]
MVG Succes Dick
Laatst gewijzigd door Laurens op 14 jan 2012 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald, staat wat schreeuwerig
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald, staat wat schreeuwerig
Re: Nitrietpiek hoe! hoe! hoe! wat waar?
Het punt is dat een goed draaiend aquarium diverse levensvormen nodig heeft om bepaalde gasuitwisselingen goed voor elkaar te krijgen. Rottend afval, vissenpoep, overgebleven voer enz. worden allen omgezet in iets dat begint met ammoni (het is de -um, de -a of de -ak). Deze stof is extreem giftig, maar wordt door bepaalde bacteriën, als ik me niet vergis Nitrosomonas, omgezet in nitriet. Andere bacteriën (Nitrobacter geloof ik) zetten deze stof, die ook erg giftig is, om in het minder gevaarlijke nitraat. Dit kan door de planten worden opgenomen.
In kraanwater zijn deze bacteriën echter niet in genoeg hoeveelheden aanwezig om een aquarium draaiende te houden. In het begin zit je dus met een flinke hoeveelheid ammoni[iets], die nog niet snel genoeg kan worden omgezet. Hierdoor krijgen de Nitrosomonas de kans om zich te gaan vermenigvuldigen. Het ammoni[iets] wordt omgezet in nitriet, waarna de Nitrobacter zich gaan vermenigvuldigen. Die zetten uiteindelijk alles om in nitraat, wat door de planten wordt opgenomen.
Waarom er nou juist sprake is van een nitrietpiek, en geen ammoni[iets]- of nitraatpiek, heeft denk ik te maken met het feit dat ammoni[iets] niet aanwezig is in het standaard testsetje, en nitriet wel. Nitraat kan ook gemeten worden, maar is minder gevaarlijk, en wordt vrij snel opgenomen door de planten.
Winkels proberen hier uiteraard geld uit te halen, en verkopen flesjes met deze bacteriën, om het proces te versnellen. Dit werkt in zekere mate wel, maar ik vertrouw het toch niet zozeer als een goede drie à vier weken indraaien.
Ik hoop dat ik het nu duidelijk genoeg uitleg, ik kan anders mijn vader wel even om hulp vragen. Hij begeleidt de opstart van waterzuiveringen, waarbij precies dezelfde factoren een rol spelen...
In kraanwater zijn deze bacteriën echter niet in genoeg hoeveelheden aanwezig om een aquarium draaiende te houden. In het begin zit je dus met een flinke hoeveelheid ammoni[iets], die nog niet snel genoeg kan worden omgezet. Hierdoor krijgen de Nitrosomonas de kans om zich te gaan vermenigvuldigen. Het ammoni[iets] wordt omgezet in nitriet, waarna de Nitrobacter zich gaan vermenigvuldigen. Die zetten uiteindelijk alles om in nitraat, wat door de planten wordt opgenomen.
Waarom er nou juist sprake is van een nitrietpiek, en geen ammoni[iets]- of nitraatpiek, heeft denk ik te maken met het feit dat ammoni[iets] niet aanwezig is in het standaard testsetje, en nitriet wel. Nitraat kan ook gemeten worden, maar is minder gevaarlijk, en wordt vrij snel opgenomen door de planten.
Winkels proberen hier uiteraard geld uit te halen, en verkopen flesjes met deze bacteriën, om het proces te versnellen. Dit werkt in zekere mate wel, maar ik vertrouw het toch niet zozeer als een goede drie à vier weken indraaien.
Ik hoop dat ik het nu duidelijk genoeg uitleg, ik kan anders mijn vader wel even om hulp vragen. Hij begeleidt de opstart van waterzuiveringen, waarbij precies dezelfde factoren een rol spelen...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
dickportugal
- 1000+

Bij mij was het vreemde dat na een week of 3-4 indraaien de Ammonia NH3 en nitriet NO2 beiden 0 waren.Nu een maand of 2 verder met matige visbezetting, mat ik 2 weken gelden een nitriet te hoog roze, en ook de Ammonia te hoog. een aantal forse verversingen gedaan: Ammonia 0 en nitriet net geen 0. Aflezen van die druppeltests blijft lastig, maar niet helemaal kleurloos, een lichte neiging naar roze, dus nog steeds nitriet. Vissen en planten doen het prima, gisteren na het rommelen in de bak weer 20% water ververst. Vandaag nitriet = 0,25 (licht roze). Maar de stelling dat veel waterverversen dat oplost, ben ik niet zeker van, juist in een beginnend aquarium met vers water treedt een nitrietpiek op. ?
-
peterdenhaag53
- 1000+

Denk dat het waterverversen dient om het gevormde nitriet zodanig te verdunnen dat het tot een ongevaarlijke waarde daalt.
In een ´vers´aquarium zijn de verschillende bacterieculturen (die nitrosomonas en nitrobacter´s) nog niet op volle sterkte aanwezig.
Om nitraat te kunnen maken, hebben ze nitriet nodig. Maar als er geen nitriet is, is er voor de nitrobacter geen reden om zich grootschalig te vestigen.. Geen aanbod. Dus moet er eerst aanbod zijn van Nitriet. Natuurlijk in beperkte mate, maar toch. Vandaar dat een goeie opstartfase zo cruciaal is.
In een vers aquarium komt dus makkelijker nitriet voor, omdat het niet in nitraat wordt omgezet. (nitraat is overigens niet giftig). Zo gauw de nitraatbacteriën op krachten zijn zal een nitrietpiek niet makkelijk meer voorkomen.
Als er in een ingedraaid aquarium sprake is van een nitrietpiek, dan moet er gezocht worden naar bijvoorbeeld:
- Rottend materiaal (teveel aanbod van ammonium)
- het te goed ´schoonmaken´van de aquariumfilter. Dat is toch een misverstand he, dat die pomp en zijn filters brandschoon moeten zijn. Een goed lopend filter moet je gewoon met rust laten, als er geen water meer doorheen komt, dan wordt het eens tijd om die filter voorzichtig wat uit te spoelen met lauw water.
(ik zeg niet dat dat de oorzaak is van jouw probleem.... gewoon als een optie)
Om nitraat te kunnen maken, hebben ze nitriet nodig. Maar als er geen nitriet is, is er voor de nitrobacter geen reden om zich grootschalig te vestigen.. Geen aanbod. Dus moet er eerst aanbod zijn van Nitriet. Natuurlijk in beperkte mate, maar toch. Vandaar dat een goeie opstartfase zo cruciaal is.
In een vers aquarium komt dus makkelijker nitriet voor, omdat het niet in nitraat wordt omgezet. (nitraat is overigens niet giftig). Zo gauw de nitraatbacteriën op krachten zijn zal een nitrietpiek niet makkelijk meer voorkomen.
Als er in een ingedraaid aquarium sprake is van een nitrietpiek, dan moet er gezocht worden naar bijvoorbeeld:
- het te goed ´schoonmaken´van de aquariumfilter. Dat is toch een misverstand he, dat die pomp en zijn filters brandschoon moeten zijn. Een goed lopend filter moet je gewoon met rust laten, als er geen water meer doorheen komt, dan wordt het eens tijd om die filter voorzichtig wat uit te spoelen met lauw water.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

Wat een goed en duidelijk verhaal Patrick.Patman schreef:In een ´vers´aquarium zijn de verschillende bacterieculturen (die nitrosomonas en nitrobacter´s) nog niet op volle sterkte aanwezig.
Ik noem het zelf altijd het omslag moment van groeien naar werken.
Zelf heb ik er geen problemen mee hoor, het ging mij om de onduidelijkheid.
Zelf zet ik ook als eerste de sterke vissen zoals algen eters erin.
nog één ding in heel veel lectuur en op internet staat dagelijks de helft van het water verversen.
Zo haal je wel de nitriet weg maar krijg je nooit een goed evenwicht.
-
dickportugal
- 1000+

Nou, ik snap er niks meer van,
jullie uitleg wel hoor, maar de situatie in m'n bak niet.
Gisteren schreef ik Nitriet 0,25 , foute boel dus. Slechts 15 % water ververst. Inderdaad omdat ik geloof dat als je elke dag 50% gaat verversen er nooit een evenwicht ontstaat. Nu net weer gemeten, en tot m'n verbazing nitriet 0 ???
Kan die piek dan toch ontstaan door rommelen in de bak. Ik had eergisteren veel verplant en dus in de bodem zitten wroeten ??
Wie het weet, mag het zeggen. Ik vind het een hele interessante materie, maar begrijpen ??
Gisteren schreef ik Nitriet 0,25 , foute boel dus. Slechts 15 % water ververst. Inderdaad omdat ik geloof dat als je elke dag 50% gaat verversen er nooit een evenwicht ontstaat. Nu net weer gemeten, en tot m'n verbazing nitriet 0 ???
Kan die piek dan toch ontstaan door rommelen in de bak. Ik had eergisteren veel verplant en dus in de bodem zitten wroeten ??
Wie het weet, mag het zeggen. Ik vind het een hele interessante materie, maar begrijpen ??
Daar wil ik even aan toevoegen dat een zuurstoftekort ook kan leiden tot een verhoging van het nitriet gehalte. Dit komt doordat anaerobe bacteriën (bacteriën die geen zuurstof nodig hebben) Dan nitraat zullen omzetten naar nitriet. En doordat de aerobe bacteriën (Bacteriën die wel zuurstof nodig hebben) dan het nitriet niet omzetten naar nitraat, zal het nitriet gehalte blijven oplopen.Patman schreef: Als er in een ingedraaid aquarium sprake is van een nitrietpiek, dan moet er gezocht worden naar bijvoorbeeld:
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

Beste naamgenootdickportugal schreef:Nou, ik snap er niks meer van,
Dit komt mij wel bekent voor in een bak met een voedingsbodem.
Ik had wat planten eruit getrokken en wat verplaatst de volgende dag veel vissen dood.
Ik gezocht op internet allemaal vaag wel een veel te hoog nitriet waarde.
Een voedingsbodem die is afgedekt kan gaan rotten en gassen komen dan pas vrij.
Ik kwam er achter omdat eerst de bodemvissen het begaven.
Als je nou een groep garnalen er bij in doet die reageren meteen op een nitrietpiek.
-
dickportugal
- 1000+

Ik vergat te melden , dat ik gisteren ook het filter heb uitgespoeld in "oud water" , misschien heeft daar iets zitten rotten ?
door rommelen in de bodem kan er wel een verhoogde concentratie rottend materiaal vrijkomen, erg plausibel verhaal.
De denitrificatie (nitriet - nitraat - - - stikstof) gebeurd in die bodem (als er al sprake van zou zijn)... Dus het is erg goed mogelijk..
de filter in ´oud´ water spoelen is niet verkeerd..
Ik begrijp wat je zegt, als je als een malle blijft verversen, komt er nooit een goed evenwicht. De bacteriën zitten niet alleen in de filter, of op je wanden, stenen en bodem, ook in het water)
De denitrificatie (nitriet - nitraat - - - stikstof) gebeurd in die bodem (als er al sprake van zou zijn)... Dus het is erg goed mogelijk..
de filter in ´oud´ water spoelen is niet verkeerd..
Ik begrijp wat je zegt, als je als een malle blijft verversen, komt er nooit een goed evenwicht. De bacteriën zitten niet alleen in de filter, of op je wanden, stenen en bodem, ook in het water)
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik neem aan dat je ook voldoende filtercapaciteit nodig hebt. Anders kan het filter alle nitriet niet snel genoeg omzetten in nitraat en hoopt de nitriet zich alleen maar op 
Niets toe te voegen aan wat hier boven geschreven is.
-
dickportugal
- 1000+

Vandaag weer eens gemeten, met het volgende resultaat: PH 7 ; GH 7: KH 5; NO2 0 ; NO3 0,5 NH3 0
volgens Co2 calculator Co2 = 15
Alles oke dus
Alles oke dus
-
DICK 538
Onderwerp auteur - 0-200

Heel mooi Dickdickportugal schreef:Vandaag weer eens gemeten, met het volgende resultaat: PH 7 ; GH 7: KH 5; NO2 0 ; NO3 0,5 NH3 0
Alles oke dus
Maar hoe is het kraanwater bij jullie? ivm verversen.