Wat is er toch mis in m'n bak :(

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Wat is er toch mis in m'n bak :(

Bericht door Visje »

Nadat er een aantal weken geleden 3 van de 4 goudvisjes zijn overleden ben ik op het forum gekomen en heb ik in ieder geval geleerd dat mijn bak te klein is voor de goudvissen. We gaan nu een groot aquarium kopen, maar tot die tijd heb ik een nieuw vriendje voor de overgebleven vis gekocht. Ik heb daar een paar weken mee gewacht, om te zien of de laatste vis het zou overleven.
Sinds gisteren maak ik me nu weer zorgen. De kleine vis lag even aan het wateroppervlak op z'n zij, een heel klein beetje krom. De vissen die overleden zijn werden helemaal krom en na een paar uur was het dan over :( Dus ALARM! Ik heb meteen een vijfde deel van het water verschoond en hij heeft het daarna niet meer gedaan. Hij is ook weer recht.
De oudere vis zag ik gister een paar keer verticaal in het water staan, met z'n staart omhoog. Ik hoopte dat hij dat na het verversen ook niet meer zou doen, maar nu net doet ie het weer. Niet heel lang en ook niet zo vaak maar het is toch niet normaal. Misschien moet ik vandaag de waterwaardes eens controleren. Wat kan ik nogmeer doen?

alex
0-200
0-200

Re: Wat is er toch mis in m'n bak :(

Bericht door alex »

Hoi,

Dat klinkt niet zo best.
Ik zou inderdaad de waterwaardes laten testen bij een aquariumzaak.
Je zegt dat je enkele weken gewacht hebt met het kopen van een nieuwe vis, heb je in die tijd ook wel eens water ververst? (wekelijkse waterverversing van 15 % bij een bak met filter, meer zonder filter)
Is het mogelijk om een foto te plaatsen van de zieke vis?
De meeste ziektes met de door jou omschreven symptomen houden verband met de graad van vervuiling in het water.

Groetjes en sterkte.

Alex.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

hoe groot was de bak precies? Lijkt erop dat de vuil meter idd de boosdoener is maar laat voor de zekerheid je water even testen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Ik heb net een testje gehaald bij de dierenwinkel om het zelf te doen van Tetra, 6 in 1. NO3 is tussen de 25 en 50, NO 2 is 0, GH is ongeveer 16, KH tussen de 6 en de 10, pH tussen de 8,0 en 8,4 en Cl2 staat op 0. Sommige zijn wel lastig om te zien maar goed, volgens mij zitten ze volgens dit schema allemaal safe, behalve NO3. Daar staat tussen de 25 en 50 niks, tussen safe en water change, dus kan ik maar beter even verversen denk ik.

Ik zal de bodem eerst schoon zuigen, dan weer wat water erbij en dan het pomje aansluiten die ik ook net gekocht heb.
Lijkt dat jullie ook het beste?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Aan NO3 gaan vissen doorgaans niet zo snel dood, een waarde van 25 kan best in een aquarium. NO2 (nitriet) moet je mee uitkijken, deze moet echt ten alle tijden nul zijn.
Als je voldoende goede bacterien in je aquarium en filter hebt zitten maken deze van nitrieten nitraten en die worden weer door je planten gebruikt als voeding en omgezet in zuurstof.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Heb je ook je kraanwater getest? Je GH vind ik erg hoog?!
Kan je toevallig een foto maken van de bak, misschien heb je er wat in staan wat er niet in thuis hoort?

Nog een vraag, hoe lang had je die eerste vissen alvorens ze dood gingen?
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

De eerste vissen heb ik zeker 5 jaar gehad. We zijn ongeveer anderhalf jaar geleden verhuist en verder heb ik aan de bak niets veranderd, juist omdat ze altijd gezond waren en ik bang was om iets te veranderen wat verkeerd uit zou pakken. Ik zal als het lukt eens een foto maken idd, maar eerst zal ik de bak beschrijven:

Het is een bak van 50 liter waar ik altijd alleen zwarte en witte steentjes van 1-4 cm in heb gehad, met 2 bosjes waterplantjes van de dierenwinkel. In die bosjes zitten 2 soorten plantjes, de een (waterpest?) om te eten en de ander voor de zuurstof is me verteld. Ik heb dus geen zand of een bodem waarin de plantjes zelf groeien. Ik vervang 1 keer in de 2/3 weken 1 bosje.
Ik heb er nooit een filter in gehad, en maakte altijd de hele bak in 1x schoon. Heb nu wel geleerd dat dat helemaal niet goed is :( Ze krijgen vlokken en soms rode wormpjes uit de diepvries. Ik had ook nooit een achterwand maar heb hier gelezen dat ze dat misschien wel prettig vinden dus heb er nu snel maar even een zwart t-shirt achter gehangen.
Er zit regelmatig aanslag op het glas en dat haal ik er af met zo'n magneetje.

Ik voel me wel een beetje een muts, het ging altijd goed met de visjes dus heb de verzorging altijd zo gelaten als ik het al jaren deed. Nu leer ik dus wel dat het beter helemaal anders kan.. Dus gráág tips, want ik wil m'n visjes een goed thuis bieden!
Ik zal zo direct het kraanwater testen en eens even wat info opzoeken over het GH en wat ik er aan kan doen?!

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Als ik de testjes van het kraanwater en het water uit de bak naast elkaar houd, lijkt GH in de bak wel iets hoger en KH in de bak iets lager. Kan dat kloppen? Ik las dat een hoog GH van kalkhoudende steentjes zou kunnen zijn.

De testjes vind ik wel moeilijk af te lezen hoor, met die kleurtjes! Het zit er vaak een beetje middenin..

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

je waterwaarden zagen er opzich niet beroerd uit ofzo.
het enige wat voor mij een mogelijkheid zou kunnen zijn is een teveel aan zware metalen zoals lood of koper.
of vervuilt tubiflex misschien.
of heel misschien teveel voer.
goudvissen hebben namelijk de neiging te gaan drijven als je ze teveel voert, omdat hun zwemblaas dan ontregelt raakt. dan lijken ze dood, dat duurt een dag, soms 2. en dan zwemmen ze gewoon weer
verder is het moeilijk in te schatten...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Ans
0-200
0-200

Bericht door Ans »

Haal je van die bosjes planten, de loodjes wel af??
Groetjes........

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Eerder niet, nu koop ik ze in een potje. Ik zal eens goed kijken of ze dan niet ín het potje met een loodje vast zitten..

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

in die potjes zit meestal een keramiek stukje...
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

En keramiek kan ook gevaarlijk zijn? Dan kan ik ze er misschien beter uit halen.
Hoe zet ik de plantjes dan het beste vast, een grote steen ofzo? Of beter een andere bodem (filterzand las ik iets over) er in doen waarin de planten worteltjes kunnen zetten? Als ik een steen koop zou ik graag van jullie horen welke steen wel of niet kan. Ik heb weinig vertrouwen meer in de dierenwinkels hier en de echte aquariumzaak is niet om de hoek.

De verkoper in de dierenwinkel hier zei dat je zowel een loodje als een potje kan laten zitten, omdat het onlogisch zou zijn als het wordt geleverd met giftig materiaal en niet met iets ongevaarlijks. Bij het loodje had ik nogsteeds m'n bedenkingen dus daarom overgegaan op potje. In de tweede dierenwinkel hier in de buurt hoorde ik ze advies geven over het voeren van een konijn: geef maar wat je over hebt van wat je zelf gaat eten. Daarvan wist ik dat je dus écht niet zomaar alles aan de konijn kan geven en dat heb ik toen ook gezegd, al was het niet mijn zaak. Dat is dan iets waar ik wel verstand van heb, maar dan ga je minder snel voor advies over iets waar je geen verstand van hebt..!

Ik leer heel veel van het forum, jullie opmerkingen en tips en van wat ik op internet vind en hoop zo mijn visjes een veel beter bestaan te kunnen gaan geven!

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Keramiek nee. Das is meestal gewoon uitgekookt.
De verkoper in de dierenwinkel hier zei dat je zowel een loodje als een potje kan laten zitten, omdat het onlogisch zou zijn als het wordt geleverd met giftig materiaal en niet met iets ongevaarlijks
dit geldt niet als er vissen in het aquarium zwemmen. Want lood is wel giftig voor vissen.
Filterzand kan gaan verstikken zou eerder voor een kleine korrel grind gaan. Dit verstikt niet zo snel namelijk.
Plantjes uit hun mandjes halen en in het grind plaatsen. Soms zit er iets rond de wortels haal dit weg dan kunnen de wortels makkelijker groeien.
Maak alvast een kuiltje en plaats daar je plantje, nu dus je zachtjes het grind rond de wortels. Zo beschadig je de wortels niet te veel.
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Het lijkt er op dat het al íets beter gaat met de visjes. Dat wil zeggen, ze zwemmen in ieder geval weer gewoon horizontaal :|
Gister was de grootste wat vaker op de bodem en zwom de kleinste gewoon rond. Vandaag zwemt de grootste de hele tijd tegen de stroom van het pompje in, soms met de bovenkant van z'n kopje boven water en ligt de kleine vaker op de bodem. Aan het pompje zit wel ook een zuurstofslangetje dus het lijkt me niet dat de grote er steeds voor zwemt omdat daar een tekort aan is..?