De eerste vissen heb ik zeker 5 jaar gehad. We zijn ongeveer anderhalf jaar geleden verhuist en verder heb ik aan de bak niets veranderd, juist omdat ze altijd gezond waren en ik bang was om iets te veranderen wat verkeerd uit zou pakken. Ik zal als het lukt eens een foto maken idd, maar eerst zal ik de bak beschrijven:
Het is een bak van 50 liter waar ik altijd alleen zwarte en witte steentjes van 1-4 cm in heb gehad, met 2 bosjes waterplantjes van de dierenwinkel. In die bosjes zitten 2 soorten plantjes, de een (waterpest?) om te eten en de ander voor de zuurstof is me verteld. Ik heb dus geen zand of een bodem waarin de plantjes zelf groeien. Ik vervang 1 keer in de 2/3 weken 1 bosje.
Ik heb er nooit een filter in gehad, en maakte altijd de hele bak in 1x schoon. Heb nu wel geleerd dat dat helemaal niet goed is

Ze krijgen vlokken en soms rode wormpjes uit de diepvries. Ik had ook nooit een achterwand maar heb hier gelezen dat ze dat misschien wel prettig vinden dus heb er nu snel maar even een zwart t-shirt achter gehangen.
Er zit regelmatig aanslag op het glas en dat haal ik er af met zo'n magneetje.
Ik voel me wel een beetje een muts, het ging altijd goed met de visjes dus heb de verzorging altijd zo gelaten als ik het al jaren deed. Nu leer ik dus wel dat het beter helemaal anders kan.. Dus gráág tips, want ik wil m'n visjes een goed thuis bieden!
Ik zal zo direct het kraanwater testen en eens even wat info opzoeken over het GH en wat ik er aan kan doen?!