bladstrooisel
Re: bladstrooisel
volgens de gebruiksaanwijzing, 1 a 2 stokjes per 100l en ik had er 5 in gedaan in mijn 400l bak.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Vreemd en net wat andere zeiden dat alleen de neons er last van hadden. Ben wel benieuwd wat de reactie is van de winkel
-
Gerard
Onderwerp auteur - 800-1000

alle 5 de stokjes in 1 keer? dat zou ik zelf niet gedaan hebben, dan gooi je er in 1 keer een stof in die onbekend is voor jou en je vissen. neons zijn al niet van de allersterkste vissen, dan zullen die ook als eerste reactie geven.
als er teveel looizuren in 1 keer vrijkomen kan het gaan gassen in de maag en darmen van de vis. ik weet niet of ze er bij jou opgeblazen uitzagen, maar zou een verklaring kunnen zijn. ook kan het de opname van mineralen en zuurstof verminderen of zelfs afsluiten.
dit gevaar heb je ook bij een teveel van turfgranulaat gebruik.
als er teveel looizuren in 1 keer vrijkomen kan het gaan gassen in de maag en darmen van de vis. ik weet niet of ze er bij jou opgeblazen uitzagen, maar zou een verklaring kunnen zijn. ook kan het de opname van mineralen en zuurstof verminderen of zelfs afsluiten.
dit gevaar heb je ook bij een teveel van turfgranulaat gebruik.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
-
Gerard

wel idioot dat dat niet in de beschrijving staat trouwens 
aquarium 60x20x30
Zou een verklaring zijn, maar het zijn echt kleine dunnen stokjes en het lijkt mij niet dat er zo veel looistoffen in zouden zitten om zoiets te weeg te brengen.
En ze zeggen ook 1 of 2 stokjes op 100l en ik heb 400l netto.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
En naar verhouding tot discussen zijn neons best sterk lijkt me...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Waarschijnlijk door de grote van de discus zal die er wat later last van gaan krijgen. Op zich wel een plausibele verklaring Gerard.
-
Gerard

het is juist een bom aan looizuren. maar officieel zouden die langzaam moeten oplossen.Kees schreef:Zou een verklaring zijn, maar het zijn echt kleine dunnen stokjes en het lijkt mij niet dat er zo veel looistoffen in zouden zitten om zoiets te weeg te brengen.
maar ik krijg ze maandag binnen dus zal er een paar tests op los laten
aquarium 60x20x30
Ben wel nieuwsgierig hoe het bij jouw gaat.
Voor hetzelfde geld zat er eentje bij met een verkeerd stofje of de vuurneons zijn er misschien over gevoelig voor.
Maar wel vaag, gebruik wel altijd amandelboomblad, af en toe filteren over turf, denneappels van dennerle.
En nu begonnen met oak extract en zie totaal geen problemen met de vuurneons met dit alles.
Ben er 100% van overtuigd dat het probleem voor mijn vuurneons door die stokjes kwam.
Voor hetzelfde geld zat er eentje bij met een verkeerd stofje of de vuurneons zijn er misschien over gevoelig voor.
Maar wel vaag, gebruik wel altijd amandelboomblad, af en toe filteren over turf, denneappels van dennerle.
En nu begonnen met oak extract en zie totaal geen problemen met de vuurneons met dit alles.
Ben er 100% van overtuigd dat het probleem voor mijn vuurneons door die stokjes kwam.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik had zoiets een maand of 5 geleden met van dat blanke hout(weet de benaming zo 1,2,3 niet meer :p)
Ik had het hout laten volzuigen zoals het hoort, maar na 1 dag in het aquarium gingen spontaan alle kardinalen lucht happen:(, heb iets van 30% water ververst en er een scheut easylife in gedaan en ze hebben het allemaal gered op 1 na.
Ik zal deze stokjes zeker niet proberen nu ik dit lees, maar ik hoop nog ergens eikenbladeren op de kop te tikken, dat zouden mijn Discusvisjes vast op prijs stellen
Ik had het hout laten volzuigen zoals het hoort, maar na 1 dag in het aquarium gingen spontaan alle kardinalen lucht happen:(, heb iets van 30% water ververst en er een scheut easylife in gedaan en ze hebben het allemaal gered op 1 na.
Ik zal deze stokjes zeker niet proberen nu ik dit lees, maar ik hoop nog ergens eikenbladeren op de kop te tikken, dat zouden mijn Discusvisjes vast op prijs stellen
-
Gerard

het kan ook dat er net 1 bij zat die verkeerd gefabriceerd was. het is dan wel een natuurproduct maar ook door mensenhanden gemaakt. het verhaal van jacop zie ik ook wel vaker over het net surfen. (aparte zin, maar je moet met je tijd meegaan zeggen ze.Kees schreef:Ben wel nieuwsgierig hoe het bij jouw gaat.
aquarium 60x20x30
We gaan het horen hoop ik, ik heb een mailtje gestuurd naar de Nederlandse importeur.
Ik ben zo'n relaas ook weleens tegen gekomen over hout.
Vandaar dat ik het altijd of uitkookt, de stomer erover heen wappert of echt een week in emmer laat staan met elke dag ff schoon water erin.
Jacobbos, hier heb ik altijd amandelboombladeren in de bak zitten en op het moment ben ik bezig met eik extract om mijn KH wat te laten zakken.
Ik ben zo'n relaas ook weleens tegen gekomen over hout.
Vandaar dat ik het altijd of uitkookt, de stomer erover heen wappert of echt een week in emmer laat staan met elke dag ff schoon water erin.
Jacobbos, hier heb ik altijd amandelboombladeren in de bak zitten en op het moment ben ik bezig met eik extract om mijn KH wat te laten zakken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik heb ook 2 amandelboombladen in mijn bak, maar ik hoop toch ergens eikenboombladen te kunnen krijgen.
Ik wil later namelijk een amazone biotoop maken, en daar zouden deze bladeren niet misstaan
.
Ik wil later namelijk een amazone biotoop maken, en daar zouden deze bladeren niet misstaan
Ik heb ondertussen al 2 mailtjes gehad van de importeur met eigenlijk alleen vragen om te trachten te achterhalen waar het probleem nu precies vandaan gekomen is.
Wordt vervolgd dus.
Gerard, stokjes al binnen?
Wordt vervolgd dus.
Gerard, stokjes al binnen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie