zwartachtige haartjes op planten

Geert
1000+
1000+

Re: zwartachtige haartjes op planten

Bericht door Geert »

IK gebruik dit als co2 en werkt bij mij heel erg goed.
Makkelijk en heel betaalbaar.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=7458

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Ik zie vaker bruis stenen of een soort buisje wat men in het stopcontact kan steken en het uiteinden in het water, deze zorgen voor bubbels. Mij is verteld dat deze 2 methodes ook voor CO2 zorgen op een natuurlijke wijzen. Misschien dit ook een optie aangezien ik niet aan een CO2 installatie wil beginnen??

Of is de info die ik heb verkregen niet geheel juist en is dit voor andere zaken?

mvg.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

CO2 wordt dan juist verdreven, heb ik altijd begrepen...

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Dit produceert toch juist co2 het neemt zuurstof vanuit buiten de bsk vandaar het meestal aan een buis wordt gekoppelt en laat dit vrij in het water daarom ontstaan er bubbels dus hoe ksn het dit juist tegen gaan??

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Het zit complexer in elkaar ;)
De belletjes die een luchtpomp creëert, zorgen voor een betere gasuitwisselingen tussen de lucht en het water. Als jij bijvoorbeeld graag een mooi CO2-gehalte, hoger dus dan 'normaal', wil hebben in je bak i.v.m. planten, is een luchtpomp niet handig. Door die betere gasuitwisselingen verdwijnt er dan CO2 naar de lucht toe, omdat er zich een evenwicht instelt.

Extra CO2 zul je dus op deze manier niet verkrijgen, tenzij je startgehalte enorm laag ligt, waarvan meestal geen spraken is bij goede stroming.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Mss begrijp je het beter als je wat meer weet over CO2 en de invloed daarvan op planten.
CO2 is betrokken bij de fotosynthese van een plant. Bij die Fotosynthese ontstaat onder andere glucose die de plant gebruikt als energiebron. Glucose heeft de plant nodig voor de opbouw van bepaalde organische stoffen. De bekendste zijn: eiwitten, vetten en vitamines. Glucose is niet alleen een bouwstof, maar kan ook een brandstof en zelfs een reservestof voor een plant zijn.
Bladgroenkorrels in cellen van de bladeren van planten kunnen licht opvangen en die lichtenergie gebruiken voor de fotosynthese.
De reactievergelijking in woorden is dan ook:
Koolstofdioxide+ water+ lichtenergie -> glucose + zuurstof.
Het is dus logisch als boven het aquarium veel licht hangt dat de planten ook de beschikking moeten hebben over veel CO2. De fotosynthese vind dan ook alleen overdag plaats.
Voor een goede groei spelen natuurlijk ook nog de temperatuur en bemesting een grote rol.

Een makkelijke manier om aan die CO2 te komen is alcoholgisting. Deze alcoholgisting wordt ook gebruikt bij het maken van bier en wijn. Denk aan druiven die veel glucose bevatten. Op de schil van druiven zitten gistcellen die er van nature voorkomen. De gistcellen zetten de glucose om in alcohol (ethanol) en koolstofdioxide. Ja, je ziet het goed dat is wat we moeten hebben, koolstofdioxide (CO2)! Het is eigenlijk heel simpel. Je gooit wat suiker met een beetje gist (gewoon een zakje van de supermarkt) bij elkaar met wat water en klaar is kees. Op het internet zijn er veel verschillende recepten in omloop. Sommige recepten hebben een langere looptijd dan de ander. Het is een kwestie van uitproberen welk recept voor jou het meest geschikt is. Hier vind je meer info over BIO-CO2: viewtopic.php?f=6&t=349

Komt biologie toch weer eens goed van pas. :mrgreen:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Thanks voor de duidelijk uitleg het wordt dus geen bruissteen :)