Water verversen zal altijd nodig blijven. Alleen het bepalen van hoe vaak en hoe veel is moeilijk aan te geven. Er is 1 goede manier om dit te bepalen, en dat is door het regelmatig het nitraat en fosfaat gehalte te meten. Dit wordt niet alleen door de hoeveelheid vis in je bak bepaald, maar ook door de manier van filteren. Een potfilter vervuilt eerder dan een biologische filter waarin de bacterien hun werk kunnen doen. Echter blijft er een probleem bestaan. In een biologisch filter wordt dmv biologische filtering het water gereinigd door de bacterien.
De biologische reiniging omvat een aantal stappen:
Ammoniak - nitriet - nitraat
Bacterien zetten ammoniak om in nitriet en vervolgens in nitraat. Het eindstadium in een biologisch filter is dus nitraat. Dit raken we niet kwijt door middel van biologische filtering in een biofilter. Er is echter wel een manier om een extra stap te zetten in de biologische filtering! Door het gebruik van bio pellets in een wervelbedfilter kunnen we dmv bacterien het nitraat en in mindere mate fosfaat verwijderen.
Conclusie: de frequentie van water verversen ligt niet alleen aan de afmeting van het aquarium en de hoeveelheid vis in een bak, maar vooral ook door de manier van filteren. Ik ben zelf altijd een groot voorstander geweest van biologische filtering op mijn bakken. Ik heb altijd zoetwater gehad en heb momenteel even geen bak, maar ga in de toekomst aan zeewater beginnen.
Is elke week de bak verversen wel nodig?
Re: Is elke week de bak verversen wel nodig?
Als je blijft doen wat je altijd al deed, zul je alleen maar krijgen wat je altijd al kreeg!