hoe verlaag ik mijn pH waarde?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

Re: hoe verlaag ik mijn pH waarde?

Bericht door Thomas1987 »

ja op 4 na in een nacht! wat kan ik er aan doenom meer co2 in mijn water te krijgen? weet niet wat het verschil is tussen t5 en t8 lampen! het zijn dunne staven! en wat geven jullie voor advies wanneer ik weer kan beginnen met nieuwe vissen erbij te zetten denken jullie?

grtzz

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Klinkt als T5, die hebben ook vaak meer watt per lengte.
Als de andere 4 het nu gewoon blijven doen, dan zou ik van de week de vissen weer aanvullen.
Niet te veel in 1x en regelmatig verversen.
Wat je Co2 aangaat, je gebruikt al easy carbo en dat is prima.
Mocht je geld overhouden in deze maand of de kerstman is je gunstig gezind, dan kun je eens kijken voor een Co2 set.
Een must vind ik dit niet, geef het allemaal tijd en dan kan je bak zich ook lekker zetten en worden de waardes vaak uit zichzelf een stuk beter.
Kijk wel even hoe je uitstroom staat in je bak, als je een golfslagbad aan je oppervlakte heb, kost je dit extra Co2.
Mag best wel beweging in zitten, maar hoe harder het daar stroomt, hoe meer het je Co2 uit je bak slaat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

1.4m 54w.
heb me slangetje van me uitlaat van de pomp onder water gesloken dat het minder kletterd!
heb een zuurstof pomje in het water liggen! maar hoelang gaat zoon steentje mee die aan slangetje zit? heb me aquarium wel 2e hands gekocht dus weet niet hoe oud dat allemaal is!
grtz

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Je bedoel zo'n bruissteentje?
Zoja, haal die er maar lekker uit, die kost je echt Co2 en een andere functie als decoratie hebben ze eigenlijk niet.
1 meter en 40cm? Is dat de lengte van je bak of de buis?
Ik vermoed je bak eigenlijk.
In ieder geval heb je lampen die na 1 1/2 jaar wel vervangen kunnen worden.
De officiële aquarium lampen verliezen dan namelijk delen van het spectrum en dat gaat ten koste van je planten.
Philips lampen hebben hier geen last van, maar mijn planten doen het beter onder Arcadia, bij andere doen de philips lampen het prima.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

nee bak is 120 en de tl buizen zijn 1m 04cm, mijn buizen die heb ik nieuw gekocht 3/4 maanden geleden!

bruissteentje is dus niet bevordelijk? heb hem er uitgehaald dan kijk ik de komen de dagen of de plantjes t beter gaan doen want ze zien er nu niet echt mooi uit!

maar ondanks dat alle vvissen dood zijn hebben mijn goud gouramies een nest gebouwt en gister kuit geschoten?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Qua lampen zou het niet mijn keus zijn, geloof dat beide lampen nog al een hoog kelvin gehalte hebben.
Hoe zitten ze eigenlijk in de bak, als ik zo wat lees over deze lampen dan zou ik zelf kiezen voor de JBL achter en de Juwel voor.
FF kijken hoe de planten gaan zonder bruissteentje en braaf dagelijks ('s ochtends als de lampen net aan gegaan zijn) carbo toevoegen.
Daar en tegen, als je het licht mooi vind wat deze lampen geven, hé is jouw bak hè.
Heb je eigenlijk last van alg?
Dat de gourami's nu een nestje gemaakt hebben, lijkt mij dat je bak weer aan het stabiliseren is en das goed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

mijn lampen jbl met rode gloed heb ik voor en achter juwel met blauwe gloed! is mijn bak ja dan wil ik wel het beste behalen met me bak en als het beter is om het andersom te doen doe ik dat! maar maakt dat verschil?
ja dat doe ik altijd esycarbo tegelijk met de lampen! ja ik ga 1 x inde week met een sponsje over de voor en zij ruiten paar lichte vlekjes! de achterruit minimaal tot lichterlijk begroeit!

blij om te horen dat dat een goed teken is!
weet je daar nog tips over te geven

grtz

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Als je er zeker van bent dat het geen ziekte is, is mijn advies op te houden met allerhande toevoegingen aan je water toe te voegen. Ze dienen tot niets, behalve het spijzen van de bankrekening van je aquariumhandelaar, en je hebt ze voor niets nodig. Ververs je water (1/3 bak) en na twee of drie dagen terug 1/3 van je bak. Ga dan eens rustig na of al je waarden kloppen of niet. PH is de oorzaak zeker niet van je problemen.

Je toevoegingen van Easycarbo: wat wel een mogelijkheid is, is dat je je eigen visjes hebt vergiftigd door té vaak té veel CO2 toe te voegen. Dat je goerami's het hebben overleefd is dan logisch. Uiteindelijk kunnen Goerami's (net als alle Labyrinthvissen) O2 (zuurstof) opnemen uit de gewone atmosfeer via hun Labyrinth (er zijn zelfs gevallen geraporteerd van Channa's die uit de bak kruipen en dikwijls drie uur later nog levend worden teruggevonden). Dit lijkt mij een erg plausibele uitleg. In mensentaal heet zoiets een CO-vergiftiging en deze stille moordenaar kost ieder jaar aardig wat mensenlevens. Onder water zijn dezelfde regels van toepassing. Dus, ophouden met CO2 toe te voegen.

Wat je bruisteentje betreft: als je een bruissteentje gebruikt, helpt dat om je ammoniak te verdampen. Ammoniak (een erg giftige stof) ligt aan de basis van heel de omzetting die gebeurd in je filter door je bacteries (ammoniak -> Nitriet (ook giftig) -> Nitraat (niet giftige plantenvoeding). Dit doet twijfels rijzen bij je nitrietpiek, want nitriet heeft ammoniak nodig om te kunnen ontstaan en met een bruissteentje verdamp je veel van je ammoniak. Het enige nadeel is dat een bruissteentje ook je CO2 verdampt. Veel cichlidenhouders hanteren deze methode nochtans, omdat planten en cichliden houden meestal toch niet werkt. Dus, zitten veel cichliden in plantenloze bakken waar er met zuurstofsteentjes gewerkt wordt (met name in de filter). Ook ik hanteer deze methode gedeeltelijk in mijn bak die ik heb, maar niet in voldoende mate om ál mijn CO2 te verdampen daar ik toch in deze bak Valisneria gigantea hou en 1 Echinodorus bleheri die overigens een kwart kubieke meter in beslag neemt. In mijn volgende twee bakken komen cichliden te zitten die niet compatibel zijn met planten, dus ga ik erg veel met bruissteentjes werken omdat het al mijn amoniak verdampt.

Voor de rest dien je na te gaan welke planten je hebt en in hoeverre zij gebaat zijn met vloeibare plantenvoeding. Valisneria en Echinodorus zijn dat in elk geval NIET want deze plantjes nemen quasi al hun voedingsstoffen uit de bodem op (dus, help je hen niet door vloeibare plantenvoeding te geven, maar dien je kleibolletjes in je substraat te steken). Anubias en Javavaren zijn dat ook NIET want deze plantjes groeien te traag om enig nut te hebben van vloeibare plantenvoeding. Dus, als je planten er niet bij gebaat zijn, hou er dan ook mee op. Ik heb mij eenmaal het hoofd zot laten praten door een verkoper in een aquariumwinkel en heb ook vloeibare plantenvoeding gebruikt. Al wat het oploste, was dat ik met een algenplaag zat, en zoals je nog wel zal merken is het krijgen van algen veel makkelijker dan er terug van af te raken.

Ik weet het, ik ben een aquariumliefhebber van de oude school (niets toevoegen aan het water). Toen ik met aquaria begon, bestond al die troep nog niet. Nochtans mogen al onze bakken gezien worden. En, in tegenstelling tot wat jij misschien gelooft, ook voordat al die toevoegingen werden uitgevonden, kon men razendknappe bakken maken. :lol:

En, o ja, ik hoef nooit met een sponsje over mijn ruiten te gaan. :D
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Vlekkie, das een mooie toevoeging.
Alleen ik zelf houd het toch op een nitriet piek.
Ik ga er dan wel vanuit dat carbo niet over gedoseerd is, want dan kan het inderdaad een killer zijn.
Als de Juwel inderdaad een wat blauwer licht geeft, dan zou ik die daar ook laten zitten, maar wat ik er over kan vinden is wel dat ze beide veel kelvin geven (9000?), zelf vind ik 6500 al best veel.
Maar zolang je geen last heb van alg...
Over kweken van gourami's weet ik eigenlijk niet veel, maar er zullen best anderen zijn die je hier meer over kunnen vertellen.

@Vlekkie, heb 25 jaar geleden ook een paar bakken gehad voor een aantal jaren en inderdaad, toen had je dit allemaal niet. Water verversen op temperatuur en dat was het wel.
Water testen deed ik al helemaal nooit, nu trouwens ook maar zelden eigenlijk, maar heb wel wat in huis :).
Maar ik ben een modern mens en ga graag mee met de tijd.
Ik zelf gebruik plantenvoedingen (carbo maar een 1/2 dosering) en een Co2 set daar ik gewoon merk dat het een positieve invloed heeft op mijn planten.
Ook gebruik ik VFM van EasyLife, 1/2 dosering oid daar ik merk dat mijn discussen het prettig vinden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Beste Kees: :lol:

Wel, ik ben een cichliden-liefhebber. :) Dus, plantjes hebben bij mij altijd op het tweede plan gestaan (veel te ingewikkeld om op het eerste plan te staan). Discussen heb ik nooit gehad (wegens té gevoelig voor veel ziektes en té warme temperaturen noodzakelijk) dus daarover kan ik niet meepraten. Maar, voor een cichliden-liefhebber was het 25 jaar geleden net zo eenvoudig als nu.

Ook ik vind dat een mens met zijn tijd moet meegaan. Dus, heb ik ook alle nieuwigheden uitgeprobeerd. Maar mijn ervaringen waren niet zo positief. Bij easy-carbo kreeg ik drijfalgen. Die prompt verdwenen toen ik ophield met easy-carbo te gebruiken. Vloeibare plantenvoeding resulteerde bij mij in een algenplaag (draadalgen) en het heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost om er weer vanaf te raken. T5-licht heb ik op de helft van mijn bak gelegd (eerst gro-lux van JBL, later daylight van JBL) en de andere helft met industrieel T8 wit licht (wat erg goedkoop is). In het gedeelte van mijn bak, verlicht door T5-licht groeide niets. Op wat bruine algen op mijn ruiten na. Terwijl in het gedeelte, dat door T8-licht verlicht werd, de planten uit m'n bak kropen. Een voedingsbodem heb ik ook uitgetest, maar alweer ik kreeg er enkel algen door. Dus, beste Kees, been there, done that en het leverde allemaal niets op. Het valt dan ook niet te verwonderen dat ik teruggreep naar m'n oude, vertrouwde recepten om een gezond én een geslaagd aquarium te houden en voeg niets meer toe aan het kraantjeswater (op wat zelfgemaakte ijzervoeding na voor m'n Valisneria). After all, why change a winning team?

We zullen nooit weten wat de preciese oorzaak is van Thomas' problemen. Maar, ik houd het op CO-vergiftiging. Want, bij een nitrietpiek zijn Goerami's logisch gezien bij de eerste visjes die het loodje leggen omdat zij gevoelig zijn voor nitriet. Bij Thomas overleven juist de Goerami's. En, een nitrietpiek moet een oorzaak hebben. Thomas' aquarium was al drie maanden draaiende, dus kan het niet aan een gebrek aan bacteries in zijn filter gelegen hebben (tenzij hij z'n filter om de één of andere reden heeft stilgezet, voor een periode van meer dan 2 uur). Dus, wat veroorzaakte zijn nitrietpiek? ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Das waar ook, 3 maanden later een piek zou inderdaad zeldzaam zijn.
Wat het dan wel is geweest...
En zo heeft ieder zijn eigen ervaringen.
Ik zelf ben wel weg van easylife producten, maar nu heb ik ook best veel plantjes voor een discus bak en mijn temperatuur is eigenlijk wat te hoog voor de meeste plantjes.
Zonder de plantenvoedingen deden de plantjes het beduidend minder goed.
Zelf ook de laatste jaren wat met lampen lopen spelen.
Ook eens 3x T5 geprobeerd en dat was helemaal geen succes, mijn discussen smeekte me bijna om een zonnebril :D.
Ook diverse merken geprobeerd, Juwel, dennerle, Philips etc, maar mijn discusbak doet het het beste met Arcadia lampen terwijl er boven nog een gezelschap bak staat die het heel goed doet met Dennerle lampen.
En zo heeft iedereen zijn ervaringen.
In ieder geval geef ik je helemaal gelijk, don't change a winning team.
Maar zo nu en dan eens wat uitproberen, maakt het in mijn ogen een nog leukere hobby.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

@ Kees:

Ik ben blij voor je dat jij wél iets hebt aan al die toevoegingen. Dan helpen zij in ieder geval iemand voort. :D Maar, persoonlijk en gebaseerd op eigen ervaringen, moet ik er niets van hebben. :?

Ik onderschrijf je visie dat een mens zo nu en dan eens iets nieuws moet uitproberen. Maar, ik ben gehandicapt (handicap +80%) en als het verkeerd uitdraait kost het mij enorm veel moeite om de situatie terug op de sporen te krijgen. Vandaar dat ik enigzins behoudend ben geworden, op aquarium-vlak. Maar, dit is mijn probleem en heeft op zich niets te maken met jouw stelling.

@ Thomas:

Heb jij, vlak voordat de problemen zich voordeden bij jou, misschien je filter gekuist?
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Thomas1987
0-200
0-200

ik heb alleen 1 dag daarvoor nieuwe slangen aangesloten de pomp is toen maximaal een 30 tot 45 min uitgeschakelt geweest! dus daar kon het ook bijna niet aangelegen hebben denk ik! wat easy carbo betreft ben ik daar altijd zeer zorg vuldig mee met afmeten!

grtz

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hmmm, dat kon hem dan weleens geweest zijn, hier laat ik een pomp nooit langer dan 20minuten stil staan.
Best kans dat je baccies toch om zeep waren.
Gebruik je toevallig ook kool in je filter?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Pomp kan gerust een uurtje stil staan, als er maar geen schoon kraantjeswater in gekipet wordt.
Ik volg toch meer de visie van Vlekkie.....geen zuurstofopname door..... en dan 'snachts wat extra Co2 productie...misschioen een keer vlak voor het licht uit gaat de Carbo toegevoecht????