meer licht

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

Re: meer licht

Bericht door Gerard_zzz »

Nog allemaal een heel goed en gelukkig 2009

Een volgend probleem waar ik geen rekening mee had gehouden blijkt nu de temperatuur te zijn. Ik wil de temperatuur op 25 graden houden. Als de extra lampen aan zijn loopt de temperatuur echter heel langzaam op tot uiteindelijk wel 26,6 graden als de lampen uit gaan. Nu kan ik de verwarming wel lager zetten maar dan is het 's nachts weer flink kouder. Kortom je werkt aan het ene probleem en krijgt het volgende alweer cadeau :-)

De lampen extra zorgen wel voor een veel betere verlichting, daar ben ik zeer tevreden mee. Het is nog te kort om te zeggen of de planten al beter groeien. Ik ben de periode dat ze aan zijn, nog steeds op aan het voeren. De t8-lampen zijn nu 11 uur aan, de t5's zullen uiteindelijk 10 uur aan zijn. Halverwege volgende week zit ik op die tijd.

Gast

Bericht door Gast »

En waar zit de ballast (VSA) ??

Als het verwarmt wordt door de lampen heeft de verwarming geen functie meer overdag, die meet dat het al warm genoeg is en slaat niet aan, uitzetten heeft dan ook geen nut ;)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heb je voldoende ventilatie ruimte bij je lampen om warmte af te voeren? zoals bij een Juwelbak de openingen aan de achterzijde, die zorgen toch voor een ventilatie boven je water waardoor je water wat minder snel opwarmt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

Bericht door Gerard_zzz »

Er zitten kleine openingen (10 bij 5 cm denk ik - je kunt ze boven op de foto zien) )waar de kabels en slangen door komen, maar dat voert blijkbaar niet genoeg warmte af. De vsa staat op de grond, dus de warmte komt alleen van de lampen zelf. Ik heb gisteren de dekselkleppen de hele dag open laten staan, dat maakte wel iets uit maar de temperatuur liep toch nog op naar 26 graden.

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

er zit toch een dubbele vsa in het armatuur zelf ook?
als ik 2 lampen aanhad werd het armatuur aan de linkerkant van de bak echt loei heet .
En er kan idd maar weinig lucht uit de bak zelf ik heb het voerluikje stukje open staan .
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds