terras bouwen van piepschuim

Gast

Re: terras bouwen van piepschuim

Bericht door Gast »

mjah... als de vorm er eenmaal in zit en de laag tegellijm en zand/grind is dik genoeg zou je het piepschuim er nog uit kunnen schrapen of branden ;)

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

nou voor nu zit ik even met de handen in het haar, de randen van piepschuim die ik voorzien had van tegellijm, passen niet meer. ik had ze mooi in het verstek gesneden zodat 1 en ander aansloot. nou door het branden en de tegellijm past dat niet meer, echt niet mooi. dus ff denken voor een andere oplossing want ik wil i.i.g minstens 1 verhoging.
en ik heb geen dagen de tijd meer, het aquarium komt het weekend te staan en de planten komen maandag.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Oh ja enne Acrylverf = altijd watergedragen. anderzijds zijn er ook verven die Alkyd zijn met de eigenschappen van acryl, dus waterverdunbaar, nihil oplosmiddelen en sneldrogend alleen 1 nadeel wel vergelend naarmate deze ouder wordt. Maar goed nu zit ik weer te ver in te gaan op de technische informatie.

toch zou epoxy geen slecht idee zijn, je kunstwerkje blijft daarvan langer mooi. :lol:

Succes
i'm the Bengel gotta love me!!!

yvon

Bericht door yvon »

@ inadepina: Zijn ze dan nu te groot/lang/dik geworden door de extra tegellijm die erop gekomen is, want dan zegt mijn logica (al wil het niet zeggen dat die klopt) dat je er dan een stukje af zou kunnen halen, zodat het iets te klein/kort/dun word en dan een nieuwe laag tegellijm er overheen, zodat je dus rekening ermee houd dat het iets dikker word door de tegellijm.
Mits de tegellijm te verwijderen is, of als dat kan een extra laagje eroverheen, mits het niet om delen gaat die al aan elkaar vast zitten en niet meer losgehaald kunnen worden.
Dit is in ieder geval een heel lastig iets zonder foto's te zien.
Jij ziet het voor je, wij kunnen alleen maar raden naar hoe het eruit ziet en wat dan een goede oplossing zou kunnen zijn.
Het is niet gezegd dat het nu echt niet bruikbaar meer is.

Coby

Bericht door Coby »

Ik heb het hier met mijn achterwand ook gehad dat er teveel tegellijm aan de randen zat van de piepschuimplaten, die hebben we er voorzichtig afgevijld tot het wel passend was. Je kunt nu in de bak zelfs niet meer zien waar de naden zitten. ;)
Maar als je ons een foto laat zien dan wordt het wat duidelijker wat er precies aan de hand is.

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

PygoMania schreef:Ben benieuwd naar het eindresultaat. Oh ja enne Acrylverf = altijd watergedragen. anderzijds zijn er ook verven die Alkyd zijn met de eigenschappen van acryl, dus waterverdunbaar, nihil oplosmiddelen en sneldrogend alleen 1 nadeel wel vergelend naarmate deze ouder wordt. Maar goed nu zit ik weer te ver in te gaan op de technische informatie.

toch zou epoxy geen slecht idee zijn, je kunstwerkje blijft daarvan langer mooi. :lol:

Succes
de epoxy staat al een ruime week klaar hier, die gaat er sowieso overheen.

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

nou 1 voordeel van veel rusten tussendoor is, dat je veel kunt denken en tekenen.
dus ik had een blok piepschuim van 10 cm, daar had ik dus iets hogere randen voor gesneden om er tegenaan te zetten, zodat de caviar die erop komt niet gelijk afschuift.
maar die randen zijn dus niet mooi passend meer omdat er tegellijm op is gesmeerd, moest nog 2 lagen ook nog.
heb geprobeerd te schuren, vijlen, maar hield of stukjes in de hand of het paste nog niet. :x

dus ik op bed, in de kamer, denken en kijken naar dat blok.

en toen dacht als ik dat blok nu eens uithol , dan krijg ik ook opstaande randen.

een gedeelte van het blok was al verprutst door die randen die niet meer pasten die ik er met kit tegenaan heb gezet.

dus de rest in een leuke vorm gesneden en uitgehold, zo'n 5-6 cm. volgens mij diep genoeg om er een mooie bodem in te leggen. die in het kleine bakje nu is net zo hoog.
het was een geweldige zooi, heb me twee keer in de vingers gesneden :cry: , maar het is af.
nou ja af :roll: , klaar om tegen de zijkanten die je straks dus een beetje gaat zien, tegellijm te smeren.
de binnenkant heb ik iets gebrand zodat er geen bolletjes meer vanaf komen.
maar lig nu eers ff plat met lap top.

als dan over een paar dagen de tegellijm erop zit dan doe ik de verf erover, in de kleur van de caviar. dan epoxy.
dan de boel in het aquarium, ja eerst goed uitharden etc.

dan ervoor zand een flinke laag oplopend naar het terras en erop/erin de caviar.
de batterijen voor de camera zitten nu in de oplader, dus vanaf morgen w.s een foto.

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

inadepina schreef:ilonka hoe is het met jou terras?
Hmmmmmmmmmm, :? :? nog niet aan begonnen!!!
Mijn hoofd staat er op het moment niet zo naar staan.
Maar.....hoop dat ik er gauw aan beginnen kan!!
Ben wel heel benieuwd hoe het er bij jou uit gaat zien!! :D
Groetjes Ilonka

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

ik ook :lachen:

( mijn liefhebbende (v)echtgenoot ziet het helemaal niet zitten, die denkt dat na een week de vissen dood liggen).

yvon

Bericht door yvon »

Ach de eerste keer dat doemijdiema ermee aan de gang ging had ik ook zoiets van 'als dat maar goed gaat en als het maar niet schadelijk is voor alles wat er in het aqua zit', onwetendheid zullen we het maar noemen he ;)
Maar ik ben ook heel benieuwd naar de foto's en ik hoop met je mee dat het een resultaat word wat je mooi vind.
In ieder geval is het al een hele prestatie dat je het probeert en aan het knutselen bent gegaan :) en als het deze keer niet gelukt zou zijn....volgende keer beter, de eerste keer fietsen ging ook niemand feilloos af he hahaha

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

ik vervuil w.s het topic van ilonka, maar dat hoor ik dan wel. :) ( alhoewel het is nog steeds terras van piepschuim)

het discussie punt hier is:
omdat de onderkant van het terras niet bewerkt wordt, zuigt via die kant het piepschuim water aan, met als gevolg dat de tegellijm van binnenuit los gaat laten of op gaat lossen. ondanks dat er bovenop en aan de zijkant epoxy op zit.stelling van mijn man. behandel het hele terras met lijm en epoxy en neem speciale tegellijm.

ik zeg:
als een achtergrond niet aan de achterkant bewerkt is en ook zo in het aquarium kan, hoef ik de onderkant van een terras ook niet te bewerken. ik lees nergens van speciale tegellijm en er zijn mensen die er zelfs geen epoxy overheen doen.
ik zag hier dat de achterkant niet bewerkt werd en op een site voor zelfbouwachterwanden ook niet.

nu ligt een stuk van het mislukte piepschuim in water sinds gisteravond.
het is nu al lekker volgezogen via een stukje waar geen tegellijm zit.
en het laat los :cry:
nu denk ik dat dat los laten mee zal vallen als er epoxy overheen zit, maar ja het wordt dus wel zacht. dus lost het op. :shock:

ik vind het helemaal niet erg mijn man gelijk te geven, heb graag dat hij meedenkt, maar moet dus nu wel weer epoxy erbij halen en ook de onderkanten insmeren met lijm en epoxy, wordt een prijzig terrasje zo :?

maar goed ik zal en wil een terras en dode vissen heeft niemand wat aan.
ik heb hier ook ergens gelezen, mandy? dat iemand dat ook had dat het los ging laten.

mag ik hier de link van de site neerzetten waar ik mijn info vandaan heb, welke lijm etc?

enne ik ga door hoor, zo snel geef ik niet op :jippie: . maar heb graag dat mensen meedenken. 8)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ja hoor zet die link maar neer hoor.

Waarom doe je de onderkant ook niet met tegellijm, dan ben je van het volzuigen af. Hier zijn mijn achterkanten ook niet gedaan maar de tegellijm blijft wel gewoon zitten. Mogelijk is de verhouding niet goed geweest van de lijm :roll: of zijn de lagen niet goed gedroogd, 1 laag per dag en meer gaat bijna echt niet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

ik heb 1 laag gedaan per dag.
ja ik doe nu ook alles met tegellijm en epoxy.

http://aquarium.mriweb.nl/home.php

oh ja de link :)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die kende ik al.

Heb in mijn topic inmiddels ook nog het een en ander aangepast. Ook heb ik deze erbij nog bij vermeld, die gaat iets meer in op het tegellijm gebeuren.

viewtopic.php?f=10&t=16
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

[quote="inadepina"]ik vervuil w.s het topic van ilonka, maar dat hoor ik dan wel. :) ( alhoewel het is nog steeds terras van piepschuim)

Nee hoor,helemaal niet!!!
Helaas liggen mijn prioriteiten nu even ergens anders!! :? :?
Al kriebelt het als ik naar het piepschuim kijk!!! :cry: :cry:
Vind het leuk om te lezen hoe het jou afgaat met het bouwen!!!
Enne...je vissen zullen het erg mooi vinden,dat weet ik zeker!! :D

Ben benieuwd hoe het verder gaat en hoe het er uiteindelijk eruit ziet!!
Groetjes Ilonka