Nitriet???
Re: Nitriet???
Nu heb ik nog een andere vraag.
Omdat mijn nitriet te hoog hebben ze mij ook van easy-life vloeibaar filtermedium gegeven en (nieuw)beter filtermateriaal.
Ben helaas de naam kwijt maar het zijn buisjes die je in een netje moet doen op de plaats van de groenen en blauwe spons
Maar...op de fles staat dat je het 1x per mnd moet/kan gebruiken.
Zou ik dit ook bijv. om de dag kunnen gebruiken totdat ik het nitriet gehalte onder controle heb of is dat schadelijk ???
Even voor de goede orde....ik ben echt naar een (denk ik) goede viszaak geweest om het aquarium en alles te kopen.
In Tiel, moet toch goed zijn met al die joekels van een vissen,heb ze nog nooit zo groot gezien.
GRAAG ADVIES!!!!!!
Omdat mijn nitriet te hoog hebben ze mij ook van easy-life vloeibaar filtermedium gegeven en (nieuw)beter filtermateriaal.
Ben helaas de naam kwijt maar het zijn buisjes die je in een netje moet doen op de plaats van de groenen en blauwe spons
Maar...op de fles staat dat je het 1x per mnd moet/kan gebruiken.
Zou ik dit ook bijv. om de dag kunnen gebruiken totdat ik het nitriet gehalte onder controle heb of is dat schadelijk ???
Even voor de goede orde....ik ben echt naar een (denk ik) goede viszaak geweest om het aquarium en alles te kopen.
In Tiel, moet toch goed zijn met al die joekels van een vissen,heb ze nog nooit zo groot gezien.
GRAAG ADVIES!!!!!!
Groetjes Ilonka
Easylife vloeibaar filtermedium moet los in je water gekiept worden, maar dit werkt meer tegen nitraten en fosfaten. De enige juiste manier om je nitriet te verlagen is verversen en ook zoeken naar de oorzaak waarom die nitriet zo hoog is.
Dus zijn mijn bacterie op peil, werkt je filter naar behoren of zijn er niet te veel vissen in je aquarium.
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar hoe hoog is je nitriet dan precies?
Dus zijn mijn bacterie op peil, werkt je filter naar behoren of zijn er niet te veel vissen in je aquarium.
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar hoe hoog is je nitriet dan precies?
kevin schreef:Easylife vloeibaar filtermedium moet los in je water gekiept worden, maar dit werkt meer tegen nitraten en fosfaten. De enige juiste manier om je nitriet te verlagen is verversen en ook zoeken naar de oorzaak waarom die nitriet zo hoog is.
Verversen doe ik om de dag,eten geven doe ik om de dag en mate mate,voeg ook elke dag bacterien toe en nee er zitten niet te veel vissen in het aquarium.
Daarom heeft hij mij ook geadviseerd om ander filtermateriaal erin te doen en heb dat natuurlijk gelijk gedaan, water ververst, bacterien toegevoegt en dat filtermedium.
Meer kan ik toch niet doen denk ik????????
Nee, je hebt er niet overheen gelezen maar helaas kan ik daar geen antwoort op geven want dat ik mij niet vertelt.
Het enige wat hij mij vertelde is dat het dodelijk hoog was.
Ik zal morgen zelf eens een test kopen en testen.
Groetjes Ilonka
-
jari4now
Ilonka,
Ik zou de bak en de baccie's beetje tot rust laten komen nu......morgen maar zelf even je nitriet meten (koop geen strips, maar druppel test) en dan alleen nog maar verversen.
Als het echt te hoog is even 50% verversen en dan paar dagen met rust laten...wel voorlopig dagelijks blijven meten, als je Nitriet te hoog is/was.
Maar ff alles rust geven zodat de baccie's kunnen werken en vermenigvuldigen.
Vooral ook je filter met rust laten.........
Ik zou de bak en de baccie's beetje tot rust laten komen nu......morgen maar zelf even je nitriet meten (koop geen strips, maar druppel test) en dan alleen nog maar verversen.
Als het echt te hoog is even 50% verversen en dan paar dagen met rust laten...wel voorlopig dagelijks blijven meten, als je Nitriet te hoog is/was.
Maar ff alles rust geven zodat de baccie's kunnen werken en vermenigvuldigen.
Vooral ook je filter met rust laten.........
Dan heb je waarschijnlijk toch andere filtervulling meegekregen dan vloeibaar filtermedium.
Het zijn buisjes die je in een netje moet doen en dan op de plaats van de groene en blauwe spons stopt.
De groene en blauwe spons zijn eruit.
Weet je welke buisje ik bedoel???
De groene en blauwe spons zijn eruit.
Weet je welke buisje ik bedoel???
Groetjes Ilonka
Sera siporax ofiets in die trant. Dat zijn inderdaad buisjes van een bepaald materiaal waar veel bacterien in kunnen hechten. Maar ik persoonlijk zou het eerder bij sponzen gebruiken dan als vervanging van. Het is met alleen 1 soort spons ook prima mogelijk om een aquarium stabiel te krijgen, dat heb ik al meerdere malen ervaren.
Ik geloof dat dat het is.
Ik heb de sponsen nu vervangen (misschien niet zo goed?????) en daar laat ik het nu maar even bij.
Als leek zijnde weet je niet meer wat je wel en wat je niet moet doen.
Hoop 1 ding en dat is dat ik het nitriet gehalte onder conctole krijg en dat ik geen zorgen meer hoef te maken dat de visje het niet redden vanwege "slechte" waterwaardes.
Ik heb de sponsen nu vervangen (misschien niet zo goed?????) en daar laat ik het nu maar even bij.
Als leek zijnde weet je niet meer wat je wel en wat je niet moet doen.
Hoop 1 ding en dat is dat ik het nitriet gehalte onder conctole krijg en dat ik geen zorgen meer hoef te maken dat de visje het niet redden vanwege "slechte" waterwaardes.
Groetjes Ilonka
Wat voor soort filter heb staan daar ? zou er ruimte zijn voor beide soorten materiaal.
ja,er zou ruimte zijn voor 1 spons maar..... ik heb ze weg gegooid.
:blozen:
Het is een filter van Juwel,die hebben ze daar ook staan want ik heb aangewezen wat voor een aquarium in heb.
HELP WAT TE DOEN!!!!!!!

Het is een filter van Juwel,die hebben ze daar ook staan want ik heb aangewezen wat voor een aquarium in heb.
Groetjes Ilonka
hoe ik mijn filter heb...
onderin...keramische pijpjes, dan grove watten, dan een filtermatriaal in de vorm van JBL ClearMec plus, dan weer een laag fijne watten..en wat bacterien ertussen in poedervorm..
Wat je zou kunnen doen op de plaats van die ene spons is gewoon filterwatten kopen en daar steeds een plukje van indoen..of een nieuwe spons kopen..
onderin...keramische pijpjes, dan grove watten, dan een filtermatriaal in de vorm van JBL ClearMec plus, dan weer een laag fijne watten..en wat bacterien ertussen in poedervorm..
Wat je zou kunnen doen op de plaats van die ene spons is gewoon filterwatten kopen en daar steeds een plukje van indoen..of een nieuwe spons kopen..
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Joepie, heb het nitriet onder controle!!!!:banana2:
Heb het water opnieuw laten testen en het zag er top uit!!!!
Ga nu 1x per week zelf testen.
Moet ik nu ook 1x per week water verversen????
Heb het water opnieuw laten testen en het zag er top uit!!!!
Ga nu 1x per week zelf testen.
Moet ik nu ook 1x per week water verversen????
Groetjes Ilonka