kweekbakje plantje

Rob Bosman

Re: kweekbakje plantje

Bericht door Rob Bosman »

Nog even 1 ding op deze foto zie je de javavaren met zijn grondwortels in een pot staan Afbeelding

Gast

Bericht door Gast »

jouw ervaring rob.. er zijn genoeg beginners die de fout maken het in de grond te stoppen en dat het dan dood gaat.

wat er bij jou gebeurt is duidelijk een geval apart en kan ik niet aanraden voor een beginner om te doen.

Dat is niet de pot waar die in gegroeid is rob. Als je zo'n pot goed bekijkt zie je de kleine wortels tussen het glaswol. soms is het zelfs duidelijk dat die er vers in staat. zulke bladeren horen dan al flinke wortels aan te zitten en vast aan de glaswol.

trouwens... als je ze voor de verkoop zo in de bak gooit gebeurt het ook dat ze kapot gaan.
ervaring he ;)

Anonymous

Bericht door Anonymous »

maar ik vraag me nu wel af wat andere te zeggen hebben.. niet zo zin in verder touwtrekken wie er nu gelijk heeft. misschien een goeie voor welles - nietes ?
Wat betreft het (kweken) van java varen. De bladeren krijgen luchtwortels de plant laat deze bladeren los (daarom heb je ook altijd van die vervelende losse bladeren van de java varen in je bak) en zo plant deze plant zich voort in de natuur.
Je zegt het eigenlijk zelf al.. de advent plantjes krijgen luchtwortels.. wat zijn de wortels aan de moederplant dan ? dat was toch ook zo een advent plantje op een moederblad ?

losse bladeren heb ik geen last van. enkel losse kleine plantjes af en toe, maar dat komt omdat het bij mij niet in de grond staat en de wortels en begin van het blad niet wegrot denk ik.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 18 jun 2008 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Bosman

Het is min of meer net zo als bij de rode lotus kleiballetje mag niet in de vollegrond geplaatst worden want dan gaat die ook dood. Bij de Javavaren kan je hem in de grond plaatsen met zijn wortels en dan blijft hij gewoon leven als de wortelstok maar boven de bodem staat.

Gast

Bericht door Gast »

Rob,
Verse planten uit de winkel bezitten vaak alleen maar 1 blad aan een kort wortelstokje en minimaal aan worteltjes. Beginners kopen die planten (logisch wij ook) maar die moet je nooit en te nimmer in de grond stoppen. daar zijn ze te zwak voor en wortelen niet in de grond en rotten langzaam weg.

en als ik zo naar roderick z'n bakje kijk zie ik een blad uit de grond steken, of dat javavaren is moet nog blijken. die wortelstok zit dan ieder geval wel onder de grond als het javavaren is. ;)

Rob Bosman

Ik zal is kijken of ik niet een doos met mooie grote moederplanten naar de beurs kan mee nemen.

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vind ik geen slecht plan rob ;)
Off Topic
Omdat ik in een aquariumspeciaalzaak gestaan heb kom je een heleboel problemen, klachten en succes verhalen te horen en mijn baas wist ook erg veel.. had hij weer allemaal geleerd toen hij in een aquariumzaak opgroeide etc.. etc.. zelf was ik als kleuter ook al niet weg te slaan uit de aquariumwinkel op het pleintje in de buurt en mocht pas zelf een aquarium als ik er ook goed voor kon zorgen.. dus die 30 jaar ervaring red ik ook wel. Maar eerlijk gezegd doe ik het nu pas een jaar of 5<>6 zo dat het ook goed gaat, en heb het met veel vallen en opstaan geleerd.
En daarbij doe ik het ook nog op een manier die jou wel zal bevallen.. geen spullekes uit flesjes of co2 toevoegen.. alles zo natuurlijk mogelijk .. zelfs de voedingsbodem heb ik er hier niet in zitten in de meeste gevallen, maar wat leem hier en daar voor de planten die het nodig hebben en een doppje plantenvoeding eens per maand, alle planten doen het uitstekend.
die javavaren in de grond stoppen is ooit 1 van mijn fouten geweest.. en daar heb ik dan weer van geleerd. alle klachten van klanten en die op allerlei fora te vinden zijn vertellen hetzelfde verhaal eigenlijk.

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij ongelijk hebt. bij jou lukt het blijkbaar wel maar dan ben je wel in de minderheid. Maar wat is het geheim dat het bij jou lukt en bij zoveel andere niet ? Sorry...... ben gewoon heel nieuwsgierig nu ;)

Rob Bosman

Hier dan maar een foto van 1 van de Javavarens

Afbeelding

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Gast

Bericht door Gast »

beetje postzegelformaat niet ?

Rob Bosman

ff in album kijken, ligt aan het forum.

:lachen: mooie heckel :P

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Afbeelding

Alstublieft, en bedankt voor de nette discussie :wink:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bedankt Kevin waar lag het nu aan.

Tuurlijk houden we een nette discussie. :wink:

Gast

Bericht door Gast »

aha gezien ;)
maar groeit daar toch ook tegen de achterwand aan ?

mijn inzien.. een plantje groeit daarheen waar die het beste groeit (wat zijn natuur is of ingeprogrameerd, hoe je zeggen wil) En als ik het zo bekijk wil het plantje het liefste hechten op hout en daar zijn voedingstoffen uit het stromende water haalt.

Overigens gaan we er helemaal aan voorbij dat dit plantje het ook nog uitstekend doet boven water in een vochtige omgeving. waar die zich dan ook hecht op hout en steen en niet wortelend in de grond.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Is die image resizer, die werkt op de een of ander manier niet zo soepel. Ga van de week wel is opzoek naar een andere oplossing, maar dit terzijde.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als je kijkt naar waar varens in het bos groeien is dat ook vaak op boomstronken en onder bomen waar bijna geen licht komt en waar het mos ook weelderig groeit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand