Hulp nodig voor zieke wimpelaal
Re: Hulp nodig voor zieke wimpelaal
thanks voor de reacties!
Het buikje is niet opgezet en er is verder niks aan de buitenkant te zien, behalve dus de wazige ogen en het 'happen' en de schubben wat open... Ben zo radeloos....
Het buikje is niet opgezet en er is verder niks aan de buitenkant te zien, behalve dus de wazige ogen en het 'happen' en de schubben wat open... Ben zo radeloos....
Nee snachts halen planten wel degelijk zuurstof uit het water, net zoals kamerplanten...amber98 schreef:Bij planten is zuurstof het afval product, dus dat is niet mogelijk. Ze halen alleen CO2 en voedingsstoffen uit het waterButterfly schreef:Planten kunnen juist ook zuurstof uit het water halen, daarom heb ik ze er uit gehaald...,
Misschien kunt u zich eens inlezen in 'fotosynthese', de manier waarop planten leven. Overdag geven ze zuurstof en nemen co2 onder invloed van licht. Snachts nemen ze zuurstof en geven ze co2......
Daarom heb ik de planten er dus uitgehaald voorlopig.
Laatst gewijzigd door Butterfly op 16 apr 2016 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ovrigens zijn bijna alle waterplanten eigenlijk moerasplanten, wat van origine weer gewone planten zijn die aan water gewend zijn geraakt... Dus die knnen zeker wel zuurstof opnemen en dat doen ze ook..amber98 schreef:Bij planten is zuurstof het afval product, dus dat is niet mogelijk. Ze halen alleen CO2 en voedingsstoffen uit het waterButterfly schreef:Planten kunnen juist ook zuurstof uit het water halen, daarom heb ik ze er uit gehaald...,
Dank voor de reactie!Tim schreef:Hui zit het met de buikjes van de wimpel aalen ? Buikwaterzucht kan leiden tot orgaan uitval en openstaande schubben. Daarbij ook kwalen aan de ogen. Met buikwaterzucht krijgen ze okk een dikke opgezwolle buik. Ook raken ze hun evenwicht kwijt en gaan ze schokkerig bewegen.
Buikje is niet opgezet, het enige wat enigszins gezwollen lijkt is zn koppie, zn kin zegmaar, maar dat lijkt denk ik zo door het diepe ademhalen...
Nu dag 6 en geen verbetering, ben echt radeloos en verdrietig...
Als planten 's nachts echt álle zuurstof uit het water zouden halen zouden mijn vissen het wel heel moeilijk moeten hebben.
Maar het klopt dat ze 's nachts ook zuurstof verbruiken, net als de vissen ed.
Plus zoals je zelf al weet, kunnen wimpelalen goed in een zuurstofloze omgeving leven. Het verwijderen van de planten geeft juist weer extra stress. Ik zou de planten dus gewoon weer terugzetten omdat de alen dit fijn vinden. Maak je geen zorgen dat de planten voor problemen zorgen.
Zijn ze wel goed gevoed? Omdat je zegt dat ze het niet kunnen vinden?
En wat geef je ze te eten?
Ik hoop dat je begrijpt dat onze vragenstorm is om met je mee te denken wat het zou kunnen zijn. Wij zijn helaas ook geen artsen...En een diagnose stellen over een forum is altijd lastig.
Maar we zijn hard voor je aan het nadenken
Heb je ook een overzichtfoto van je bak?
Plus zoals je zelf al weet, kunnen wimpelalen goed in een zuurstofloze omgeving leven. Het verwijderen van de planten geeft juist weer extra stress. Ik zou de planten dus gewoon weer terugzetten omdat de alen dit fijn vinden. Maak je geen zorgen dat de planten voor problemen zorgen.
Zijn ze wel goed gevoed? Omdat je zegt dat ze het niet kunnen vinden?
En wat geef je ze te eten?
Ik hoop dat je begrijpt dat onze vragenstorm is om met je mee te denken wat het zou kunnen zijn. Wij zijn helaas ook geen artsen...En een diagnose stellen over een forum is altijd lastig.
Maar we zijn hard voor je aan het nadenken
Heb je ook een overzichtfoto van je bak?
Ze aten heel goed tot bijna een week geleden. Ze krijgen voertabletten en bloedwormen uit de vriezer. Zodra ik het in het water gooide kwamen ze altijd uit hun nestje om te eten en hadden nooit een probleem het te vinden. Nu zijn ze al bijna een week lusteloos...
Ze hebben nogsteeds genoeg schuilplaatsen ondanks de planten er uit zijn. Omdat ze zuurstof lijken te happen en er al zuurstofpompjes in hangen heb ik voor de zekerheid alle factoren er uit gehaald...
Ze hebben nogsteeds genoeg schuilplaatsen ondanks de planten er uit zijn. Omdat ze zuurstof lijken te happen en er al zuurstofpompjes in hangen heb ik voor de zekerheid alle factoren er uit gehaald...
Kijk aub het filmpje wat ik op youtube heb geupload
Het filmpje had ik al bekeken.
Een overzichtsfoto helpt misschien bij een stressfactor te ontdekken.
Ik blijf erbij dat je beter de planten terug kunt zetten en de luchtpompjes eruit halen. Die voegen weinig toe..
Een overzichtsfoto helpt misschien bij een stressfactor te ontdekken.
Ik blijf erbij dat je beter de planten terug kunt zetten en de luchtpompjes eruit halen. Die voegen weinig toe..
Het is geen stress, het is een ziekte, alleen weet niet wat en daarvoor zoek ik advies..
Foto uploaden lukt helaas niet met tablet...
Foto uploaden lukt helaas niet met tablet...
Ziekten worden vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van stress.
De ziektekiemen zijn vaak al aanwezig in vissen, oa stress kan ervoor zorgen dat de weerstand verlaagd wordt zodat de ziektekiemen vat op de vissen krijgen.
Staat hier misschien iets tussen dat je herkend?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... eling.html
De ziektekiemen zijn vaak al aanwezig in vissen, oa stress kan ervoor zorgen dat de weerstand verlaagd wordt zodat de ziektekiemen vat op de vissen krijgen.
Thanks voor de info, heb inderdaad ook al veel gegoogled en nergens precies de symptomen kunnen vinden. En heb ook al een rondje aquaria speciaalzaken gedaan en die weten het ook niet, zeggen allemaal wat anders, heel lastig.Linda schreef:Ziekten worden vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van stress.
Ik heb het idee dat het is mis gegaan toen ik een aantal weken geleden femsee heb gebruikt... In een andere bak had ik nieuwe cichliden die stip hadden en toen heb ik uit voorzorg alles behandeld. De alen vonden dit (de femsee) echt niet leuk en wilden allrmaal de bak uitkruipen.. Toen heb ik gelijk ververst en dacht dat het allemaal weer goed was want ze aten nog wel en waren na verversing weer redelijk rustig. Toen een week later gebeurde dit...
Het zou maar zo een reactie op de femsee kunnen zijn. Ik ken het middel zelf niet.
De alen houden blijkbaar wel van schoon water. Ik heb gelezen dat een goede filtratie een vereiste is. Dus misschien zijn ze dan heel gevoelig voor medicatie..
Als de bactopur toch niet werkt, zou ik het water verversen en een actieve koolspons in je filter doen om de medicatie eruit te filteren. Vervolgens je planten terugzetten want zonder planten heb je nog minder zuurstof en schoon water dan wanneer ze erin staan.
De luchtpompen verwijderen want de aaltjes houden niet van teveel stroming.
Dan wat zout toevoegen (zonder jodium uiteraard)
Misschien is nu juist wel de truc, om ze even met rust te laten. Soms is teveel doen kwalijker.
De alen houden blijkbaar wel van schoon water. Ik heb gelezen dat een goede filtratie een vereiste is. Dus misschien zijn ze dan heel gevoelig voor medicatie..
Als de bactopur toch niet werkt, zou ik het water verversen en een actieve koolspons in je filter doen om de medicatie eruit te filteren. Vervolgens je planten terugzetten want zonder planten heb je nog minder zuurstof en schoon water dan wanneer ze erin staan.
De luchtpompen verwijderen want de aaltjes houden niet van teveel stroming.
Dan wat zout toevoegen (zonder jodium uiteraard)
Misschien is nu juist wel de truc, om ze even met rust te laten. Soms is teveel doen kwalijker.
Thanks ja idd, misschien idd beste maar even niks meer doen.. Maar wel moeilijk wanneer je ziet dat ze het moeilijk hebben.. :-( thanks voor de tips!
Heel graag gedaan!
Het is inderdaad heel moeilijk om naar te kijken en niets te (kunnen) doen
Maar soms is dit wel het beste.
Veel succes!!
Het is inderdaad heel moeilijk om naar te kijken en niets te (kunnen) doen
Maar soms is dit wel het beste.
Veel succes!!
Thanks! Laat wel even weten hoe het afgelopen is, ik hoop goed...