PH regelen met controler

ijsselmeer
200-400
200-400

Re: PH regelen met controler

Bericht door ijsselmeer »

Hoi Menky,
Heb jij ook zo`n comp.gestuurde CO2 install. , want anders kan het verhaal toch niet duidelijk zijn ,want dan heb je toch geen vergelijkingsmateriaal ? :roll:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Menky
0-200
0-200

Bericht door Menky »

Ha henk,

nee, ik heb geen elektronisch aangestuurd systeem.
Ik meet handmatig de kH en handmatig de pH. Als ik deze 2 waardes opzoek in het tabel kan ik zien hoeveel CO2 mijn water bevat. Het is niet erg nauwkeurig maar geeft een redelijk juiste indicatie.
Als ik het weinig vindt draai ik het regelventiel wat verder open. Dit proces herhaal ik elke week totdat ik denk/ vind dat ik de juiste waardes CO2 heb.

Daarbij hoe ik mijn vissen in de gaten. Als ze sneller gaan ademhalen, of zich verstoppen op een stil plekje is voor mij een signaal om mijn CO2 terug te schroeven.

Maar Henk, als ik dit zo lees vermoed ik dat je de PH pen verkeerd heb gekalibreerd. Dan is òf je pen verouderd, òf je ijkvloeistof is niet meer goed.
Kan er natuurlijk helemaal naast zitten; maar ik probeer een beetje met je mee te denken.
En heb je alles precies voor de handleiding gedaan?
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:Hoi Andrè ,
Ik regel inderdaad mijn PH en dan geeft de comp. ook aan dat hij op 3.00 KH zit ,dus in het venster blijft de ingestelde PH staan en de PH in de bak ook en daar onder wissel het van KH 3.00 en dan ingestelde temp(alarm) etc etc .zodoende weet ik dat de KH 3.00 is want dat staat in het venster ,as ik de ph hoger invoer dan gaat de kh waarde ook omhoog .
Henk met alle respect dit klopt niet en kan ook niet kloppen, de pH meter kan geen KH meten, er bestaan eenvoudig geen KH meetpennen.
Wat je ziet moet de geadviseerd KH zijn bij pH 6.5 niet een gemeten waarde.
Als je een hoger pH in voert gaat de geadviseerd KH ook omhoog dat klopt, kijk maar in de CO2 tabel.

Wil absoluut niet eigenwijs doen, maar de KH die je ziet is een geadviseerd waarde geen gemeten waarde.
ijsselmeer schreef:
Maar als ik de comp.op zeg maar 5 K zet geeft hij denk ik PH 7 aan en ik wil op 6.5 maz.6.7 uit komen ,ik mag er toch wel vanuit gaan als ik de comp.op 6.5 PH zet dat dat dan ook gebeurd of zit ik voor de kat z`n viool in te toetsen???? want als ik de KH instel op zeg maar 6 dan gaat de PH ook omhoog anders om ook PH omhoog dan gaat de KH waarde ook omhoog

Andrè ik ga nu dan eerst op de comp.de Kh instellen en kijk ik niet dat de PH omhoog gaat en wacht ik af wat er komt , mijn checker staat nu oplicht groen dus +/- 6.5-7 PH van de week heb ik ook de PH gemeten met de druppeltest en daar kwam 6.5 -7 PH uit en soms staat de checker s`morgens op donker groen dus zeker op 7-7.5 PH

Nog 1 vraagje wat is PPM en hoe kan ik op de tabel zien hoeveel bellen ze moet geven.
Eerst even op de purifier ga ik in dit topic maar even niet in is al verwarrend genoeg :)

Eerst je PPM vraag, PPM zijn deeltjes per miljoendeeltjes, je weet denk ik wel dat de wereld bestaan uit moluculen, hele kleine deeltjes, 1 PPM fosfaat bv wil zeggen van een miljoen deeltjes in de water is een deeltje fosfaat.
Nu komt dat toevallig over een met miligrammen per liter dus 1 PPM fosfaat is gelijk aan 1 miligram per liter fosfaat.

Als jij je comp op 5 K zet dat moet dan ook je gemeten waarde met je druppelset zijn, dan berekend je computer dat je pH ongeveer 6.8 moet zijn om veilig te zijn voor je vissen je komt dan op rond de 30 PPM CO2 uit.

Water wordt niet zachter van in een ton staan, hooguit als je er regenwater bij gooit maar dat zou ik niet aanraden.
Je KH verlagen kan op 3 manieren met een osmose apparaat of een ionenwissleaar of destileren.

Maar ik zou dat vergeten en gewoon uitgaan van wat er aan KH is en daar je comp mee instellen.

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar begrijp dat het best moeilijk is en wat fustrerend.

Je kan met CO2 niet zo maar je pH verlagen, de CO2 tabel uit mijn link moet je zen als een natuurwet, je kan wel niet geloven in zwaartekracht maar je moet je er wel aan houden.

Uitgangs punt is de KH in je water, die kan of wil je niet veranderen, je gebruikt gewoon kraanwater.

Je bepaald daarvan de KH met een druppelset die waarde geef je in in de computer.
de computer stuurt dan naar de optimale pH waarbij je dus 30 PPM CO2 in je water hebt.

Als je de KH die je meet als gegeven neemt en je volgt die waarde in de horizontale lijn kom je op PH waardes uit waar de CO2 van rood dodelijk naar groen goed gaat.

Jij draait het om je wil naar pH 6.5 dat kan alleen maar als je KH gemeten met een druppelset 3 is.

de tabel rekent van uit KH dus bij KH 3 pH niet lager dan 6,5 bij KH 4 pH niet lager dan 6,7 bij KH 6 pH niet lager dan 6,8 stel je de pH toch lager in dan regelt de set daar wel heen maar komt je CO2 veel te hoog en gaan je vissen hemelen.

Vraag aan jou wat is je KH gemeten met een druppel set ?

Je ziet aan je licht gele/groenechecker al dat je CO2 knap hoog zit tegen de 30 PPM aan, hou dat ding ook goed in de gaten net als je vissen.

Kan beter langs komen praten we samen over het aquarium en stel jij mn auto af :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Menky ,
Ook fijn dat je meedenkt dat waardeer ik ,dat de pen verouderd is lijkt mij niet omdat je aan de MV in het schermpje kan zien of de pen opraakt dus bijna aan zijn eind is ,dat gegeven staat ook op het schermpje en dat de kalibratie niet goed is uitgevoerd kan zijn hoor maar ik heb het volgens de gebruiksaanwijzig gedaan dus moet het goed zijn en de ijkvloeistof had ik èèn uur voor de kalibratie in de winkel gekocht dus dat zou ook goed moeten zijn dacht ik zo???

ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Andrè om te beginnen ben jij absoluut niet eigenwijs maar ik een broekie als het om Co2 gaat dus wat je mij verteld moet ik opzuigen als een spons zo simpel is dat .

En dat de KH op het schermpje geadviseerde waarde is geloof ik gelijk en ik dacht dat de comp. dat in verband met de ingestelde PH de KH waarde ook in de bak zat dus het is een geadviseerde waarde mooi dan weet ik dat ook weer.
De Purifier ? Oke logisch ik moet nu mijn grijze massa op Co2 consentreren .

Ik had de druppeltest gedaan ik meen donderdag en ik kwam op 6druppels dus KH 6 en de PH op 6.8 gezet dus dat klopte eigenlijk niet merk ik nu aan jou info.
De comp.stond vanaf zaterdag op 6.80 en de ingestelde op stond op 6.87 PH de KH op 5.50 op het schermpje IK ZAG GEEN Co2 komen zondag ook niet toen stond de ingestelde PH op 6.87 en de in de bak 6.92 geen bellen te zien de PH in de bak op 6.92 en KH 5,50 dus nog steeds geen bellen ,nu heb ik de druppelstest gedaan op KH en ik kwam op 3druppels dus KH 3 ,ik heb de comp. op 3KH afgesteld en de comp geeft aan 6.92 PH in de bak en ingestelde PH op 6.60 omdat ik de KH in het schermpje op 3 heb gezet i.v.m. de druppels NU kreeg ik gelijk Co2 de Co2 reactor heb ik uit de bak geflikkerd want die gaf boven uit dat ding een co2 bel zo groot dat er een SUNAMI in de bak ontstond en ik mijn zelf gemaakte en omgebouwde injectiespuit weer in de bak heb gedaan want die geeft hele mooie kleine belletjes en fungeert ook als bellenteller.

Oei moeilijk voor mij dus als ik het goed begrijpt dan is PPM het aantal bellen wat in de bak gaat????

Water wordt niet zachter van in een ton staan schreef je : maar regenwater is toch zacht water en als ik dat over norit filtert dan ik het toch goed of ben ik nu zeer dom? natuurlijk zou ik het regenwater 50/40 doen met kraanwater ,ik zal het regenwater inde regenton eens meten .

Je KH verlagen kan op 3 manieren met een osmose apparaat of een ionenwissleaar of destileren , de laatste lijkt mij het goedkoopst dus zou ik daar voor gaan ,is gedeminiraliseerd water ook goed ???

Maar ik zou dat vergeten en gewoon uitgaan van wat er aan KH is en daar je comp mee instellen, HEB IK NU GELIJK GEDAAN zie de regels boven .

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar begrijp dat het best moeilijk is en wat fustrerend:
Kan je wel stellen ik begin nu al schijnzwager te worden van deze techniek ,mijn buikje komt ook al of is dat de leeftijd ???

Ja ik geloof in de zwaartekracht anders zou mijn onderbroek steeds te klein zijn .

Je bepaald daarvan de KH met een druppelset die waarde geef je in in de computer.
de computer stuurt dan naar de optimale pH waarbij je dus 30 PPM CO2 in je water hebt:
ik heb je raad opgevolgd en ik kreeg gelijk CO 2 belletjes, PH 6.60 en KH op 3 in de comp.dus nu heb ik de KH aangehouden die ik uit de bak gemeten heb en in de comp, ingevoerd en ik kreeg gelijk Co2. top/geweldig .

Jij draait het om je wil naar pH 6.5 dat kan alleen maar als je KH gemeten met een druppelset 3 is: klopt helemaal is nu het geval. bij mij PH 6.60 en KH 3.
de tabel rekent van uit KH dus bij KH 3 pH niet lager dan 6,5 bij KH 4 pH niet lager dan 6,7 bij KH 6 pH niet lager dan 6,8 stel je de pH toch lager in dan regelt de set daar wel heen maar komt je CO2 veel te hoog en gaan je vissen hemelen: IK ONTHOUD DAT .

de gemeten KH is 3 en die heb ik ook in comp. ingevoerd en de PH ging naar 6.60.

De checker staan op donkergroen en zal nu wel op lichtgroen uitkomen binnen een paar uur .

Ik heb hier geen uitlees app. en wat heb je voor een wagen merk: type: bj:

Andrè weer hartelijk dank voor de moeite die je WEER hebt willen nemen om mij een beetje wegwijs te maken met deze techniek, hopelijk mag ik daar nog eens op terug komen.

Ik kan wel eens raar uit de hoek komen ,maarja ik moet wel Rotterdammer blijven natuurlijk recht voor z`n raap en niet lulle maar poetse ,niet altijd goed maar iedere gek heb z`n gebrek toch?

Nogmaals dank GEWELDIG .

Menky
0-200
0-200

Bericht door Menky »

ijsselmeer schreef: Ja ik geloof in de zwaartekracht anders zou mijn onderbroek steeds te klein zijn .
:lachen: :banana1:

Heb ik nog 1 tip voor je; als je de volgende keer de kH gaat meten.

Ikzelf heb een testset waarvoor ik eerst 50ml water in een buisje moet doen, en daarna de druppels testvloeistof moet tellen. Ik denk dat jij ook zoiets hebt.
Het is nauwkeuriger als je 100ml water neemt en dan je druppels telt. Daarna deel je de aantal druppels door 2. Ben je iets nauwkeuriger. Dit omdat de kH tabel elke keer met 0.5 oploopt.
Laatst gewijzigd door Menky op 11 apr 2016 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:
Oei moeilijk voor mij dus als ik het goed begrijpt dan is PPM het aantal bellen wat in de bak gaat????

.
Nee het aantal bellen wat de bak in gaat heeft niets met PPM te maken, PPM is een maat waarin iets voorkomt in een andere stof.
Voorbeeld neem Ketel 1 kan je vast als rotterdammer :) zit 35 % alcohol in als je dat als gewicht gaat zien is van de liter is 1000 gram 350 gram alcohol.
terug naar het aquarium nitraat op elke liter 1000 gram zit er 30 mg nitraat in je water dat bedoelen we als we schrijven 30 mlligram per liter of mg/l.
Voor ons aquarium is PPM gelijk aan mg/l dus nitraat zit ideaal op 30 mg/l of 30 PPM is gewoon een andere meet eenheid.

Voor je instelling als jou KH 6 is dan moet je pH naar 6.8 lager kan niet want dan vergiftig je je vissen met CO2.

Daar maak ik me zorgen over :P

ijsselmeer
200-400
200-400

Oke Menky bedankt voor de tip,ik heb druppel test 5ml bakwater en 4 druppels uit het flesje voor PH en GH en KH druppelen tot het geel cq groen word .

ijsselmeer
200-400
200-400

Voorbeeld neem Ketel 1 kan je vast als rotterdammer :) nu kom je in mijn straatje met dit voorbeeld begrijp ik het ineens gek he :P

terug naar het aquarium nitraat op elke liter 1000 gram zit er 30 mg nitraat in je water dat bedoelen we als we schrijven 30 mlligram per liter of mg/l. gesnopen Andrè .

Ik heb vanavond weer KH gemeten en dat is 3 en de comp.staat ook op KH 3 maar dat is geen vaste waarde melde je mij ,vandaar dat ik een druppeltest gedaan heb en de ingestelde PH is .6.60 i.v.m. de KH 3 die lopen synchroom zeg maar en de checker staat op licht groen dus zeg maar tussen de 6,5 en 7 PH in.

Sorry, ik moet steeds omschakelen van de waarde van motoren en de waarde van de bak incl. Co2, ik help een kennis die een garagebedrijf heb en ik daar veel helpt omdat het zo druk is en dus met die materie in mijn kop blijft hangen want niet alles is uit te lezen bij de auto`s .

Andrè bedankt weer, ik ga nu eerst even een glaasje vullen voor de waarde van Ketel 1 te meten .

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

zolang je checker niet te geel wordt gaat alles goed :)

ijsselmeer
200-400
200-400

Nu ik nog aan het zoeken ben met de Co2 install. is het blad van mijn tijgerlotus gehavend dus een stuk uit het blad een z.g.n. V vorm in het blad ?? dus toch een teken denk ik dat het Co2 niet goed zijn werk doet ,kan ook niet anders denk ik met het veranderen . ,ik heb hem nu ingesteld op 6.78 dan moet de KH ook goed zijn als de bak op PH 6.78 komt en ik hoop dan maar dat hij op dat punt Co2 geeft want dan moet de KH ook goed zijn wat die lopen synchroom ?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henk,
een stuk uit je tijgerlotus heeft niets te maken met je CO2, ja je bent aan het veranderen, maar dat veroorzaakt geen gaten in je planten.
pH 6,7 moet ongeveer goed zijn voor jou aangezien je ook op rotterdams leiding water zit net als ik en ik heb die instelling al jaren dan kom je rond de 30 PPM CO2 uit en dat is wat je wil.

wie weet dat je hier eens kan lezen http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -kh-en-co2staan meerder stukken over CO2 goeie site die hobby kwekers :)

Je pH en KH lopen niet synchroon, wel is het zo dat bj een hogere KH je pH ook hoger zal zijn en naarmate je KH hoger is zal je ook bij een hogere pH al voldoende CO2 in je water hebben.

Jou uitgangs punt is ik wil 30 PPM of mg/l CO2 in mn water hebben wat dan vinden mn plantjes fijn, meer vinden mn vissen niet leuk, dus 30 is het optimum.
Dan bepaal je met een druppeltest je KH van je leiding water en loopt horizontaal op die waarde over de tabel waar hij groen wordt stop je en leest de pH die daarbij hoort af in de vertikale kolom.

Afbeelding

Stel je meet KH is 6 op je leidingwater.
dan volg je de lijn van KH 6 tot je uitkomt bij het eerste groene vakje op 28,5 (PPM CO2) dan omhoog vind je dat je je pH meter voor die KH in moet stellen op 6,8 om op de juiste CO2 uit te komen.

Je ziet ook in de tabel dat als je de pH lager instelt bij die KH dat je in het rode gebied komt met te veel CO2 voor je vissen, je planten vinden dat prima maar je vissen gaan er dood aan.
let vooral goed op je checker.

ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Andrè ,

Je pH en KH lopen niet synchroon, ik bedoelde op de comp.venster .
Fijn te weten dat het inkerven van de lotus niet door te weinig /veel Co2 komt .

Bedankt weer voor de goede uitleg Andrè ,ik ga weer verder met dit gegeven .

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat ze bij jou nog synchroon lopen komt omdat je op een lage KH instelt, dan is de pH idd ongeveer met elke punt KH een tiende PH lager voor 30 PPM CO2.
Wordt je KH hoger dan worden de stappen in de grafiek groter dan ga je niet meer met elke KH punt een tiende pH verspringen.

ijsselmeer
200-400
200-400

Andrè ,
Ik heb de comp.nu ingesteld op 6,78 PH en dan staat op het comp.venster dus 6,78 PH ,KH 4.50, Hysteresis +/- 0.10 ph de klep staat op automaat .

Nu staat het venster op Ingest.6,78 en de PH in de bak op 6.71 en gisteren toen ik keek op 6.82 en in beide gevallen zag ik geen Co2 belletjes .

Ik had dit over de comp. bedoeld als PB maar is per ongeluk op hier terecht gekomen en dat is waarschijnlijk niet interessant voor onze mede forummers ,dus stuur ik je het volgende antwoord op jou berichtje per PB.