ph, kh en co2 voor levendbarenden en vuurgarnalen

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200

Re: ph, kh en co2 voor levendbarenden en vuurgarnalen

Bericht door wilwi »

wilwi schreef:Heb na led verlichting nu een gestuurde co2 installatie van dennerle geplaatst.
De waterwaarden van ons leidingwater zijn: kh wisselend, meestal rond de 7, gh altijd 10, ph rond de 7.7
Voor mijn levendbarenden voegde ik kh+ toe tot ik een 10 had en gh+ tot ik 14 had. Mijn ph schommelde in het aquarium tussen de 7.6 en 7.8.
Om mijn co2 gehalte op peil te krijgen staat de controller nu ingesteld op 7.15 ph. en heb nu ook werkelijk 7.15ph. Maar de kh zakt ook naar een 8.
Is dit een gevolg van de co2 of van de betere plantengroei?
Wat nu bij het water verversen? De gh zou ik in elk geval willen op 14 houden, maar wat doe ik best met de kh? Wel rekening houden met mijn visbestand, overwegend mollie, platty, zwaardragers, endlers, vuurgarnalen, neons en ancistrussen. Alles plant zich goed voort, en dit zou ik zo willen houden, m.u.v. de planten die veel te eentonig waren en met de verlichting en co2 wat meer kleur brengen. Ook vond ik dat de vissen m.u.v. de neons niet zo lang leefden.
Maar dit steek ik op het heel langdurig gebruik van easy carbo.
Wie helpt mij op weg
Deze vraag staat los van de EI methode, ik had graag geweten wat ik best doe met de kh als ik niet overstap op de EI methode. De inhoud van de vraag kan je in quote nalezen. Ik vermoed dat niet iedereen overstapt en dergelijke vragen heeft.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ben geen ongelovige :) als jij zegt dat je 6 euro per M3 moet betalen geloof ik dat gewoon, zelfs met een 10 euro per M3 denk ik dat het nog steeds niet overdreven duur hoeft te zijn om 50% te verversen is denk dat je per verversing dan nog geen 19 euro kwijt bent maar, daar over verschillen we van mening :)

De 50% verversing is alleen maar zodat je weet wat je waardes zijn, jou redenatie dan ga ik terug op profito volg ik niet ???
Weet niet of de waterkwaliteit vergelijkbaar is met nederlands water, maar hier heb je geen enkele vorm van water verbetering nodig.
Het filtersuplement is in feite fijn gemalen zeoliet, het voegt in mijn ogen niets toe, het werkt eerder contraproductief, het haalt van alles uit je water en slaat dat neer.
Ik neem aan dat je je EI plan hebt gehaald van deze site.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index
Je kan profito gebruiken in plaats van CSM+B het is wel veel duurder maar goedkoper dan CSM+B kopen en de profito weggooien.
Is je profito op dan kan je over op CSM+B dat scheelt je een berg geld.

Als je wiskey in je aquarium gaat gooien geef mij dan even een seintje dan kom ik water brengen om te ruilen :P

de 50% verversing is een essentieel onderdeel van de EI methode, de EI methode werkt.
als het niet werkt ligt het ergens anders aan wat je niet goed hebt staan, CO2,stroming,CO2,te veel licht,CO2,vervuiling,CO2,filter,CO2,te veel voer,CO2,verkeerd licht,CO2 oid.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stylz schreef:ok gaati :)
na elke water verversing kan je gewoon je waardes van GH en KH weer op peil brengen met poeders, ik kijk niet echt naar GH en KH, calcium zit er meer dan genoeg in het leiding water 50 PPM in mijn geval terwijl ik 30 PPM wil magnesium zit wat lager dus dat voeg ik bij tot 10 PPM.
Voor je CO2 kan je gewoon de KH van je leidingwater gebruiken, mits je genoeg ververst, die zakt over de loop van de week wel door gebruik, maar is nauwkeurig genoeg.
Hoop dat dit je weer wat verder helpt :)
Die vraag beantwoord ik hier toch ?
Los van of je nu EI doet of niet gewoon doen wat je al deed, EI en KH/GH verhogen lees ook calcium en magnesium bijt elkaar niet.
Sterker ik verhoog zelf ook mn KH en GH gewoon weer op peil brengen na elke wissel.
Los van of je nu wel of geen EI doet dus gewoon op peil brengen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200

Bericht door wilwi »

stylz schreef:
stylz schreef:ok gaati :)
na elke water verversing kan je gewoon je waardes van GH en KH weer op peil brengen met poeders, ik kijk niet echt naar GH en KH, calcium zit er meer dan genoeg in het leiding water 50 PPM in mijn geval terwijl ik 30 PPM wil magnesium zit wat lager dus dat voeg ik bij tot 10 PPM.
Voor je CO2 kan je gewoon de KH van je leidingwater gebruiken, mits je genoeg ververst, die zakt over de loop van de week wel door gebruik, maar is nauwkeurig genoeg.
Hoop dat dit je weer wat verder helpt :)
Die vraag beantwoord ik hier toch ?
Los van of je nu EI doet of niet gewoon doen wat je al deed, EI en KH/GH verhogen lees ook calcium en magnesium bijt elkaar niet.
Sterker ik verhoog zelf ook mn KH en GH gewoon weer op peil brengen na elke wissel.
Los van of je nu wel of geen EI doet dus gewoon op peil brengen :)
Waarschijnlijk door het samenvoegen van mijn 2 vragen is het antwoord bij mij niet doorgekomen. sry.
Alvast bedankt.