Stroming

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Re: Stroming

Bericht door Ciedric »

Dan heb ik nu de juiste opstelling en ben ook tevreden. Ik merk wel dat de uitstroom minder sterk is, de eerste gaatjes zijn nog redelijk sterk, ik zie namelijk een los blaadje niet meer vol tegen de voorruit en naar beneden gaan. Wel zie ik de CO2 bubbeltjes verspreid door het aquarium en ook de planten die het verste van de CO2 diffusor weg staan hebben nu CO2 bubbels op het blad.

Wel lijkt het of ik meer lucht in mijn filterpomp heb, dat heb ik eigenlijk sinds ik CO2 gebruik, net zoals je de pomp heb schoongemaakt en weer vastkoppelt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

dat je pomp wat CO2 opzuigt kan geen kwaad, dat CO2 op je blad zal wel O2 zijn :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Deze filterpomp heb ik ook een paar van staan, de pomp capaciteit moet ruim voldoende zijn, een paar ideeën:

- De uitstroombuis anders hangen. Ipv achter naar voren laten spuiten, van rechts naar links of anders om. Dit scheelt enorm.
- De slangen inkorten, elke 10 cm scheelt. Zo weinig mogelijk bochten creëren.
- Spraybar inkorten; minder gaatjes = meer druk en een grotere stroomsnelheid in je aquarium.
- Stekker omdraaien, kan zijn dat de rotor niet zijn goede kant op draait. (made in China kwaliteit)
- Korfje van het aanzuigpunt schoonmaken
- Als het mogelijk is, de aanzuigslang laten afhevelen en inschatten of er een obstructie is, aan de hand van de stroomsnelheid
- Filtermateriaal; geen dikke sponzen! onderste filtermateriaal moet het grofst zijn, en laagsgewijs steeds fijner, en boven op, de watten of een dunne spons.
- Controleer of dat Q vormige klepje op het pomphuis wel goed afsluit (wees voorzichtig met de keramische as, die breekt al als je er naar kijkt)
- Dit type pomp moet op zijn minst 30 cm onder het wateroppervlak staan.

:coffee: succes

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

spraybar inkorten mindergaatjes geeft niet meer stroming, dat geeft juist minder stroming alleen lokaal meer.

Die druk moet ergens vandaan komen en die komt van minder stroming, meer druk is minder liters.

voor de rest prima tips, maar deze ben ik het niet met je eens.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

joerivd
0-200
0-200

Bericht door joerivd »

Heb zelf ook lang een spraybar gehad en kom er toch van terug aangzien een gewoon 'teutje' nog altijd het beste is vind ikzelf. openig is groter dus uw stroming verspreid beter (spraybar kleine gaatjes- minder spreiding). En idd niet te dicht tegen de opp dit om zo weinig mogelijk co2 te verliezen, planten geven meer dan genoeg zuurstof voor je vissen ed.
laat ons zeker weten hoe het verder verloopt.

succes ermee!
mvg
Joerivd

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb in mijn spraybar extra gaatjes geboord in de tegen over gestelde richting van de org.gaatjes zodat ik stroming via de achterwand en boven enkele voor het water oppervlak en dat werkt goed .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT