Pogostemon

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Pogostemon

Bericht door karinD »

IJzer zit in mijn plantenvoeding. Meer dan wat daarin zit durf ik niet te geven, vanwege mijn garnalen. Misschien is dat niet genoeg en is dat de boosdoener
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Ik heb ook garnalen. Ik geef wel meer profito dan wat op de gebruiksaanwijzing staat. Daar gaat men van het minimum uit. Ik geef profito wel dagelijks. Ik deel de wekelijkse dosis door 7 en geef ong. 1/5 keer zoveel dus krijg je ook meer ijzer. Maar je bent niet de enige die problemen met het plantje. Google maar eens. Carbo geef ik ook meer dan wat op de gebruiksaanwijzing staat ong. 1 1/2 keer zoveel.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik geef ook meer plantenvoeding dan op de verpakking staat, de 5 druppels die ik dagelijks zou moeten geven is echt te weinig.
vreemd dat het plantje bij de een het wel doet en bij de ander niet.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Als ik zo lees geef jij geen profito maar druppels. Zit daar wel ijzer in ??

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, wel ijzer maar geen koper. Is speciaal voor garnalenaquaria. Werkt verder prima.
Het zat bij mijn aquarium toen ik die kocht, maar helaas is er lastig aan te komen hier in de buurt. Moet er 30 km voor rijden. Ik heb daarom een paar keer geprobeerd over te stappen op Profito, dat verkopen ze hier in het dorp. Maar iedere keer als ik dat deed gingen er een hoop garnalen dood dus ik hou het nou maar bij dit spul. Ik weet dat profito veilig moet zijn voor garnalen, maar hier reageren ze slecht op de overstap dus ik durf het niet meer te gebruiken.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Dat jouw garnalen dood gingen komt waarschijnlijk omdat je meteen de volle doses gebruikt hebt. Bij profito moet je dat langzaam opbouwen. Bv. de eerste week een kwart doses, de tweede week de halve doses enz. Google maar eens op profito en garnalen.
Gr. trudy

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

O, dat zou kunnen. Maar ik ben tevreden met mijn huidige voeding, ook al is het lastig te krijgen. Dus ik blijf bij deze.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Bij mij deden ze het ook eerst niet, maar naar een paar kleibolletjes zijn ze weer mooi aangekomen.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Die zitten erbij. Maar ik heb zoiets van: als ze geen wortels hebben, nemen ze ook niks uit de grond op. Toch?

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De wortels moeten nog aangroeien, ik neem aan dat het plantje toch een manier heeft om plantenvoeding op te nemen voor er wortels ontstaan. Of dit uit het water is of uit de bodem weet ik niet :?
Nu hadden jullie (Trudy en Stylz) Het in een ander topic over hoeveel licht pogostemon nou nodig heeft om 'mooi' te kunnen groeien.
Nu vraag ik mij af, of mijn licht voldoende is. Ik heb twee keer tl-t8 van philips en mijn langste pogostemon is zo'n 7-8 cm hoog. Maar echt de breedte gaan ze niet in. Nu lees je wel eens wat over het wit maken van de binnenkant van de lichtkap..zou dat wat zijn voor mijn bak? Er vormen zich wel nieuwe scheuten. Sommige maken nieuwe scheuten die onder de grond vandaan komen en vervolgens laten ze de top van de plant los (zo'n 1/2 cm boven de grond) Ze zijn daarna nog wel terug te planten.
Raar dus dat de meeste het goed doen maar sommige ook niet :?:

Ik zet er zo nog even wat foto's bij. Graag jullie mening!
Afbeelding
Afbeelding

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Ik heb me eens verdiept in dit plantje.
Er schijnen massa's aquarianen te zijn die problemen hebben met dit plantje. Ook over licht en CO2 verschillen de meningen. Op internet staan berichten van problemen na toevoeging van CO2 maar ook goede resultaten met toevoeging van CO2.Ook met veel en weinig licht worden goede resultaten bereikt. Wel staat vast dat ze houden van kalk en zuurstofrijk water. Het schijnt ook dat ze zowel half onder als half boven water te groeien. Je ziet ze in het filmpje alleen op rotsen groeien en een gigantische stroming. Ook zeggen sommige dat het een seizoenplantje is.Op YouTube staan filmpjes en daar zie je toch ook plantjes die behoorlijk hoog zijn Kleibolletjes hebben volgens mijn niet zoveel zin want de habitat waar ze groeien zijn alleen maar rotsen. Ik denk dat stroming-zuurstof en kalk plus de gebruikelijke voeding het belangrijkste zijn. Maar dat is mijn mening. Het zou een makkelijk plantje moeten zijn maar ik vind het een moeilijke ondanks dat ze bij mij aardig groeien. Kijk zelf maar eens op internet. Ik heb ingetikt pogostemon en voeding en dan kom je een heleboel meningen tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=xZzlM4eWD8Q

Verder denk ik zelf dat ze in zuurstofrijk water moeten staan gezien ook het filmpje welke Sebastiaan poste. CO2 is volgens mij niet zo belangrijk bij mij heeft hij het ook goed gedaan zonder CO2 toevoeging.

Ik heb ook heel veel problemen gehad met dit plantje.
Ik heb denk ik al zo 100€ uitgegeven voor dit plantje omdat ik hem zo mooi vind maar steeds versnot hij of ineens zijn alle bladeren weg.
Er zijn van dit soort en net als de rest van de planten goede en slechte kwalitijd maar van dit plantje is er meer slecht te krijgen dan goede.
Bij mij in de bak staat hij er nu redelijk bij maar ben er nog niet tevreden over kan altijd beter zeg maar.
Het enige dat ik weet is dat ze van kalk houden maar dat heb ik nog niet kunnen controleren

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Nog even dit. Ik had ook ergens gelezen van een mevrouw die het plantje op een kalkhoudende steen gebonden had en kreeg rozetten van wel 9 cm. Dus dat zou de stelling kunnen zijn dat ze veel kalk nodig hebben.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Weer een andere mening.

P. helferi komt van oorsprong uit Thailand en is daar bekend onder de naam: Downoi wat kleine ster betekent.
Pogostemon helferi is de wetenschapelijke naam en behoort tot de Lamiaceae.
De planten worden gevonden tussen de andere amfibische vegetatie, langs kreken en kleine rivieren waar ze tijdens het natte seizoen onder water en tijdens het droge seizoen boven water worden gevonden.
De grond waarin zij daar groeien is vaak ijzer-rijke-klei met een redelijke hoeveelheid calciumcarbonaat.

P. helferi is een stengelplant die ongeveer 10cm hoog wordt.
De bladeren zijn licht donker groen die aan de randen krullen, 3 tot 6mm breed worden en zo’n 5 cm lang.
Door de beperkte hoogte kunnen we ze eigenlijk alleen als voorgrondplant gebruiken.

P. helferi kom je helaas nog niet veel tegen bij de lokale aquariumzaken. Bij sommige internet winkels worden ze inmiddels wel aangeboden maar dan zijn ze ook vaak prijzig.
Ik heb P. helferi gekocht bij een wel bekende aquariaan wiens zoon een veld vol had staan maar die er eens iets anders er voor in de plaats wou hebben.
Hij bood ze via een aquarium forum voor een kleine vergoeding aan. Ik was 1 van de gelukkigen die zo een aantal stekjes (20) kon overnemen.

De P. helferi doet het goed in mijn aquarium en ik moet zeggen: het is een gemakkelijke kostganger. Waar ik ze ook plaatste in het aquarium de plantjes deden het redelijk tot goed. In het volle licht of juist wat meer in de schaduw, het maakt niet heel veel uit voor P. helferi.
Wel valt op dat als je ze op een plaats plant waar iets minder licht beschikbaar is dat de plant wat smaller en hoger wordt dan als hij in het volle licht staat.
Op dit moment staat de plant bij mij in het volle licht en de bladkransen liggen nu heel dicht op elkaar.
De planten geven redelijk snel adventieve plantjes en na ongeveer 2 maanden was mijn veldje van 20 planten uitgegroeid naar een veld van meer dan 50stuks.
De nieuwe adventiefplanten kon ik nu losmaken van de moeder planten en weer herplanten.
Als je de nieuwe toppen niet al te dicht op elkaar plant, groeien ze binnen enkele weken uit naar mooie grote planten. Zet je ze wat dichter op elkaar dan heb je na enige tijd een prachtig veld.
De nieuwe toppen wortelen ook weer redelijk snel.
De wortels van P.helferi worden niet zo heel lang, ongeveer cm of 8 is het langste wat ik heb gezien. Wel kan er onder een moederplant een redelijk kluitwortels ontstaan. Eenmaal geworteld zullen de vissen zo ook niet zo makelijk uit de bodem wroeten.

De dieren in mijn aquarium (rasbora’s, botia’s, diamantzalmen en lalia’s) zien de planten gelukkig niet als voedsel. Ook de aanwezige slakken blijven er vanaf. er zijn wel meldingen dat de planten opgegeten worden door slakken.

Bij mij groeien ze bij de volgende waterwaardes: ph 6,5, kh 4, no3 5-10 mg/ltr , po4 0,1-0,25 mg/ltr en een geleidbaarheid 390us.
Boven het aquarium hangen 3 t8 tl’s van 38W (2x kleur 830, 1 sera daylight) en 1 t8 tl van 25W (sera daylight).
De lampen branden 13 uur per dag waarvan echter 10 uur alle lampen gelijktijdig aan zijn.
Mijn aquarium ( juwel vision 260 ) heeft een bruto inhoud van 260lt (120 x 40 x 60) met een temperatuur van 24 graden.
Verder gebruik ik co2 en vloeibare plantenvoeding, maar geen voedingsbodem.
Bij mij groeien de planten gewoon in het grind (1 a 3mm)
Wel heb ik een klein beetje klei in de bodem gedaan.
De planten staan op dit moment in het midden van het aquarium tegen de voorruit aan.

Mijn conclusie is dan ook:
Een prachtige plant voor de voorgrond die mooi contrast geeft met andere planten door zijn gekrulde bladeren.
Een plant die niet heel veel eisen stelt aan het aquarium waar hij in staat en dus ook door beginners goed te houden is.

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoi Trudy, dat laatste artikel had ik inderdaad ook gelezen. Als je dit artikel leest lijkt de pogostemon een erg makkelijk niet veeleisend plantje. Maar zoals je jezelf al afvroeg, waarom hebben zoveel mensen er dan toch problemen mee?
Ik denk dat het per bak heel erg verschilt hoe een plant groeit. Dit geld niet alleen voor de pogostemon. Maar neem een 'makkelijke' plant zoals vallisneria. Bij de een groeit hij de pan uit, bij de ander wil het gewoon niet op gang komen. Bij de een groeit hij eerst de lengte in, bij de ander maakt hij vooral uitlopers. Ik denk dat wanneer je twee identieke bakken neerzet, met beide dezelfde toevoegingen en lichtduur enz enz, je nog verschillende resultaten krijgt.
Natuurlijk kan een mening ook meespelen. De een houdt van iets hogere pogostemon en vindt dat hij in zijn/haar bak perfect groeit terwijl een ander houdt van de lage en brede pogostemon en van mening zal zijn dat de pogostemon in de eerstgenoemde bak helemaal niet goed groeit. Hij zal de ander dan adviseren het licht op te schroeven co2 toe te voegen etc.
Dus sja wat is goede groei? Zolang hij gezond oogt, een goed wortelgestel vormt, mooie frisse bladeren heeft zonder alg/gaten/misvormingen dan groeit hij naar mijn mening goed. Hoe hij er dan uitziet, wat langer en smaller of breder en lager, sja als je echt een bepaald resultaat wilt bereiken kun je je licht, co2 ed altijd nog aanpassen. Als ze maar gezond zijn, daar begint het mee.
Wanneer pogostemon niet goed groeit dus, geen wortels aanmaakt, versnotterd enz. dan moet je inderdaad gaan kijken of er niet iets ontbreekt in de behoefte van deze plant. Laagblijvende planten zijn altijd wat veeleisender dan de (middel) hoge planten.
Ik vind mijn plantjes er op zich netjes bijstaan. Tuurlijk mag het veldje wat voller en sja ik vind de bredere variant mooier. Maar ze groeien goed op een paar stekjes na die de topjes loslaten (maar waarvan de onderkant wel nieuwe scheutjes maakt). Vandaar ook mijn vraag, zouden ze met iets meer licht net wat beter groeien..?

Je spreekt jezelf trouwens een beetje tegen :P
trudy1942 schreef:Daar noem je nu net de uiterste op en daar ben ik het met je eens dat deze zonder CO2 het niet zullen doen.
Maar neem nu eens pogostemon die heeft veel licht nodig en schijnt een moeilijk plantje te zijn. Lees maar eens het topic hier over. Bij mij groeien ze geweldig en dat met mijn licht.
trudy1942 schreef:Ik heb ook heel veel problemen gehad met dit plantje.
Ik heb denk ik al zo 100€ uitgegeven voor dit plantje omdat ik hem zo mooi vind maar steeds versnot hij of ineens zijn alle bladeren weg.
Er zijn van dit soort en net als de rest van de planten goede en slechte kwalitijd maar van dit plantje is er meer slecht te krijgen dan goede.
Bij mij in de bak staat hij er nu redelijk bij maar ben er nog niet tevreden over kan altijd beter zeg maar.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi Catfish.
Dat laatste heb ik niet geschreven hoor dat komt van internet af. Het eerste wel maar dat was een discussie tussen Stylz en mij over licht. Verder ben ik het volkomen met je eens. Geen 1 bak is hetzelfde en wat je zegt de 1 vind een veldje mooi en de ander niet. Maar wel frappant dat er een heleboel mensen zijn die in de winter last hebben. Ik zou gewoon proberen met meer licht. Ik heb trouwens T5 buizen. Wat de vallisneria betreft Ik had eerst een JBL daylite aan de voorkant zitten en groeide hij wel goed maar maakte niet of nauwelijks uitlopers Nu heb ik een JBL color aan de voorkant zitten en nu maakt hij een heleboel uitlopers. Vertel maar. Nu staat de daylite niet bekent als een planten lamp en de color wel. Misschien ligt daar het verschil.
Gr. Trudy

Nog even het weerbericht: Vannacht nog donker en morgen waarschijnlijk licht. :D :D :D :D :D