Philips zuiveringsinstallatie

Plaats reactie

Floor
200-400
200-400

Re: Philips zuiveringsinstallatie

Bericht door Floor »

Ozon verbrand in principe alle organische stoffen maar ook vele kleurstoffen.
Allemaal heel leuk maar het werkt uitsluitend met een goed opgezette reactor.
Het water moet lang genoeg n de reactor blijven zodat al de ozon gereageerd heeft en er geen "pure" ozon meer in het aquarium kan komen.
Er zijn generatoren die ozon produceren doormiddel van een simpel systeem namelijk;

- neem een stukje fijn gaas,
- doe dit tussen 2 plaatjes isolatie (bv mica)
- links boven komt een buisje als ingang en rechts onder een buisje als uitgang.
- via de in en uitgang moet zuurstof (lucht) gepompt worden.
- zet deze zuurstof onder stroom en er ontstaat zuurstof met een extra atoompje, ozon (o3)

Ondanks dat het in de praktijk iets lastiger is, is dit toch de manier waarop zo'n generator werkt.

Een simpele manier is om via een goede venturie die voor je reactor is geplaatst de lucht (met de zuurstof) door de generator te zuigen om vervolgens in de reactor de ozon te laten reageren me de stoffen in je water.

Essentieel is het meten van het ozon gehalte doormiddel van een goede meter die je weer op je generator aansluit.

Een pvc reactor gaat soms slechts enkele jaren mee, ozon brand het pvc weg.

Zo'n 15 jaar geleden heb ik deze generatoren en reactoren nog zelf gemaakt voor gebruik in koi vijvers.
Deze systemen werken na jaren nog steeds prima maar, zijn niet zo populair meer als toen.
Een goede generator met rvs venturie met reactor voor een koi vijver van bv 10 kub. Kost al snel enkele duizenden euro's.

Nog iets; vrijwel iedereen heeft wel eens de unieke geur geroken die in de lucht hangt na een goede onweersbui.
Mensen omschrijven dit vaak als een dunne, vluchtige geur.
Dit is de onmiskenbare geur van ozon.

Misschien is dit wel een wat langdradige manier om te zeggen dat ik geen enkel vertrouwen in dit apparaat heb maar, wil je ozon dus zinvol en veilig gebruiken dan, komt er dus iets meer bij kijken dan een apparaatje dat je zomaar in het stopcontact steekt.
'You can be what ever you resolve to be'

Toef
0-200
0-200

Re: Philips zuiveringsinstallatie

Bericht door Toef »

stylz schreef:ja stel je voor dat alles opeens maanden lang gaat zonder dat we wat hoeven te doen :mrgreen:
Ja stylz, dan hadden we een stuk minder werk aan onze bakken.
Het leek mij gewoon wel handig als je een langere periode niet thuis bent, maar goed .. getest en gekloot en niet goed bevonden klaar.
Floor schreef: Misschien is dit wel een wat langdradige manier om te zeggen dat ik geen enkel vertrouwen in dit apparaat heb maar, wil je ozon dus zinvol en veilig gebruiken dan, komt er dus iets meer bij kijken dan een apparaatje dat je zomaar in het stopcontact steekt.
Dat is idd gebleken Floor, gelukkig had ik het apparaat voor weinig aangeschaft.
Bedankt voor je uitleg ! :duim: