watervalletje

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Silvia

watervalletje

Bericht door Silvia »

Hallo,

Wie kan mij helpen. :idea:

Ik zou graag een watervalletje willen hebben in mijn Juwel Rio 180. Door middel van zo'n buisje met gaatjes, alleen heeft mijn juwel-pomp geen stokje waar je een slangetje op kan zetten.

Wie weet of dit mogelijk is om te maken bij de Juwel Rio 180 en zijn orginele pomp?

Gr. Silvia

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: watervalletje

Bericht door Kevin »

Je hebt een standaard binnenfilter van Juwel met 2 van die zwarte pijpjes als uitstroom ??

Dan zou je i.p.v. die buisjes een slang op je pomp kunnen zetten, die slang breng je naar de plek die je wil en daar zet je een uitstroombuis op.

Het zal wel wat lastig worden om alles netjes weg te werken, maar het kan wel.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Het is idd de originele binnenfilter en er zit 1 pijpje (wel 2 stukjes) bij de achterwand waar het water uitstroomt.

We gaan zo naar de Hornbach misschien dat ik daar nog iets tegenkom :)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die pijpjes hebben een maat waar ook slangen van bestaan, dus dat moet te vinden zijn.

Je kan ook met pvc buizen aan de slag, die waar elektra draden in zitten. En neem dan de grijze uitvoering (slagvast).
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Volgens mij is er een uitstroombuis als accesoire te koop - origineel van Juwel dus. En anders koop je een stuk PVC pijp dat er overheen past, en boort daar gaatjes in. Werkt ook prima hoor :)

Wel opletten: een kletterende uitstroom drijft heel veel Co2 uit het water, dus als je niet veel vissen hebt, en je planten een plezier wilt doen, moet je 'm vrij ver ónder het oppervlak zetten.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik heb ook de rio 180.

het eerste wat ik heb gedaan is de binnenfilter eruit gehaald, en een externe filter op gezet.

eheim 2224. dus velen malen beter, en gelijk een hele bak met ruimte terug in je bak :D.

maar bedoel je zo'n buisje die je horizontaal kan hangen, met diverse gaatjes erin ?

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Dante schreef:ik heb ook de rio 180.

het eerste wat ik heb gedaan is de binnenfilter eruit gehaald, en een externe filter op gezet.

eheim 2224. dus velen malen beter, en gelijk een hele bak met ruimte terug in je bak :D.

maar bedoel je zo'n buisje die je horizontaal kan hangen, met diverse gaatjes erin ?
Misschien als ie ooit weer eens helemaal leeg staat dat ik dan een externe filter in ga doen.

Ja een horizontaal buisje met gaatjes waar het water dan zo uitkomt, dat lijkt me wel mooi om er ooit in te maken.

gr. Silvia

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Volgens mij, past er precies zo’n groene slang over het tuutje van het pompje, waar het water uitkomt. Ik bedoel dan het gedeelte waar je normaal die zwarte buisjes op zet. Moet je even kijken, volgens mij als je namelijk zo’n stuk groene aquariumslag even heet maakt, kan je hem er zo overheen schuiven. Dan kan je vanuit de uitgang van je pomp, naar de gewenste plaats voor je uitstroom watervalletje gaan. Daar, zorg je voor een stukje hard plastic buis, kan ook weer van de aquariumbuis zijn dat ook vaak voor pompen word gebruikt. Daar boor je gewoon in de zijkant wat gaatjes van ongeveer 2 mm in diameter. (is wel mooie maat, even kijken hoe goed de uitstroom gaat, anders gaatjes iets groter maken of meer gaatjes). De gaatjes zou ik dan ongeveer 2,5 cm uit elkaar zetten. Even kijken wat je mooi vind. En volgens mij moet dat lukken.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Nog een extra tip, als je de buis lastig om de uitstroom heen krijgt, goed warm maken (bijv. een kopje kokend water neerzetten en het uiteinde even hierin houden). Lukt het dan nog niet, maak dan een kleine inkeping in de slang. Wel weer warm maken en dan moet hij over uit uitstroomtuutje kunnen. Dan flink doordrukken, maar dan kom je er wel. Als je eenmaal een stukje slang eraan hebt zitten kan je door middel van kniestukjes en T stukjes natuurlijk boven het water je slangenstelsel aanleggen. Zodat ej niet al die slangen in je bak ziet lopen ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die sproeibuisjes zijn gewoon los te koop bij de aquazaak, misschien moet hij ze bestellen maar het kan wel.

Het pompje wat je hebt is er zo eentje lijkt me.

Afbeelding

Op deze foto heb ik hem moeten verlengen om door mijn achterwand heen te komen, stukje pvc pijp ertussen en hij is langer.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

hier hoe ik het heb gedaan.

zit overigens ook muurvast, dus gaat er echt niet zosnel af meer.
maar mocht je er bang voor zijn, kan je er natuurlijk gewoon een slangenklemmetje omheen draaien, of iets anders om te klemmen (bijv tairep)
kleine inkeping in de slang om hem er makkelijker omheen te krijgen, beetje drukken, duwen sjorren en hij gata er mooi stevig op.

vanaf de slang kan je weer alle kanten op met de normale hulpstukjes enzo.

Afbeelding
Afbeelding

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Okeej bedankt, :wink:

Ideaal zo die foto's als voorbeeld.

Dit moet nou wel lukken. :)

Bedankt..... :duim op:

gr. Silvia