wazige ogen discus
Re: wazige ogen discus
Hebben ze nog steeds wazige ogen??
Hoe eten ze en zijn ze goed op kleur?
Ontlasting kleur?
Hoe eten ze en zijn ze goed op kleur?
Ontlasting kleur?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Wat ik erg belangrijk vindt en normaal niet om zou vragen is wat is de NH3/NH4 je No3 en No2
Hoeveel vissen en bijvissen in hoeveel liter water?
Hoeveel vissen en bijvissen in hoeveel liter water?
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

ph 7.5
kh 10
gh 17
no2 0
no3 80
Bijvis : 17 roodkopzalmpjes, 12 zwarte tetras, 8 coridoras, 4 garnaaltjes maar die zijn waarschijnlijk dood.
Ik heb de Juwel 400 en veel beplanting.
kh 10
gh 17
no2 0
no3 80
Bijvis : 17 roodkopzalmpjes, 12 zwarte tetras, 8 coridoras, 4 garnaaltjes maar die zijn waarschijnlijk dood.
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Nog even en foto,
duidelijker kan ik het niet krijgen met mijn telefoon.

duidelijker kan ik het niet krijgen met mijn telefoon.

-
jari4now
Kh en Gh mogen beide wel een stukje naar benedenrudmer50 schreef:ph 7.5
kh 10
gh 17
no2 0
no3 80
Maar veel belangrijker No3 is veeeeeeel te hoog,
Verversen en verversen...tot je No3 rond de 15 zit maar niet hoger dan 25
Het water is nergens ter wereld hetzelfde, in een hoop steden zijn zelfs op verschillende lokaties verschillende waarden te meten.
METEN IS WETEN is hier dan ook zeker van pas.
Ph tussen de 6 en 7 (nakweek rond de 7, wildvang rond de 6, bij nakweek mag de ph oplopen tot 7.5)
Kh tussen de 2 en 8
Gh tussen de 3 en 12
Temp tussen de 28 en 31 graden voorkeur 29 a 30 graden
De inhoud van het aquarium dient tussen de 1.5 en 2 keer per uur te worden rondgepompt
Enige oplettendheid is hierbij wel van toepassing, de waarde die op de pomp staat vermeld (opvoerpomp en potfilters) is over het algemeen gemeten zonder tegendruk (geen filtervulling, geen opvoerhoogte etc.)
Een opvoerpomp van 1200 liter zal bijvoorbeeld uiteindelijk maar iets van 800 liter uw bak inpompen, potfilter kan zelfs nog meer doorstroming verliezen als deze goed is gevuld en ingelopen.
Zoals ik in eerdere reactie al aangaf, het water is te zwaar belast.....
Volgens mij is het alweer een tijdje geleden dat ze een kuurtje hadden gehad toch?
Misschien, wat Jan al aangaf, zou een kuurtje tegen een bacterie besmetting geen kwaad kunnen.
Had hier laatst ook wat problemen, waaronder ook wazige ogen en na een kuurtje ESHA Hexamita staan de ogen weer helder en wordt er weer gegeten.
http://www.aquafora.nl/kb.php?mode=deta ... 71&start=2
Misschien, wat Jan al aangaf, zou een kuurtje tegen een bacterie besmetting geen kwaad kunnen.
Had hier laatst ook wat problemen, waaronder ook wazige ogen en na een kuurtje ESHA Hexamita staan de ogen weer helder en wordt er weer gegeten.
http://www.aquafora.nl/kb.php?mode=deta ... 71&start=2
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Probeer eerst veel water te verversen, dit is in jou geval met jou waardes het belangrijkste......Niet zomaar medicijnen in je bak gooien, wel zorgen dat er een goede diagnose gesteld wordt.
Te veel medicijnen zorgt voor resistentie en als ze dan een keer ziek worden helpt niets meer.
Verversen is nu hoofdzaak
Te veel medicijnen zorgt voor resistentie en als ze dan een keer ziek worden helpt niets meer.
Verversen is nu hoofdzaak
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Maar ik ververs al bijna elke dag variërend van 4 tot 8 emmers. Het lijkt wel of er iets in de bak zit wat die vervuiling veroorzaakt, maar ik zou niet weten wat. Wel weet ik dat toen ik begon met het aquarium, (toen nog een gezelschapsbak ) Ik de achterwanden erin gekit heb met speciaal aquariumkit, maar het niet de tijd heb gegeven om te drogen. Er zit hier en daar ook wat ruimte tussen de achterwand en het glas, waar zich dus rotzooi achter kan verzamelen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn ? Ik hoop het niet want ik heb maar 1 bak,en als ik de hele achterwand weer over moet doen, moet hij toch helemaal leeg denk ik. 
-
jari4now
Cotroleer eens of je hout niet ligt te rotten.....No3 van 80 is echt niet goed, dit kan ook nooit uit je kraan komen.
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Dat kan het ook niet zijn,omdat ik alle stukken hout er al eens een tijdje uit heb gehad om dit te checken.
IS dat dan 40 tot 80 liter die je ververst in een 400 literbak ? dat is veel te weinig zoals eerder aangeven. Daarmee kun je amper je no3 verlagen.rudmer50 schreef:Maar ik ververs al bijna elke dag variërend van 4 tot 8 emmers.
-
jari4now
Goed punt...........
Om de dag (in het begin ff elke dag) 30 tot 40 % verversen is 120 tot 160 liter verversen, als je No3 onder de 20 is dan kun je om de dag 30% gaan verversen bij jonge discussen, als ze 16 maanden zijn en je filtert over een goed lopende bioloog kan je eventueel terug naar 30% per week.......maar No3 Moét écht omlaag.
Om de dag (in het begin ff elke dag) 30 tot 40 % verversen is 120 tot 160 liter verversen, als je No3 onder de 20 is dan kun je om de dag 30% gaan verversen bij jonge discussen, als ze 16 maanden zijn en je filtert over een goed lopende bioloog kan je eventueel terug naar 30% per week.......maar No3 Moét écht omlaag.
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Oke, bedankt.
Ik heb toevallig net bijna de helft van het water ververst. Toch vraag ik me af of mijn vissen dan niet veel te gestrest raken, je bent dus bijna elke dag in de bak aan het rotzooien.
Ik kwam wel weer een gedeeltelijke verontreinigde bodem tegen. De onderlaag van het rivierzand was donker gekleurd en stonk een beetje.
Ik heb toevallig net bijna de helft van het water ververst. Toch vraag ik me af of mijn vissen dan niet veel te gestrest raken, je bent dus bijna elke dag in de bak aan het rotzooien.
Ik kwam wel weer een gedeeltelijke verontreinigde bodem tegen. De onderlaag van het rivierzand was donker gekleurd en stonk een beetje.
-
jari4now
Dat zou een oorzaak kunnen zijn, maar met verversen hoef je niet in je bak te rommelen....
Slang erin afhevelen gewoon slang in 1 hoek laten hangen en op diezelfde plek weer vullen, en maar eens per week bodem voorzichtig afhevelen.
[edit] wat is na het verversen je No3????
Slang erin afhevelen gewoon slang in 1 hoek laten hangen en op diezelfde plek weer vullen, en maar eens per week bodem voorzichtig afhevelen.
[edit] wat is na het verversen je No3????
Die waarde zou nu toch wel meetbaar gezakt moeten zijn. Ik denk ook niet dat de vissen het hinderlijk vinden als je alleen maar even ververst, ze hebben veel liever vers water. Even een tijdje volhouden en als je na een tijdje merkt dat de natuur en het biologisch evenwicht de boel onder controle kunnen houden zou is kunnen kijken of je de frequentie of de hoeveel verversen wat kan verlagen.