C ryptocoryne malaise bovengronds

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Borgteran Noord-Holland
0-200
0-200

C ryptocoryne malaise bovengronds

Bericht door Borgteran »

Hallo, ik ben een flinke poos niet aanwezig geweest op het fora maar het ging ook goed. Soms een beetje veel alg maar de balans is elke keer weer hersteld. Al vele jaren heb ik een basis van de cryptocoryne in het aquarium. Ze blijven vrij laag maar ik voeg geen CO2 toe en ook geen vloeibare plantenvoeding. De planten worden gevoed via het organische afval van planten en vissen aangevuld met voedingsbolletjes voor in de bodem. Waterwaarden zijn goed, vissen zijn ok . Sinds een maand heb ik een paar grotere exemplaren van cryptocoryne geplaatst waarbij het me opvalt dat ze het goed doen aan de ene kant van het aquarium, geen direct daglicht, dan aan de andere kant. Sinds een week zie ik zelfs dat de cryptocorynes die ik echt al jaren in de bak heb, of hun nazaten, bovengronds afsterven. De blaadjes verpieteren en worden breekbaar. De voet van de plant is echter intact en er komen ook nieuwe blaadjes uit maar die zien er ook alweer verpietert uit, in iedere geval heel broos. Ik heb geen flauw idee wat hier speelt. Bodem ruikt ook niet verrot. Situering aquarium: op scheiding serre en zitkamer. Inhoud van rond de 270 l. De kant aan de serre wordt gedurende de lichtpauzetijd afgeschermd van het daglicht. Licht is gedurende twee periodes 4 uur. Zoals gezegd, dit gaat al jaren goed en nu ineens sterven er planten af. Het lijkt erop of er een spoor trekt , van kwijnende planten, nu ook naar de goede kant van het aquarium. Ik hoop dat iemand een tip voor mij heeft. Indien nodig voeg ik morgen foto's toe. Mvg Anneke

Onderwerp auteur
Borgteran Noord-Holland
0-200
0-200

Re: C ryptocoryne malaise bovengronds

Bericht door Borgteran »

Ik heb 6 Melanotaenia praecox (8 jaar), 4 tetras en 1 danio (5 jaar), verder 4 zebraslakken een aantal posthoornslakken, 1 hoorntjesslak en 1 grote garnaal waarvan ik de naam niet meer weet. De slakken anders dan die zebra's zitten er nog niet zo heel lang in maar zie ik niet of nauwelijks op die aangetaste planten zitten.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: C ryptocoryne malaise bovengronds

Bericht door amber98 »

Heb je de planten recen t verplaatst? Of heb je misschien dead spots in de stroming?