Hallo,
In Lukas' aquarium is vorige week tijdens onze vakantie een (mannetjes) gup doodgegaan. De oppas heeft dit niet gezien, waardoor de gup waarschijnlijk een tijd op de bodem heeft gelegen en ook een beetje aangevreten was. Nu zijn er twee vrouwelijke guppen die zich niet helemaal normaal gedragen. Ze hangen stil op een plek, zwemmen nog wel als er eten is maar verder niet. Kieuwen bewegen snel en ze happen de hele tijd met hun bekje. Van eentje staat de staart in een andere houding dan normaal, namelijk wijst meer naar beneden.
Één neontetra zwemt steeds met rukjes verticaal naar beneden.
Onze vraag is of iemand dit herkent en wat we er evt aan kunnen doen. Op internet lees je ook veel 'apart zetten', ik vraag me af hoe dat werkt, aangezien we maar 1 aquarium hebben.
Mvg Tienke moeder van Lukas (10)
zieke guppen? en neontetra?
-
- Lid toezichthoudersteam
Re: zieke guppen? en neontetra?
Hoe gaat het inmiddels? Hebben jullie al een gedeelte van het water ververst? Daar zou ik mee beginnen.
Hallo,
De twee guppen zijn allebei doodgegaan
We hebben een vijvercentrum hier in de buurt ontdekt, waar ze ook veel weten over aquaria.Ze hebben daar het water getest, de waarden waren oké. Wel was het ietsje bruin, waarschijnlijk door het aquariumhout. We kregen koolstof mee om het water te zuiveren, en een biologische reiniger (Sera Bio Nitrivec). Dit hebben we toegediend met een normale verschoning van het water.
De visjes zwemmen vrolijk rond, ik zie geen vreemd gedrag bij de overige vissen.
Wel vroegen we ons af wat het betekent dat neon tetra's soms (vooral 's avonds) met een soort rukjes bijna verticaal naar beneden zwemmen.
De twee guppen zijn allebei doodgegaan
We hebben een vijvercentrum hier in de buurt ontdekt, waar ze ook veel weten over aquaria.Ze hebben daar het water getest, de waarden waren oké. Wel was het ietsje bruin, waarschijnlijk door het aquariumhout. We kregen koolstof mee om het water te zuiveren, en een biologische reiniger (Sera Bio Nitrivec). Dit hebben we toegediend met een normale verschoning van het water.
De visjes zwemmen vrolijk rond, ik zie geen vreemd gedrag bij de overige vissen.
Wel vroegen we ons af wat het betekent dat neon tetra's soms (vooral 's avonds) met een soort rukjes bijna verticaal naar beneden zwemmen.
-
- Lid toezichthoudersteam
Schijnt misschien de avond zon in het aquarium? Dan willen ze nog wel een schichtige bewegingen maken
De zon schijnt niet in het aquarium, het staat op een niet zo lichte plek in de woonkamer. Ik zie het ook alleen 's avonds.
Ik denk zelf dat het niet echt een probleem is.
Ik denk zelf dat het niet echt een probleem is.