Nieuwe spons Aquafilter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Elle1991 Groningen
0-200
0-200

Nieuwe spons Aquafilter

Bericht door Elle1991 »

Ik heb een aantal maanden terug een simpele Starterskit (50L) van Superfish aangeschaft. En gebruik de filter die erbij komt. Inmiddels veel gelezen over vanalles wat er bij een aquarium komt kijken, maar ik vraag me nog wel iets af. De meeste mensen die ik op fora zie posten en antwoorden, hebben vaak grotere en andere, wellicht betere, filters, dus ben het antwoord nog niet tegengekomen. Of ik snap het simpelweg allemaal niet. Ik ben zelf een beginner en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Hoe dan ook, het bevalt prima, maar er komt een tijd dat de spons in de filter vervangen moet worden. Wat ik begrepen heb, is dit pas wanneer deze uit elkaar dreigt te vallen. Maar je moet dus wel eerder een vervanger hebben die al bacteriën heeft om die hele opstart ellende te voorkomen. En las dat het sowieso een goed idee is om een back up te hebben iv, met ziekte etc. Mijn vraag is, hoe doe ik dit met deze simpele constructie? Er passen geen 2 sponzen in, dus er eentje naast plaatsen oid gaat niet in dit geval en dat is eigenlijk het enige dat ik kon vinden. Moet ik dan een heel nieuw systeem kopen en 2 filters laten lopen tot de nieuwe ''goed'' is? Twee systemen laten werken in zon klein aquarium lijkt me best veel. Dus is er een andere simpele manier om dit te doen? Alvast bedankt!

Lamith Groningen
0-200
0-200

Re: Nieuwe spons Aquafilter

Bericht door Lamith »

Het punt met filtratie is dat de goede bacteriën zich aan de oppervlakten in je aquarium hechten. Doordat het water in je filter over de spons heengaat, zal daar het meeste zitten. Er zitten alleen ook bacteriën op alle andere oppervlakten, zoals de bodem en decoraties in je aquarium.
Mocht je filter nu onverhoopt stukgaan, dan is het handig een back-up te hebben. Voor bij de Superfish 50, krijg je volgens mij een Aquaflow 100 en die zijn minder dan 20 euro:
https://fritskuiper.nl/product/superfish-aqua-flow-100/

Als het oude filter echt stuk is, laat deze dan gewoon in je bak zitten, terwijl de nieuwe indraait. Of indien het identieke filters zijn, zet het oude filtermaterial (mechanisch, biologisch, chemisch) dan over in je nieuwe filter. Dan is deze direct geijkt. Om het nieuwe filter in te draaien, heb je het liefst beide filters werkend en aan in je aquarium. Teveel filteren kan eigenlijk niet, dus maak je geen zorgen over het tegelijkertijd draaien van de filters mocht je toevallig twee verschillende filters hebben.
Enige wat ik me kan voorstellen is een te hoge flow voor wat je in je bak hebt, maar daar zijn wel oplossingen voor als de opening wat de filtermond ook voorzien van een spons of iets in die geest.
Test zorgvuldig je waterwaardes tijdens deze periodes om in te kunnen grijpen (waterwissels, waterbehandeling) mocht er echt iets uit de hand lopen zoals ammonia in het water.

Voor het indraaien zijn er verschillende adviezen over hoe je lang je dat moet doen, maar als je 4 weken aanhoudt zou je goed moeten zitten. Test dus wel het water om zeker te zijn dan de nieuwe bacteriestructuur het afval in je water goed kan verwerken. Er is geen magische truc om de bacteriestructuur in een keer van je oude in je nieuwe te zetten.

Uit nieuwsgierigheid, wat heb je nu allemaal in het aquarium en in het filter? Gebruik je de actieve koolstof ook constant?

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”