Overbevolking tegen gaan

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Overbevolking tegen gaan

Bericht door Nieuweling »

Hey hey,

Ik vind het een lastige vraag maar ga het toch doen.
Ons aquarium draait eindelijk erg goed en onze guppen zijn het daar echt mee eens, voorheen geen guppenjong te bekennen en nu heel veel. Is natuurlijk heel leuk om ze te zien opgroeien en te zien welke kleur ze krijgen. Maaaar ik wil ook geen overbevolkt aquarium hebben. Heel eerlijk zou ik de natuur z'n gang willen laten gaan, ik weet dat volw guppen de baby's ook opeten maar het lijkt nu minder voor te komen. Dus mn vraag is of er rovers zijn die baby guppen ook lekker vinden en dus beetje kan helpen bij de natuurlijke selectie/overbevolking tegen gaan.

Ik zal ze ook proberen een nieuw huisje te geven via MP etc maar had begrepen dat dat niet zo makkelijk gaat. Dus vandaar deze vraag. Welk visje of andere aquarium bewoner kan helpen hierbij. Ons aquarium is de qubiq 60.

Groetjes

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Overbevolking tegen gaan

Bericht door amber98 »

Er zijn helaas geen actieve rovers die de in dit aquarium kunnen. Bij guppen ben je toch echt genoodzaakt jongen weg te doen via bijv marktplaats ;)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Oke, had wel iets gehoord over zwarte tetra. Hoe denken jullie daarover?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Gymnocorymbus ternetzi heeft een veel grotere bak nodig. Zoals al eens gezegd, is de bak ook te klein voor guppen. Beste opties is dus alle guppen wegdoen ;)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Dat heb je idd al vaker gezegd maar heb ook andere adviezen gekregen qua gup houden e.d. Ik probeer nu gewoon er het beste van te maken en in de toekomst misschien ooit een grotere bak, wie weet.... de guppen lijken gewoon happy te zijn en wil dat gewoon nu graag zo houden. Gewoon lastig dat iedereen wat anders zegt etc

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Hebben nu een nieuwe bak van eheim 120x40cmx50cm. Welk visje zouden we erbij kunnen zetten die wel vredelievend is maar wel een baby gupje lust.

We hebben 2 weken dwergcichliden geprobeerd, baby populatie werd goed aangepakt maar nu zagen we dat de man opeens ook een volwassen endlergup te pakken had. Dat was niet de bedoeling dus hebben de dwergcichliden cacutoides naar een vriendin gedaan. Dus nu opnieuw op zoek.

Hadden gelezen dat de zwarte tetra/rouwtetra zou kunnen maar las ook weer dat ze evt aan de staarten kunnen eten/bijten van volwassen guppen.

Wie kan me helpen aaneen vredelievend visje voor grotere visjes maar die wel een baby visje lust.

Heb ook een winkel gevonden waar ik de jonkies heen kan brengen, maar als ik niet elke week bij wijze van spreken daar heen hoeft te gaan zou dat aan ene kant ook wel prettig zijn. Wil liefst geen overbevolking van de bak. Dus wil beide opties overwegen verder in verdiepen

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Vredelievende vissen die goed jagen, bestaan niet. Ze hebben allemaal hun negatieve kanten juist omdat ze pittiger zijn qua karakter. (Als ze die niet hadden, kwamen de jonge guppen makkelijk weg) Je beste optie is waarschijnlijk de gymnocorymbus ternetzi, daar kun je een groep van erin zetten. Ik heb zelf geen last van staart bijten gehad, ik heb ze in combinatie met bettas gehouden. Hou er wel rekening mee dat dit soort jagers soms dusdanig goed zijn, dat je helemaal geen jongen meer overhoud. En endler guppen zullen ook snel moeten zijn, want wat in de bek past gaat erin en dat geld voor alle vissen ;) denk er ook aan om de bak goed in te laten draaien voordat je vissen toevoegt.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Bedankt! We hebben vandaag 5x gymnocorymbus ternetzi albino variant aangeschaft, ze hadden er ( helaas ) niet meer. Is een groepje van 5 voldoende of zou je een grotere groep van maken, op internet lees ik verschillende dingen.
Ze zwemmen nu samen met onze kardinaaltetras in de middenzone van de bak, soms vormen ze 1 school en soms zwemmen ze helemaal alleen als school of soms echt alle visjes verspreid. Dat ze dan verspreid zwemmen komt dat evt dan omdat hun groepje te klein is?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Juist als ze scholen zitten ze met te weinig, 8 is een mooi aantal, dus ik zou er over een paar weken wel een paar bijhalen. Hou je waterwaardes in de gaten, want je gaat ontzettend snel: zou zonde zijn als dadelijk alles dood in de bak ligt omdat je graag zo snel mogelijk vissen hebt.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

We testen de waterwaarden dagelijks en vandaag ook nog bij de lfs gedaan voor zekerheid. Tot nu toe gaat alles goed en we houden het goed in de gaten. We moesten even wat erbij doen om overbevolking van de guppen echt tegen te gaan, ze gingen opeens weer even lekker los. Dus nu we deze visjes erbij hebben laten we het nu zeker even een poosje tot rust komen. Over paar wkn dus even schooltje wel aanvullen dus als ik goed begrijp

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Het leek even goed te gaan tussen de guppen en de zwarte tetra sp albino. De tetra's zorgen ervoor dat er geen overbevolking van de guppen zijn. Maaar nu zag ik dus vandaag 1 vd tetras een hapje nemen uit de staart van een nieuwe volwassen gup. Hierdoor is de staart een stukje kwijt. Mijn vraag is waarom ze dit doen...toch een te kleine groep tetras (5 stuks), te weinig eten (heb het idee dat ze kunnen blijven eten) of gewoon gedrag?

Groeien vinnen weer aan bij guppen?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Zoals gezegd zijn goede jagers geen vriendelijke vissen, het kan prima zijn dat de gup in de weg zat en de tetra zijn ruimte wilde op eisen, de guppen zijn wat dat betreft hardleers en gaan niet zomaar aan de kant. Staarten groeien gewoon weer aan, alleen zijn beschadigde staarten gevoeliger voor schimmel en vinrot te ontwikkelen. Dus gewoon in de gaten houden.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Afbeelding

Oh wel fijn te horen dat staarten weer kunnen aangroeien!
Zo ziet de staart van onze gup eruit, hij zit nu ook vnl in de planten en lijkt wel iets gestresster dan de dagen ervoor. Kan ik nog iets voor hem doen?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Veel planten en hout zijn het belangrijkste zodat hij zich goed kan verstoppen

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Dat zit er wel voldoende in voor mijn gevoel, iig is hij veel tussen de planten te vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Dieren algemeen”