Bruin water

Plaats reactie

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bruin water

Bericht door InekeZ »

Sinds een week hebben we ons aquarium staan van 150 liter. Voedingsbodem , zand , planten en hout. Zand tot in de treuren gespoeld en gespoeld , hout in geloot water gelegd en daarna geplaatst. De temperatuur staat op 25 en er we hebben een co2 set aangeschaft.
Nu blijft het water bruinig van kleur. We hebben het water nog niet ververst en ook het filter nog niet gedaan. Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik twijfel wat ik nou het beste kan doen.
Morgen komt de watertest set binnen. Er zitten nog geen vissen in , pas over een week of 3 denk ik. Maar wil graag eerst het water mooi helder hebben enzo. Wat is jullie mening en tips 😊
Zal morgen even een foto toevoegen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Bruin water

Bericht door amber98 »

Hout geeft een lange tijd een bruine kleur af aan het water. Dit kan verder geen kwaad ;)

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Afbeelding

Afbeelding

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Hout "lekt" over het algemeen tannine. Het maakt het water bruin, maar biedt ook voordelen als laag houden van pH en betere bescherming voor je dieren (bacterien/schimmels).
Zelf vind ik het eigenlijk wel mooi en een meer natuurlijk uitstraling hebben dan een glashelder aquarium. Als je echt een glashelder aquarium wilt, kun je ervoor kiezen om het hout meerdere keren te koken en een paar weken in een bak met water leggen. Daarmee zou de meeste tanninen moeten verdwijnen, maar dat is nooit gegarandeerd. Als je het niet wilt koken/weken, kun je nog filtering met actieve koolstof overwegen. Dat heeft echter ook weer zo zijn nadelen, zoals indirect de pH verhogen van je aquarium.

Voor het toevoegen van vissen, zou de hoeveelheid tannine niet moeten uitmaken. Sommige vissoorten hebben zelfs baat bij meer tannines in het water, omdat ze dit in hun natuurlijke habitat ook hebben. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je van plan bent toe te voegen aan je aquarium. Lees je goed in ;)

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Dankjewel, over het soort vissen ben ik nog niet uit. Ben me aan het inlezen over wat wel en niet bij elkaar kan enzo 😁
Vind het niet echt lelijk de kleur maar ging mij er meer om dat geen kwaad kan.

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Nee dat kan geen kwaad! Gaat vanzelf over, maar sommige houtsoorten blijven tannines afgeven.

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Dankjewel, ik heb vandaag getest en dit waren de waardes

Ph. 7
Kh. 6
No2. 0
No3. 1
Fe. 0,5

Ben nog niet echt thuis met de waardes heb een poos zitten lezen erover maar valt niet mee het even te onthouden 😅
Planten groeien als kool maar worden bij sommige aan de onderkant wat geel.
Wil morgen toch maar een co2 meter halen.
Zijn er nog andere dingen die ik moet testen?
Heb ook opeens slakjes, moet ik die laten zitten?
Het mos op het hout was eerst bruinig maar komt nu groen doorheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Slakken kunnen geen kwaad, ze helpen mee met de bak op te ruimen en zolang je niet in overvloed voert, blijft het aantal beperkt. Onderin de planten komen vaak minder goed alle voedingsstoffen en vooral licht, waarschijnlijk heeft dat dus een grote rol bij de gele bladeren. Volgens mij heb je Monte Carlo erin staan en dit is een erg moeilijke plant, dus schrik niet als deze afsterft. ;)

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

InekeZ schreef: 08 okt 2023 19:57 Dankjewel, ik heb vandaag getest en dit waren de waardes

Ph. 7
Kh. 6
No2. 0
No3. 1
Fe. 0,5

Ben nog niet echt thuis met de waardes heb een poos zitten lezen erover maar valt niet mee het even te onthouden 😅

Als je voor jezelf een belangrijk ezelsbruggetjes onthoud dan valt dat denk ik erg mee.

Verhouding Nitraat : Fosfaat =
10 : 1
Mag oplopen naar 20 : 2.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Bedankt voor het ezelsbruggetje hier kan ik wat mee !