Verhuizen aquarium naar Vinkhuizen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Soofz
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2020 23:44

Verhuizen aquarium naar Vinkhuizen

Bericht door Soofz »

Goedenavond allemaal.
Ik ben Sophie en ben een aquarium liefhebber.
Ik heb een 350 liter zoetwater aquarium staan, met 4 maanvissen, een school roodkopzalmen, een groepje corydora's en.. een vreemde eend in deze groep misschien, een vijftal Synodontis Petricola (dwerg baardmeerval). Ergens ook nog 1 of 2 verdwaalde pangio kuhlii.
Ik woon erg klein momenteel (19m²) en heb dit aquarium 4 trappen opgekregen (met hulp uiteraard). Ik heb (met een beetje hulp) een onderkast gebouwd en ben lekker los gegaan in m'n hobby.
Nu heb ik eindelijk, een heel mooi appartement aangeboden gekregen, in Vinkhuizen in Groningen. Ik woon nu in Helpman.
Om ervoor te zorgen dat ik geen dubbele huurlasten krijg tijdens het verhuizen (het verhuisbudget is niet zo groot) wil ik mn spullen een paar weken in opslag zetten en in het huis van mn moeder gaan wonen, want die is op vakantie dus we kruisen elkaar nauwelijks.
Alleen, dit zou een goed plan zijn zonder aquarium, want met aquarium, en zeker zo'n badkuipje, ben je helemaal niet flexibel.
Mijn vraag nu is: hebben mensen ervaring met een soortgelijke situatie? Hoe heb je dit opgelost?
Bestaat er zoiets als een vissenhotel? Iemand die op je vissen wil passen, zonder aquarium bijv, totdat je de nieuwe woning ingaat?
Ik zou dan in het weekend van 3 augustus het aquarium (of alleen de vissen) moeten verplaatsen naar een ander adres. Zonder de vissen kan het aquarium wel in de opslag staan denk ik, beetje water erin, filter en lampen in het stopcontact en de plantjes blijven wel ok.
Nou goed, ben benieuwd.
Als er nog meer tips rondom het verhuizen zijn, dan zijn die natuurlijk ook welkom.
(Foto is van m'n aquarium nu)

Afbeelding

Afbeelding
I always get to where I am going, by walking away from where I have been.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Verhuizen aquarium naar Vinkhuizen

Bericht door amber98 »

Als je het filter nat houd, niet langer dan 4 uur uit hebt staan en wat bodembedekking meeneemt, kun je de vissen ook een tijd in een regenton of grotere speciekuip houden, dan kun je ze misschien zelf bij je moeder houden en het aquarium op slaan om in je eigen woning opnieuw in te richten. Speciekuipen heb je van 100L en tijdelijk met genoeg waterwissels hoeft dit geen probleem te zijn. Hebben hier een tijd discussen in een vijvers gehad, die haalden we 10x beter eruit dan dat ze erin waren gegaan. Omdat ze geen stress hebben door de zwarte randen. Meer licht dan invalslicht hebben ze niet nodig. Paar bossen waterpest erin en het functioneert prima.

Voor vervoeren van de vissen kun je viszakjes gebruiken, die met omgevingslucht dichtknopen en klaar. Maanvissen apart verpakken. Filter of filtersponzen ook in een zak met water of in een emmer als je weinig bochten en drempels hoeft te nemen en dan komt het allemaal goed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Soofz
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2020 23:44

Re: Verhuizen aquarium naar Vinkhuizen

Bericht door Soofz »

Oh wat een top tip!
Dat is super. Dat ga ik misschien wel doen dan. Mn ouders hebben een metselkuip staan, dus dat zou een goede optie zijn.
Zou anubias daar ook goed in gaan? Heb grote stukken hout waar anubias op groeit en bolbitis heudelotii ofzo en bucephalandra.
Dan gooi ik die stukken hout en de vissen in de kuip en zet het filter daarop. Beetje bodem erbij.
I always get to where I am going, by walking away from where I have been.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Verhuizen aquarium naar Vinkhuizen

Bericht door amber98 »

Je kan altijd proberen de planten erin te zetten, waarschijnlijk doen ze het redelijk goed. Let wel op of de metsel Kuip niet gebruikt is, want gebruikte zijn natuurlijk een risico ivm eventueel giftige stoffen

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”