telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Susuyachan
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 21:28

telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door Susuyachan »

Hallo allemaal!

Ik heb dus al een paar maanden geleden 2 sluierstaarten gekocht, helaas heb ik ze apart moeten zetten omdat het vrouwtje "aangerand" werd. Ze trok het niet meer dus uit elkaar gehaald!

Paar dagen daarna heb ik een nieuwe vis gekocht (normale goudvis) volgens de dierenwinkel kon deze wel bij de sluierstaart die ik al had. Echter werd mijn sluierstaart zo gepest door deze vis dat ik ze weer apart gezet heb. Maar mijn sluierstaart heeft nu zo'n opdonder van die andere vis gehad dat ik bang ben dat ze het niet gaat overleven.

Ze heeft een doffe huid (op sommige plekken wit), weinig eetlust en als ze wilt eten komt ze niet met dr mond bij het voer, moeite met zwemmen (gewoon geen kracht om vooruit te komen) en blijft vaak onder de bladeren drijven.

Ze probeert wel te eten maar komt hier niet bij. Het is de 2e/3e dag dat ze er echt zo heftig aan toe is en mijn vraag is: Gaat ze dit overleven of is het beter haar uit dr lijden te verlossen? En is er iets wat ik voor haar kan dan zodat ze sneller beter word of zich beter gaat voelen.

Ik durf er ook niet zo goed een nieuwe vis bij te zetten omdat ze dus al 2x zo gepest is door andere vissen.

Help mij altublieft mijn vis te redden! :(

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door amber98 »

Heb je foto’s of filmpjes van de vis?

Hoe groot is het aquarium waar je vissen in gehouden worden? Helaas vertellen dierenwinkels bijna nooit de waarheid. Gewone goudvissen horen niet in aquariums, enkel in vijvers en sluierstaarten horen minimaal op 120cm te zitten met per 50L 1 vis (dus op 300L 6 vissen) als ze die ruimte nu niet hebben kan er meer spelen dan enkel een opdonder van een andere vis. Bij goudvissen is het normaal dat een mannetje achter de vrouw aan jaagt en deze flink tegen de buik aan stoot, zo laat de vrouw namelijk de eitjes los en kan de man deze bevruchten. Ze kunnen van nature dus best wel wat hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Susuyachan
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 21:28

Re: telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door Susuyachan »

amber98 schreef: 18 jun 2022 23:00 Heb je foto’s of filmpjes van de vis?

Hoe groot is het aquarium waar je vissen in gehouden worden? Helaas vertellen dierenwinkels bijna nooit de waarheid. Gewone goudvissen horen niet in aquariums, enkel in vijvers en sluierstaarten horen minimaal op 120cm te zitten met per 50L 1 vis (dus op 300L 6 vissen) als ze die ruimte nu niet hebben kan er meer spelen dan enkel een opdonder van een andere vis. Bij goudvissen is het normaal dat een mannetje achter de vrouw aan jaagt en deze flink tegen de buik aan stoot, zo laat de vrouw namelijk de eitjes los en kan de man deze bevruchten. Ze kunnen van nature dus best wel wat hebben.
Het was lastig om een goede foto te krijgen maar ik hoop dat het te zien is. Ze zit in een bak van 70L met nog 2 kleine alge eters. Ze zwemt wel weer meer en probeert te eten maar krijgt haar mond niet echt in de buurt van het eten.
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door amber98 »

Ze is ontzettend mager, je kan proberen haar in een lager bakje water te zetten voor voedingen (minimaal 4x per dag kleine beetjes) zodat ze makkelijker bij het eten komt. Helaas is 70L veel te klein en bestaan er geen algeneters voor koudwater. Ik ben bang dat ze je de standaard plecostomus hebben verkocht, een soort die makkelijk de 45cm aantikt uiteindelijk.. ververs elke 2 dagen water en voer de goudvissen minimaal 4x per dag kleine beetje voer. Voor de algeneters kun je een stuk courgette of komkommer op een vork in het water leggen, zij kunnen anders namelijk ook aan de goudvissen gaan hangen. Je moet voor je zelf beslissen of je de vissen nog kunt en wilt proberen te redden, aangezien ze zo mager is en de omstandigheden helaas niet goed zijn door verkeerd advies, schat ik de overlevingskans klein.

Ook voor de andere vissen moet je gaan nadenken wat je wil en kan doen. Het beste is de (sluierstaart)goudvissen plaatsen bij iemand met een vijver. Je kan foto’s plaatsen van de algeneters voor bevestiging van de soort, maar hoogstwaarschijnlijk zullen deze ook een andere huisje nodig hebben. Van 70L is een leuk tropisch bakje te maken met geschikte vissen, helaas heeft de winkel je verkeerd advies gegeven ten koste van de vissen.. :( (dit zien we helaas heel vaak voorbij komen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Susuyachan
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 21:28

Re: telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door Susuyachan »

Ik heb er nog een tijdje in het aquarium gehouden en gezocht naar een nieuwe plaats waar ze een betere kans heeft. Ze is nog dun maar begint langzaam wel haar kleur terug te krijgen. Over een paar dagen word ze opgehaald en is het tijd voor haar nieuwe leven!

Is het echter mogelijk het aquarium die ik dan heb met de alge eters om te "bouwen" naar een warm water aquarium met bijvoorbeeld guppies?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: telescoop sluierstaart, gaat ze het overleven?

Bericht door amber98 »

Ah fijn voor haar. Als alle goudvissen weg zijn, kun je er zeker bijv guppen in houden. Enige wat je dan hoeft te doen, is een verwarming te kopen en die erin te hangen. Wel nog even goed checken of de algeneters wel een soort zijn die voldoende hebben aan 70L

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”