Zand vervangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Zand vervangen?

Bericht door Mudkip »

Hi,

Ik heb bij een aquariumwinkel als het goed is filterzand gehaald, hoefde niet gewassen te worden ditdat etcetera, maar ik kan niets in die bak doen zonder dat mijn water weer dagen troebel is. Op de zak staat helemaal niets, maar ik zou vermoeden dat het fijn filterzand is, en ik ben er nu dus achtergekomen dat je ook grof filterzand hebt. Een paar vragen:

1. Is het de moeite waard om toch al het zand er weer uit te trekken en te spoelen?
2. Kan ik beter het zand eruit halen en er filterzand van 0-,75 - 1,25 of van 1 - 2mm in doen?

Fijn grind begint steeds beter te klinken, maar ik heb net black venezuela cory's en die vind ik zo leuk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Zand vervangen?

Bericht door Mudkip »

Ik krijg dit zand ook helemaal niet schoon, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn eigen onkunde liggen. Maakt niet uit hoe ik afzuig, wanneer het zand ooit weer eens is gezakt ligt de bodem nog steeds of weer vol dingen. Echt vermoeiend dit

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand vervangen?

Bericht door amber98 »

Filterzand krijg je niet bij een aquarium winkel, dit heeft namelijk als doeleinde voor de filters van zwembaden ;) aquariumzand is erg vuil en vaak heb je minimaal 20min per emmer nodig om dit schoon te spoelen. Je kan het laten liggen en gewoon veel water verversen, dan haal je natuurlijk de rotzooi er ook uit. De corydoras zorgen dat de neergestreken rotzooi weer opdwarreld wat met de volgende verversing weet eruit gehaald word. Kost wel tijd en geduld. Filterzand kopen (bijv hornbach) en de bodem weer vervangen is sneller, maar niet goedkoper

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Zand vervangen?

Bericht door Mudkip »

amber98 schreef: 17 jun 2022 12:54 Filterzand krijg je niet bij een aquarium winkel, dit heeft namelijk als doeleinde voor de filters van zwembaden ;) aquariumzand is erg vuil en vaak heb je minimaal 20min per emmer nodig om dit schoon te spoelen. Je kan het laten liggen en gewoon veel water verversen, dan haal je natuurlijk de rotzooi er ook uit. De corydoras zorgen dat de neergestreken rotzooi weer opdwarreld wat met de volgende verversing weet eruit gehaald word. Kost wel tijd en geduld. Filterzand kopen (bijv hornbach) en de bodem weer vervangen is sneller, maar niet goedkoper
Nee, het is wel zonde, maar ik heb er zo ook geen zin in. Constant vuil wat ik er niet uit krijg, klein beetje aan een plantje zitten en de helft verstuift weer door m'n bak, meh.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Zand vervangen?

Bericht door Mudkip »

Het is toch wel zo dat je dat quartz kan aanraken zonder dat je bak meteen weer een puinzooi is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand vervangen?

Bericht door amber98 »

Quartz is niet geschikt voor bodemvissen zoals corydoras. Goed, schoon zand geeft ook geen rotzooi

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”