Zandbad maken van rvs bakje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Zandbad maken van rvs bakje

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Al een tijdje heb ik een Indische modderkruiper en binnenkort komen er nog een paar bij. Nu wil ik mn aquarium geschikter maken voor hen aangezien de bodem bestaat uit fijn grind. In dit grind kan gegraven worden, want mijn neongrondel doet dat heel graag, maar de modderkruiper doet het zelden. Daarom dacht ik, misschien kan ik wel een soort zwembad van zand maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel handig ben, dus ik hoopte het makkelijk te houden door gewoon iets in te graven. Gisteren vond ik dit bakje van rvs in huis. Denken jullie dat dit geschikt is om te gebruiken? Het is groot en diep genoeg denk ik, maar ik twijfel over het materiaal. Vooral omdat er ook een klein krasje in zit. Zou dit gaan roesten? En als dat zo is zou dat dan een probleem zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes, Roanne

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zandbad maken van rvs bakje

Bericht door amber98 »

Roest Vrij Staal (RVS) mag niet roesten, vraag blijft dan natuurlijk of het bakje helemaal rvs is. Het is niet goed voor je waterwaardes als het gaat roesten. Grind is vrij pijnlijk (omdat het scherp is) om in te graven, dus het is vrij logisch dat het de kuhliis dit liever niet doen. Je kan ook voor een doorzichtig plastic bak gaan. Bodem helemaal wisselen zou voor de vissen nog het prettigste zijn. Sowieso rekening ermee houden dat je dit zandbad goed bedekt met planten en hard scape, anders durven de kuhliis er geen gebruik van te maken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zandbad maken van rvs bakje

Bericht door RFrerejean »

Dankjewel voor je reactie en tips. Ik ga dan in ieder geval nog even door zoeken naar iets van plastic.
De hele bodem vervangen gaat voor nu helaas niet. Denk je dat het dan wel slim is om extra kuhliis te kopen? Ik vind het een best lastige beslissing aangezien ik het zielig vind voor die ene die nu alleen zit, maar als ik er dan nog een aantal bij koop zitten die ook allemaal in een niet ideale omgeving. Hoe denk jij hierover?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zandbad maken van rvs bakje

Bericht door amber98 »

Belangrijkste vraag is, ga je de bodem wel nog een keer veranderen of wil je echt zelf op grind blijven? Als je grind wil houden, zou ik de kuhliis niet meer aanvullen. Anders zit je over een x tijd weer met hetzelfde dat het te weinig kuhliis zijn en je er weer bij moet kopen. Die circle blijft zich herhalen. Wil je graag de kuhliis houden en er voor zorgen dat het optimaal voor hun word maar nu een tijdelijke oplossing nodig hebt, is een plastic bak geschikt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zandbad maken van rvs bakje

Bericht door RFrerejean »

Oke, dan ga ik eerst goed onderzoeken of zand een optie is of niet. Ook ga ik alvast een zandbad maken, want dan heeft die ene op zn minst een stukje bodem die fijn voor hem is. Bedankt voor je mening!

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”