Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Van een vriend heb ik de Eheim 2211 gekregen, maar ik twijfel of deze echt beter is dan mijn huidige filter. Op dit moment het ik de Oase bioplus 200. Dit is een binnenfilter die volgens de doos 750l/h filtert. Terwijl de Eheim 2211, maar 300l/h filtert.

Wat denken jullie dat beter is? Mn aquarium is trouwens 125L, met veel planten, stuk of 10 tetras, 5 garnalen, 1 indische modderkruiper, 1 neongrondel en 1 algeneter.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door Neil »

Hoi, als je filter die nu hebt het goed doet waarom zou je wisselen van filter?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door amber98 »

Ik zou bij De oase blijven, eheim en oase is vergelijkbare kwaliteit en 300L/h is echt te weinig

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door RFrerejean »

Neil schreef: 19 apr 2021 20:52 Hoi, als je filter die nu hebt het goed doet waarom zou je wisselen van filter?
Ik twijfel of mijn huidige binnenfilter goed genoeg filtert en aangezien hij ook nog behoorlijk groot is en er vaak vuil achter blijft hangen, leek mij een buitenfilter wel interessant.
amber98 schreef: 19 apr 2021 21:35 Ik zou bij De oase blijven, eheim en oase is vergelijkbare kwaliteit en 300L/h is echt te weinig
Oke, bedankt. Ik was al bang dat 300l/h te weinig is, maar ik wilde het voor de zekerheid even vragen.

Gebruikersavatar

Earlybird
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2022 05:09

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door Earlybird »

Liters per uur zegt niet zoveel. De fabrikant geeft dat op maar gaat dan natuurlijk uit van de meest gunstige situatie. Denk aan de materialen die zich in het filter bevinden. Onbelast blaast zo,n filtertje natuurlijk stevig door maar blijft dat zo naarmate de tijd vordert? Ik denk dat een aquarium met 125 liter niet zoveel nodig heeft. Wanneer je biologisch filtert dien je eerder te streven naar een lage doorstroomsnelheid dan een hoge. Last but nog least een binnenfilter neemt ruimte in en ziet er niet uit. Zelf probeer ik zo min mogelijk techniek in het zicht te hebben. Ik zou gaan voor het oude vertrouwde Eheim potje. Eheim is een merk wat zijn bestaansrecht al tientallen jaren geleden bewijst, Oasis zegt mij niet zoveel

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door amber98 »

Eheim is al jaren op de markt en praktisch niks veranderd. Sommige mensen zijn daar heel tevreden over, maar hier thuis gebruiken we met tegenzin nog 1 eheim omdat het zonde is het te vervangen door een ander. Voornamelijk omdat de aansluitingen van de slangen naar de spraybar onlogisch zijn, meerdere modellen geen knop hebben om licht eruit te krijgen en ze niet zo stil lopen als andere filters. Oase hebben we hier inmiddels ook vervangen, in het begin erg tevreden maar verloor veel capaciteit om de 2 meter bak draaiende te houden. Oase is net als eheim een heel bekend merk, alleen dan meer in de vijver hobby. Ze richten zich sinds een aantal jaar ook goed op aquarium. Wij kiezen ervoor niks meer op het oude vertrouwde te houden, andere merken uitproberen heeft voor ons geholpen ;)

Gebruikersavatar

Earlybird
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2022 05:09

Re: Oase bioplus 200 of Eheim 2211

Bericht door Earlybird »

Inderdaad: het is maar net wat voor jullie het beste werkt. Een knop om de lucht eruit te krijgen heb ik nooit gemist, mijn potten lopen allemaal nagenoeg geruisloos. Een spraybar gebruik ik niet dus dat probleem herken ik niet. Eheim is voor mij gewoon prima en betrouwbaar. Ik kan nog steeds onderdelen kopen voor filterpotten die ik al minstens 15 jaar heb draaien.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”