Antennebaarsjes in combinatie met...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Hallo, ik wil binnenkort een SuperFish Aquarium Start 100 gaan aanschaffen. Dit aquarium heeft als afmetingen 68x35x51 cm en een inhoud van 105 liter. Is het mogelijk om hierin 2 antennebaarsjes te combineren met bijvoorbeeld een stuk of 8 kardinaaltetras en een stuk of 4 corydoras panda? Of is het beter alleen de antennebaarsjes te plaatsen, aangezien ik met deze vissen graag wil proberen te kweken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Antennebaarzwn beter niet combineren met corydoras, met tetras moet prima gaan (raad je wel aan om eerder voor neontetra te gaan ipv kardinaal, deze hebben meer zwem ruimte nodig)

Hou er wel rekening mee dat je met antennebaarzen flink moet gaan stoeien met de pH. Over turf filteren en gebruik van catapa bladeren en elzenproppen zijn geen overbodige luxe om ze gezond te houden, laat staan om ermee te kweken ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Dank voor je berichtje Amber. Ik zou het liefst eigenlijk een koppeltje zebracichliden plaatsen, maar dit werd mij afgeraden. Vandaar dat ik bij antennebaarsjes uitkwam. Of denk jij dat een koppeltje zebracichliden wel zou kunnen in dit aquarium. Of heb je misschien een andere cichlide die hier beter tot zijn recht komt? Kunnen die dan wel in combinatie met corydoras?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Zebracichliden zijn inderdaad niet echt geschikt. Veel soorten die samen kunnen met corydoras zijn soorten die veel grotere bakken nodig hebben. Je zou wel ipv antennebaarzen voor de apistogramma borelli kunnen gaan, deze zijn wat makkelijker met pH over het algemeen. Je blijft er alleen mee zitten dat ze niet blij zijn met corydoras

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Inmiddels heb ik een aquarium gekocht, een Juwel Rio 125.
Ik ga deze natuurlijk eerst inrichten en pas over een maandje vissen toevoegen.
Heel graag wil ik toch een koppeltje cichliden of 1 mannetje met 3 vrouwtjes, het liefst dan de Labidochromis caeruleus Yellow.
Eventueel in combinatie met een aantal tetra's als dat kan of anders zonder andere vissen. Of zijn er toch mogelijkheden andere toe te voegen?
Als bodem zat ik aan zwart aquariumzand van Boon (Intratuin) te denken en verder wil ik vooral gebruik maken van stenen (breuksteen, leisteen of kalksteen). Eventueel combineren met enkele kunstplantjes. Kunnen drijfplanten eigenlijk wel bij cichliden? Graag hoor ik van jullie of dat op deze manier te proberen is...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

De cichliden die je noemt zijn Malawi, voor Malawi is 125L erg weinig. Je kan hier geen tetra’s bij zetten, enkel Malawi. Waarschijnlijk moet je de GH naar boven gaan helpen (harder water maken). Wat betreft inrichting, heel veel stenen die grotjes maken. Drijfplanten zullen ze waarschijnlijk ook gaan opeten ;) je zal bij deze soort trouwens zeker 1 man 3 vrouw moeten nemen, zodat agressie verdeeld word, een koppel is niet voldoende

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Amber, dank je wederom voor je reactie. Dan ga ik het gewoon proberen met de Labidochromis caeruleus Yellow en dan 1 mannetje met 3 vrouwtjes. Je schreef dat er geen tetra's bij kunnen, enkel Malawi. Betekent dat er dan nog wel enkele andere Malawi bij kunnen of is het voor deze inhoud enkel mogelijk die vier Yellow's te houden? Bij het tuincentrum zag ik breukstenen, kan ik die gewoon toevoegen of moet ik die eerst nog uitkoken of enkel goed afspoelen? De GH naar boven doe ik via de filterpomp of door een gh plus supplement aan het water toe te voegen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Voor deze bakmaat zou ik eerst kijken om het bij die 4 te houden, als waterwaardes onder controle blijven, kun je misschien kijken om er nog 1 ander soort bij te zetten (maar ook dan moet je waarschijnlijk weer voor een harem gaan) bij Malawi worden vrijwel altijd maanstenen gebruikt, deze geven kalk af aan het water en zijn goed stapelbaar. Verder inderdaad met middelen de GH naar boven brengen, je zal even je kraanwater moeten testen en afwachten hoeveel de stenen doen om te bepalen hoeveel je moet toevoegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Hallo Amber, dank wederom voor je reactie. Die maanstenen zijn wel erg prijzig in vergelijk met breukstenen. En ik heb er best veel nodig.
Op een ander (cichliden)forum had ik dezelfde vraag gesteld als op deze en daar kreeg ik het volgende advies:
"Als je alleen een trio Labidochromis caeruleus neemt dan zullen ze erg schuw zijn en zich op de achtergrond houden. Als ze weinig vissen om zich heen zien denken dat dit komt omdat er gevaar dreigt. Je kan beter een groep van tien aanhouden met bijvoorbeeld drie of vier mannen en de rest vrouwen." Hoe kijk jij hier tegenaan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Wat betreft gedrag kan ik dit goed begrijpen, maar het aantal liters van je bak is gewoon erg weinig. Met 10 van zulke joekels erin zal je denk ik problemen gaan krijgen met het filter en de waterwaardes, dat word dan goed opletten en op tijd waterverversen (misschien dat je standaard 2x per week aan komt aan het houden) of je moet een filter met veel overcapaciteit nemen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Dank je Amber. Is het niet zo dat de groei van de vissen zich aanpast aan de grootte van het aquarium?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Nee dit is niet de bedoeling, met een hele kleine bak en weinig water wissels (ivm afgegeven groeihormoon in het water) stopt de buitenkant met groeien, de organen groeien verder en raken bekneld. Vrij snel zullen je vissen dus sterven omdat de organen continu bekneld zijn. Vrij pijnlijke en onnodige dood. Wil dus zeggen dat de vissen gewoon uit horen te groeien tot 10-12 cm zeker, wat eigenlijk al erg groot is voor 80cm en dan al helemaal als je er 10 bij elkaar zou zetten, is dat niet te doen. Het zijn daarbuiten herbivoren vissen, dus belasten ze het water meer dan omnivoren vissen (poepen namelijk meer) en je kan geen planten houden die normaal nitraat laag houden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
olemla
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2021 10:27

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door olemla »

Nogmaals bedankt Amber. Eigenlijk komt het er dus op neer dat het houden van welke cichliden dan ook wordt afgeraden in een aquarium van 125 liter. Erg jammer, maar ik heb gewoon geen plek voor een grotere. Ik zal dan eens kijken welke alternatieven er zijn... :(

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes in combinatie met...

Bericht door amber98 »

Niet elke, zoals ik zei kun je op die maat prima een koppel apistogramma borelli houden ;) enige was dat deze niet geweldig combineren met corydoras maar je kan er wel prima tetras bij houden. Borelli is gewoon zuid amerika

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”