Beginnend (warm)aquariaan

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door ferrydezeester »

Hallo,

Ik heb al een poosje een koud water aquarium (200L) die ik heb gekregen als cadeau.
Hierin zwemmen:
1 goudvis
1 sluierstaart
2 karper achtige? Weet niet precies wat dit zijn. Ze lijken op een wilde spiegelkarper.

Nu wil ik graag naar een warm water aquarium overstappen.. Ik heb hier alleen wat vragen over.

1) Kan ik gewoon de heater op een willekeurige tijd in de aquarium zetten en hem gelijk op de gewenste temperatuur zetten? (24-25 graden)

2) Ik wil wat meer bewoners in het aquarium, want hij is nogal leeg. Op internet al wat opgezocht over beginnende hobbyisten en kwam op deze uit:
1. Geophagus
2. borstelneus pleco
3. corydoras
4. kardinaal tetra
5. Maanvis
6. clownbotia

3) Momenteel ligt er zand/fijn grind in de bak wat eigenlijk te weinig aandacht heeft gehad.. Is het verstandiger als ik nieuw zand haal? of is het ook goed genoeg om het een beetje door te spitten en verder te gebruiken?

4) Ik heb een crystalprofi greenline filter. Ik spoel deze altijd om de 2 a 3 weken uit. Moet de inhoud hiervan ooit vervangen worden?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groet,
Ferry

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door amber98 »

Belangrijk om als eerste te weten is dat je de vissen niet kan combineren. Om over te schakelen naar tropisch, zul je dus de huidige vissen een nieuw huisje moeten geven ;)

Om kort antwoord te geven op je vragen:
1) je kan de verwarming inderdaad gewoon erin hangen op elk moment en zoals je wil instellen op temperatuur.

2) geophagus, maanvis en clownbotia vallen af, deze hebben echt meer ruimte nodig ;) zijn ook zeker geen beginnersvissen. De rest is wel prima voor in de bak en kan samen gehouden worden.

3) het ligt eraan wat voor zand je hebt gebruikt en als dit samen ligt met grind, heb je grote kans dat de bodem snel gaat rotten. Ik zou hem dan vervangen voor enkel filterzand (lekker goedkoop en werkt prima)

4) je wil zo min mogelijk aan je filter komen, hier zitten belangrijke bacteriën in, die wil je niet storen tenzij het nodig is ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Re: Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door ferrydezeester »

amber98 schreef: 21 mar 2021 21:25 Belangrijk om als eerste te weten is dat je de vissen niet kan combineren. Om over te schakelen naar tropisch, zul je dus de huidige vissen een nieuw huisje moeten geven ;)

Om kort antwoord te geven op je vragen:
1) je kan de verwarming inderdaad gewoon erin hangen op elk moment en zoals je wil instellen op temperatuur.

2) geophagus, maanvis en clownbotia vallen af, deze hebben echt meer ruimte nodig ;) zijn ook zeker geen beginnersvissen. De rest is wel prima voor in de bak en kan samen gehouden worden.

3) het ligt eraan wat voor zand je hebt gebruikt en als dit samen ligt met grind, heb je grote kans dat de bodem snel gaat rotten. Ik zou hem dan vervangen voor enkel filterzand (lekker goedkoop en werkt prima)

4) je wil zo min mogelijk aan je filter komen, hier zitten belangrijke bacteriën in, die wil je niet storen tenzij het nodig is ;)
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Wat zijn nog makkelijke beginners vissen die ik er wel bij zou kunnen houden? Wat extra kleur in de bak zou ik wel leuk vinden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door amber98 »

Als je echt voor kleur en makkelijk wil gaan, kun je kijken naar levendbarende zoals guppen of platys. Deze zijn in vele kleuren te krijgen en combineren. Ipv levendbarende kun je ook kijken naar een harem honinggouramis of een koppel diamantgouramis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Re: Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door ferrydezeester »

amber98 schreef: 21 mar 2021 21:25 3) het ligt eraan wat voor zand je hebt gebruikt en als dit samen ligt met grind, heb je grote kans dat de bodem snel gaat rotten. Ik zou hem dan vervangen voor enkel filterzand (lekker goedkoop en werkt prima)
Is zwembad filterzand en aquarium filterzand het zelfde? Ik kwam vandaag bij de dierenwinkel en werd raar aangekeken toen ik het over filterzand had.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnend (warm)aquariaan

Bericht door amber98 »

Filterzamd is inderdaad normaal voor zwembaden

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”