al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Hallo,

Helaas heb ik zeer regelmatig last van blauwalgen. Nu in 2/3 aquariums.
Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd.
1. Nitraat omhoog en co2, klooien met de verlichtingsduur en hoeveelheid licht.
2. Alle anti algen middeltjes geprobeerd maar die maken meer kapot dan dat het je van het probleem af helpt. O.a. gebruikt eshra protalon kuur, Easylife blue exit, Aquatic nature B enz enz. Probleem is ook dat je je co2 vaak moet uitzetten wat al een hoop kapot maakt omdat je planten hier aan gewent zijn. En natuurlijk maakt het alle goede bacteriën dood, en dat is het laatste wat je wild.
Helaas als je om tips vraagt bij de webshop waar je je spullen haalt sturen ze je vaak aan op een anti algen middel natuurlijk..
3. Afplakken met vuilnis zakken, heb hier t meest een hekel aan omdat het ook niet werkt en je vaak weer helemaal opnieuw kan beginnen met planten.
4. Ben nu bezig met waterstofperoxide, maar dit helpt alleen op de plekken waar je het toepast, en kom het ook tegen op de plantjes dus tja.
5. Goed gelet op de stroming en dode plekken , extra stromings-pomp erbij maar heb al een zeer krachtige pomp t.o.v. de bak inhoud ca 250 ltr netto (bruto inhoud ca 325 ltr, custum bak (130 x 50 x 50)
6. Chihiros erin gedaan wat tegen algen zou moeten werken, (plantjes gaan er wel goed op maar minder algen...)
Waterwissels 1 x pw 40 a 50%
Streef waarden:
GH 3 tot 10 (Liefst max 8 maar is moeilijk te realiseren)
Kh 6
PH 6,7

No2 0
Cu 0,1
NH 3/4 nihil

No3 20 ppm
Po4 2 ppm
Fe 0,6 ppm
Magn 7 ppm
K altijd meer dan voldoende

Zou er een foto bij kunnen doen maar daar heb je weinig aan omdat ik het zeer goed in de gaten hou en constant afzuig, of weg haal met pipet. Bij voorstellen staat een foto van de bak, maar zoals gezegd zie je hier niets. Het komt vaak iedere keer terug onder in het grind aan de voorkant, sinds 2 weken spuit ik daar waterstof peroxide. Lijkt te helpen maar is nog t e vroeg om conclusies te trekken.

Las ergens dat er "een goed poedertje bestaat wat 99% kans van sagen heeft" maar daar geloof ik niet zo in.
Zit nu te denken aan antibiotica te kopen en dat maar te proberen, werd mij aangeraden bij een blauwalg verhaal waar je vragen kon stellen voor hulp.

Lang verhaal kort iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven a.u.b.?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door amber98 »

Vervelend dat je er al zo lang problemen mee hebt.. ik heb zelf gemerkt dat bakken waar vlokken of granulaat gevoerd word, veel gevoeliger zijn voor blauwalg dan wanneer de vissen gevoerd worden met diepvries. Misschien zou je dat nog kunnen proberen? Waar het precies aan ligt, durf ik je niet te zeggen, maar ik merk wel een duidelijk verschil tussen diepvries en droogvoor.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Ja word er gek van, en het stond er zo mooi bij 4/5 weken geleden.
Eindelijk lukten ook de moeilijkere (rode) plantjes en werden mooi vol van kleur na het plaatsen van een 2e dure rgb led lamp erbij, voornamelijk voor de rood en blauw waarden die amper in de andere led zitten.
Had uit pure frustratie en wanhoop tetraceline gekocht (antibiotica), heb me daar scheel voor betaald, met name de verzendkosten.
Zou er binnen 5 max 9 dagen zijn per (verplichte) koerier, plaats je je bestelling komen ze weer met die corona blabla, zet dat er dan bij..
Moet nu 2 a 3 weken wachten, lekker, dan is t te laat. Ga morgen denk ik maar weer 2 specie kuipjes vol gooien, incubator aan voor levende bacteriën kan ik weer helemaal opnieuw beginnen, en over 2 dagen alles over zetten. Ben nog nooit van die ellende afgekomen. Voeren doe ik alleen met Hikari wafers en nog wat andere, maar let daar al heel erg op en doe het niet te veel, echt alles gaat op, verder alleen diepvries voer idd. plezier gaat er zo wel aardig vanaf.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Muppet1987 »

Hoi! Ik heb er weinig verstand van, maar ik heb in het verleden ook last van blauwalg gehad. Heb ik nooit kunnen verklaren. Ik had ook best wat, aangezien ik het altijd liet zitten. Ik vind het een mooie alg en wist niet wat het was.....toen tabletten opgehaald (rechts op de foto) en bacterieopstart. Met deze medicatie gaan namelijk ook goede bacteriën verloren. Binnen een paar dagen was alles verdwenen! Je kon de kuur herhalen, maar dat was niet eens nodig. Wie weet werkt het voor jou ook. Wellicht heb je het al eens geprobeerd, dan heb ik dat over het hoofd gelezen.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Bedankt voor de tip!
werkzame middel Oxytetracycline Hydrochloride, net zoiets als wat ik dus besteld heb alleen is die zooi die ik besteld heb nog veel sterker en puur tetracycline. Afijn ik ga t nu bestellen zit in ieder geval tetracycline in zo te zien, had ik dat eerder geweten... Duur grapje..
Staat er bij hoe lang het duurt/je moet wachten en hoeveel Oxytetracycline Hydrochloride erin zit?
Daarna Maak ik zelf levende bacteriën aan met incubator en poeder.

Afbeelding

1 van de beste manieren om nuttige bacteriën aan te maken die ook ECHT levend worden gekweekt binnen 24 uur.
Hielp ook erg goed toen ik nitriet problemen had, was er binnen 1 dag vanaf tijdens de inloop fase.
Daarvoor heel veel met sera nitriet minus en sera nitrivec en bacto turbo lopen klooien toen ik in de piek zat en er al vissen in had gedaan. Was dweilen met de kraan open.. Toen op aanraden van lokale winkel een zakje van dit spul gekocht en moest t exact na 24 uur op komen halen en binnen 30 min in mijn bak gooien. Werd 1 witte bende maar na 24 uur was ik van al mijn problemen af, en was alles kraakhelder. Daarna zelf maar gekocht en heel vaak gebruikt bij b.v. opstart en na een flinke schoonmaak beurt van filter/slangen/aquarium enz enz.
Afijn nu lijk ik net een verkoper en dwaal af. Eerst maar eens die pillen proberen, zal vast minder schadelijk zijn dan die pillen die ik heb gekocht.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb even een foto vd achterkant gemaakt:
Afbeelding
Ik hoop voor je dat dit werkt! Bij mij is het nooit teruggekomen iig. Hooguit tussen het zand en de voorruit, maar dat kan ik niet goed beoordelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Bedankt voor de foto/info!
Van die capsules die ik heb besteld moest ik 1 500mg capsule oplossen in water en erin gooien, maar ja dat is puur tetracycline en zal dus veel sterker/geconcentreerder gedoseerd zijn denk ik. Maar heb ik aan 1 doosje net voldoende denk/hoop ik. Om de week ca 5 erin gooien dus.

Nog 1 ding wat ik me afvroeg.
Ik gebruik nu bleu exit wat iedere keer het fosfaat gehalte verminderd terwijl ik de ei methode gebruik (20 ppm No3 om 2 ppm Po4).
Moet ik fosfaat nu aanvullen tot 2 ppm of verder gaan met een kromme verhouding van nitraat en fosfaat? Zit nu op ca 1 ppm fosfaat en 20 ppm nitraat. Maar merk dat er na ca 2 dagen allemaal groene hardnekkige aanslag/groene algen op mijn decoratie/achterwand en plantjes komen, neem aan omdat de verhouding nu niet goed is.. Lijkt wel hoe je het ook aanpakt je 1 van de 2 voor lief moet nemen. Nou ja z.s.m. die pillen erin doen in ieder geval.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Muppet1987 »

Daar kan ik je helaas niet mee helpen...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Helaas product is nergens meer te verkrijgen, zie het nog wel bij een webshop of 2/3 maar alleen die webshops werken al amper.
Heb jij er meer van van die doosjes?
Mocht je mij er aan kunnen helpen ben ik berijd je hier natuurlijk voor te betalen incl verzendkosten voor b.v. € 10,- per doosje.
Maar vrees dat je maar 1 doosje hebt en er ook niet meer aan kunt komen.
Heb hier de lokale winkel al gebeld maar die kennen het niet, en hoorde van de webshop waar ik normaal mijn spullen haal dat dit product inmiddels is verboden. Valt me steeds vaker op dat als iets werkt het verboden word, ze verplichten je min of meer om die dure troep te kopen die totaal niet werkt. Laat maar weten a.u.b. maar vrees dat ik het antwoord al weet. Maar je weet maar nooit :)
Anders maar wachten op die dure caps die ik heb besteld, dan is 1 capsule voldoende, heb er 60 besteld dus kan ze via marktplaats p/st verkopen. Denk dat er wel meer mensen in geïnteresseerd zijn met blauwalgen gezien t feit t nergens meer verkrijgbaar is.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Kees »

Ook weleens last van gehad, voor mij was afdoende om 2 wekenlang dagelijks 30 tot 40% te verversen, tijdens verversen gelijk de blauwalg mee wegzuigen en heel spaarzaam voeren. Vaak kan de oorzaak gevonden worden voer en te veel licht.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb maar één doosje met nu nog 7 tabletten. Maar mocht jij de kuur wél moeten herhalen, dan is dat niet genoeg. Op deze site lijken ze nog te zijn:
https://matavi.nl/nl/Aquaria-zoetwater/ ... =732#intro
Maar misschien helpt bovenstaande tip van Kees je ook wel!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door amber98 »

Middelen tegen blauw alg zijn inmiddels verboden omdat het slecht voor het milieu is. Waar ik denk dat het verschil in zit qua voeren, is buiten natuurlijk niet te veel voeren, dat er misschien andere stoffen overblijven in de ontlasting. Voer je dagelijks? Anders kun je ook een tijdje proberen om maar 1x in de 2/3 dagen te voeren. Dit is voor de vissen geen probleem.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door RWA1980 »

Bedankt voor de reacties en tips.
Ik heb een plan van aanpak, ik ga eerst een specie kuip opzetten met plantjes en pomp.
Die bacteriën erin die ik zelf aanmaak, dan uit mijn 180 ltr bak mijn kogel en 5 panda gara's eruit halen en in die specy kuip zetten.
Dat zijn dus maar 6 vissen die erin gaan voor 1 weekje, dat zal prima gaan. Zodra die kogel in de kuip zit zet ik tijdelijk alle grote vissen in in de 180 ltr bak, de kleintjes kunnen in mijn 50 ltr bakje. Daar zitten maar 5 vissen in nu dus kunnen er wel een stuk of 10 bij (kleintjes 2 cm). Grote bak al mijn grind uitkoken en deco in een chloor badje, daarna azijn badje en dan uitkoken en 4/5 dagen in gewoon water laten staan. Grote bak weer vol gooien, nieuwe plantjes bestellen verlichting langzaam opbouwen en na 1 weekje kunnen ze erin, nitriet problemen heb ik nooit meer gehad na het toevoegen van die bacteriën. Gewoon eerst de sterkste erin, even aankijken, dan weer een aantal erbij enz. Als ik daarmee klaar ben kan ik die 180 ltr bak aanpakken die ook last heeft van. Weer weekje laten indraaien en dan kunnen ze erin. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap en ben ik 100% zeker van alles af.
Oorzaak is denk ik de dode plekken qua stroming, en onderhoud. Dat laatste is t grootste probleem in mijn grote bak maar ja hoe kun je de bodem goed schoon maken als alles dicht beplant is he.. Voeding kan t probleem niet zijn dat daar heb ik al van geleerd n.l.
Als dat allemaal klaar is hoef ik alleen die 110 ltr bak nog maar te doen (daar heb ik drijfplantjes in gedaan waar de blauwalg onder zat, niet gezien viel me pas later op helaas) maar die vissen kunnen dan ook in de specie kuip die dan dan helemaal goed is ingedraaid.
Verder moet ik gewoon zorgen dat er geen deadspots meer zijn en de stroming optimaal is. Heb al extra strommings pompjes gekocht.
Zo weet ik in ieder geval 100% zeker dat ik van die meuk af ben, en er voortaan ultra goed op letten, met name de stroming want op alle plekken waar ik plantjes niet zie bewegen zit die zooi. Verder een goed voedings schema hanteren en in begin vaak testen. In het verleden dacht ik al zo vaak van die zooi af te zijn maar stiekem zat er dan toch nog ergens een plukje en dan na een paar weken was t weer feest.
Mocht ik er weer last van krijgen heb ik die capsules met tetrcaline. Het is nu zo'n puinhoop in mijn bak en de mooie plantjes zijn nu toch al zo goed als dood, t ziet er nier meer uit en anders blijf ik aan t klooien.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door amber98 »

Colombo heeft nu een nieuw product gelanceerd tegen blauwalg. Is al verkrijgbaar in de winkel. Als je het wil proberen, maar het niet op voorraad is, geef ik je als tip mee dat de meeste winkels met Superfish het kunnen bestellen.

Gebruikersavatar

Velga
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2023 19:19

Re: al 4 jaar last van blauwalgen in verschillende aquariums

Bericht door Velga »

RWA, waar heb je de capsules besteld? Ik heb ook de beste ervaring met hs anti bacti maar nergens meer te krijgen. Daarvoor had je ook capsules met geel poeder die je kon gebruiken ( naam onbekend). In mijn 150 bak moet 5 gram oxycycline
Voor koeien varkens en kippen schijnt het ook in gebruik en huisartsen schrijven het ook voor maar die gaan daar niet aan meewerken om te krijgen

Plaats reactie

Terug naar “Algen”