Vreemde eitjes in aquarium

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Vanochtend was ik naar mijn vissen aan het kijken toen ik deze eitjes zag drijven. Ik heb vuurtetra's, Japonica garnalen en een Borstelneus meerval, maar deze kunnen het volgens mij allemaal niet zijn. Een week geleden heb ik er wel twee nieuwe planten in gezet, dus waarschijnlijk zijn ze daarbij mee gekomen. Maar het zijn ook niet de standaard eierklompjes van slakken. Dus weet iemand van welk dier deze eitjes zijn?

Groetjes, Roanne
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Geen idee joh! Kan je ze niet beter apart houden? Voor het geval dat je straks monsters in je bak hebt die niet uit te roeien zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door amber98 »

Dit zijn inderdaad geen gewone slakkeneitjes en het is ook niet van de dieren die je er zelf in hebt zitten. Ik zou het ook uit de bak halen, voor wat muppet aangeeft ;)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Misschien wel leuk om te kijken wat er dan wél uitkomt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

Dat is inderdaad een goed idee. Ik heb al een keer een slakkenplaag gehad en zoiets wil ik niet weer. Maar het is ook wel leuk om te weten wat er uitkomt, dus ik ga ze zeker bewaren :)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Hou ons op de hoogte! Ben wel nieuwsgierig 😏 ben al druk aan het googelen...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

Zal ik doen! Ik heb ze zojuist overgezet en het waren er toch iets meer dan die paar. Er zitten nu een stuk of 40 van die eitjes in mn oude aquariumpje... Hopelijk is het iets leuks, want ik ben bang dat er nog wel een paar in mijn aquarium zijn achtergebleven.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

https://www.aquascapen.nl/ongedierte/
Wie weet kan je hier wat mee, als de eitjes zijn uitgekomen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

Het is nu bijna een week later en er is nog weinig vooruitgang te merken. De eitjes die drijven, blijven hetzelfde er uit zien, op een enkeling na waarbij het lijkt alsof de zwarte stip, meer bruin/rood is geworden. Ook zijn er een heleboel eitjes naar de bodem gezakt en minder wit geworden. Ik heb het gevoel dat die misschien dood zijn.
Ik ben afgelopen week langs de winkel geweest waar ik de planten heb gekocht, maar ook daar wisten ze niet wat het waren. En afgelopen weekend heb ik twee aquariumwinkels gemaild in de hoop dat zij het wisten, maar tot nu toe is daar ook weinig uit gekomen.

Op dit moment zit ik een beetje te twijfelen of ik ze misschien terug in mn aquarium moet doen. Ik wil graag weten wat het zijn en het lijkt erop dat mn oude aquarium niet helemaal geschikt is als kweekbak. Maar aan de andere kant wil ik ook weer geen plaag, als het toch rare beestjes zijn. Wat denken jullie? De gok wagen of beter niet?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Ik zou het niet doen hoor! Visseneitjes komen vaak binnen een paar dagen uit. Wat er ook uit gaat komen, ik kan me niet voorstellen dat het iets is om mee te kweken. En anders is het snel genoeg overgezet hoor! Je kan ze ook gewoon in een (soep)kom met aquariumwater doen en dat dagelijks deels verversen voor de zekerheid. Of, zoals ik eerst ook deed, in een dun plastic wegwerp ‘glas’ en óp je aquarium zetten. Blijft het ook nog enigszins warm.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

De eitjes of wat het dan ook waren zijn de afgelopen weken langzaam allemaal verdwenen. Waarschijnlijk gezonken. Ik ging er vanuit dat er niks uit was gekomen, maar tijdens het verschonen van mijn aquarium gisteren ontdekte ik opeens een baby visje! Het lijkt op een vuurtetra. Misschien is het toeval, maar zou het kunnen dat de eitjes toch van de vuurtetra's waren? En als dit niet zo is, heeft iemand dan enige idee waar dit baby visje vandaan kan zijn gekomen?

Dit is trouwens tot nu toe de beste foto die ik van het visje heb kunnen maken. Misschien lukt het binnenkort nog om hem beter in beeld te krijgen.
Afbeelding

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Wat gaaf!!! Toch denk ik niet dat het eitjes van de vuurtetra waren. Visseneitjes zijn voornamelijk rond en komen snel uit. Die van jou hadden van die gekke uitsteeksels. Leken bijna op mini haaieneieren....😂 ik wil wel even bij m’n lfs voor je informeren?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door amber98 »

Ik meende dat tetra’s geen drijvende eieren hadden, maar het lijkt wel erop..?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Ik dacht echt dat zij de eitjes tussen planten afzetten....mocht het wel kloppen, dan heb je er misschien wel meer dan je denkt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Vreemde eitjes in aquarium

Bericht door RFrerejean »

Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. Op internet staan wel foto´s van de eitjes van andere tetra soorten en die zijn niet drijvend en al helemaal niet lijkend op mini haaieneieren ;)

Dit is trouwens nog een duidelijke foto van het visje in mn aquarium. Het moet wel een vuurtetra zijn toch?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”