Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stix
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:05

Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Stix »

Hoi iedereen,

Na lang googlen ben ik toch maar op zoek gegaan naar een forum om hopelijk tot een antwoord te komen! Het gaat namelijk over het samenstellen voor een visbestand met als thema roofvis. Maar dan wel de kleinere variant en niet de 600 liter roofvissen!

Ik heb een aantal aquaria staan en een ervan gaat wat op de schop. De vissen die erin zaten zijn verhuisd naar een ander aquarium en het "lege" aquarium was/is/blijft ingericht als zwart water aquarium.

Nu heb ik een vraagje over het visbestand dat ik erin wil! Ik heb namelijk twee vissen al op de lijst staan die ik erin wil. Alleen het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat met deze twee keuzes alles wegvalt.
Deze twee zijn de klimbaars (Ctenopoma Aciturostre) en de Vlindervis (Pantodon Buchholzi). Ik zag de Exodon Parodoxus maar ik denk dat die de voorgaande twee afmaken ;p

Heeft iemand enige inspiratie/tips voor vissen die erbij kunnen? Het hoeft echt geen bak met 20 vissen te zijn. Als het er een stuk of 4/5 in totaal zijn is dat ook al prima. Ik vind het alleen super leuk om elk aquarium zijn thema te geven.

Ik benieuwd naar wat jullie bedenken!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door amber98 »

Hoe groot is de bak? Ik heb vlindervissen maar die eten alleen levende krekels

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stix
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:05

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Stix »

amber98 schreef: 01 okt 2019 18:46 Hoe groot is de bak? Ik heb vlindervissen maar die eten alleen levende krekels
De bak is 1m breed, 50cm hoog en 41 diep. 180L. De vlindervis die ik hier in de lfs heb gezien eten ook meelwormen dus dat zou qua voeding wat rustiger zijn :P

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Goblin »

De grote van het aquarium weten zou helpen. En inderdaad, Exodons zijn erg interessant maar ongelooflijk agressief. Ze kunnen moeilijk met andere vissen samen gehouden worden en zullen zonder twijfel alles eten wat ze aan kunnen. Overigens moet je ze echt geen aquarium onder de 120cm aanbieden.

De klimbaars zit ook graag ruim, minima 200 liter maar liever meer. Van allen kan de vlindervis het kleinst gehouden worden. Helaas kan de klimbaars de vlindervis wellicht als prooi kunnen zien. Ik zou deze niet met kleinere vissen samen houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stix
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:05

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Stix »

Goblin schreef: 03 okt 2019 09:41 De grote van het aquarium weten zou helpen. En inderdaad, Exodons zijn erg interessant maar ongelooflijk agressief. Ze kunnen moeilijk met andere vissen samen gehouden worden en zullen zonder twijfel alles eten wat ze aan kunnen. Overigens moet je ze echt geen aquarium onder de 120cm aanbieden.

Dus, wat is het volume van de toekomstige rover bak?
Ik heb geprobeerd te reageren haha maar mijn reactie komt maar niet. De bak is 180L. 1m breed, 50cm hoog en 41cm diep.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door amber98 »

Er moeten 2 reacties op het forum goedgekeurd worden daarna kun je gewoon reageren ;) meelwormen zijn erg hard, moeilijk verteerbaar en als je de kop er niet vanaf haalt, eten ze van binnen uit de vlinder vis op. Ik geef ze wel regelmatig buffalowormen, maar dit vinden ze na een tijdje niet meer interessant. Afhankelijk van wat je er verder in gaat zetten, zou ik hooguit 2 vlinders op een meter zetten, als je genoeg drijfplanten en schuilplekken aan de oppervlakte hebt. ;) Hou er rekening mee dat je geen andere vissen toevoegt die de vlinders gaan irriteren. Dan gaan ze springen.

180L is helaas niet veel voor roofvissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stix
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:05

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Stix »

amber98 schreef: 03 okt 2019 10:41 Er moeten 2 reacties op het forum goedgekeurd worden daarna kun je gewoon reageren ;) meelwormen zijn erg hard, moeilijk verteerbaar en als je de kop er niet vanaf haalt, eten ze van binnen uit de vlinder vis op. Ik geef ze wel regelmatig buffalowormen, maar dit vinden ze na een tijdje niet meer interessant. Afhankelijk van wat je er verder in gaat zetten, zou ik hooguit 2 vlinders op een meter zetten, als je genoeg drijfplanten en schuilplekken aan de oppervlakte hebt. ;) Hou er rekening mee dat je geen andere vissen toevoegt die de vlinders gaan irriteren. Dan gaan ze springen.

180L is helaas niet veel voor roofvissen.
Ah oke dat verklaart een hoop dan qua reacties haha. Dan zit dat nu goed :)

Van binnenuit opgegeten? Holy cow...Hij heeft er al aardig wat gegeten inmiddels..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Roofvis(jes) thema aquarium ideeën

Bericht door Linda »

Je zou er keizertetras in kunnen doen, kleine etters hangen altijd aan mijn arm wanneer ik onderhoud pleeg aan de bak 😂

Sumatranen/purperkoppen en andere barbelensoorten zijn ook roofvissen als ik mij niet vergis. Lijkt je dat niks? Ik heb zelf de purperkoppen icm keizertetras een labeo bicolor en een koppel kersenbuiken.
.. Oja en een vlindervis.

Mijn bak is vergelijkbaar met de jouwe alleen 40 ipv 50 hoog.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”