Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje en hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Ik heb een koppeltje Apistogramma Ramirezi (antennebaarsje).
Ik heb het koppeltje hier nu ongeveer 3 maanden in mijn aquarium en sinds woensdag is mijn vrouwtje donkerder van kleur geworden en heeft een snelle ademhaling.
Gelukkig zwemt ze nog rond en eet ze ook nog wel maar is niet zo actief meer als in het begin

Ik heb mijn waterwaarden gemeten en dat is verder wel goed.

PH / 6,5
KH / 4
GH / 8

Voor mensen die willen weten wat mijn visbestand op moment is.

Man/Vrouw : Apistogramma Ramirezi
Man/Vrouw : Honinggoerami goud
30 x Kardinaaltetra's
+/- 15 Vuurgarnalen

De afmetingen van mijn Aquarium is.

Juwel vision 260
Lengte : 121
Diepte : 46
Hoogte : 64

Hier wat foto's van de man en vrouw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee hebben.

Mvg Hesselink

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door amber98 »

Word de vrouw veel weggejaagd? Misschien door de andere vrouw of de man? Wat zijn de nitriet en nitraatwaardes?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

amber98 schreef: 06 sep 2019 23:32 Word de vrouw veel weggejaagd? Misschien door de andere vrouw of de man? Wat zijn de nitriet en nitraatwaardes?

Bedankt voor je snelle reactie.
Alle vissen worden totaal met rust gelaten ook
zit de man niet te jagen en kunnen rustig z'n gang gaan.

De nitriet en nitraat waardes zitten zogoed op 0
Want als ik ververs ververs ik met een bodemstofzuiger. Gewoon water verversen doe ik niet en alleen met een bodemzuiger.

Heb dit al eens eerder meegemaakt dat 1 van mijn ramirezi donkerder werd van kleur en dat is helaas slecht afgelopen en denk dat het met deze net zo gaat.
Ook toen wist ik niet waar het aan kon liggen en had ook mijn waardes goed en had zelfs de ph waarde op 5,4.

Mvg Hesselink

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door amber98 »

Er zitten heel wat doorgekqeekte exemplaren tussen, dus het is mogelijk dat ze gewoon zwak is. Nitriet blijft niet op 0 door de bodem af te hevelen en een nitraat van bijna 0 zullen je planten niet heel leuk vinden ;) maar dat heeft niks te maken met de ramirezi.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

amber98 schreef: 08 sep 2019 10:34 Er zitten heel wat doorgekqeekte exemplaren tussen, dus het is mogelijk dat ze gewoon zwak is. Nitriet blijft niet op 0 door de bodem af te hevelen en een nitraat van bijna 0 zullen je planten niet heel leuk vinden ;) maar dat heeft niks te maken met de ramirezi.
Hoi amber98.

Ik vind het raar dat het vrouwtje ongeveer 3 a 4 maanden zo goed deed in mijn aquarium dus het kan niet zo zijn dat dit een zwak exemplaar is toch?

Zoals voor de nitriet en Nitraat waarden die test ik met teststrips en verkleuren minimaal vergeleken met de rest op de strips. Ik heb ook testdrupels voor PH/KH/GH en die komen ook aardig goed in de buurt met de strips.

De planten groeien als kool in mijn aquarium en geef elke dag plantenvoeding van Easy Life Profito. Normaal hoor ik elke week 26 druppels in mijn aquarium te doen maar ik geef elke dag 4 druppels.

Dus daarom snap ik het gewoon niet vind het echt jammer. Als de waterwaarden niet goed waren of dat er gejaagd word in de aquarium dan weet je de oorzaak maar nu weet je niet waar het aan kan liggen.

Mvg Hesselink

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door amber98 »

Nitriet moet 0 zijn, als die niet 0 is, dan kan ze daar last van hebben. Zwakke vissen kunnen wel degelijk eerst goed gaan en daarna veel minder. Bij ramirezis zie je overigens heel vaak dat ze na een half jaar opeens sterven.. meestal ligt dat aan te hoge pH waardes, maar 6.5 is niet absurd hoog. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het nog zuurder te maken? Anders zou je dat kunnen proberen.

Mijn cichliden worden donkerder als ze een nest gaan krijgen, maar ik weet niet hoe dit met de ramirezi zit, aangezien deze helemaal geen familie van mijn cichliden zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

amber98 schreef: 08 sep 2019 12:50 Nitriet moet 0 zijn, als die niet 0 is, dan kan ze daar last van hebben. Zwakke vissen kunnen wel degelijk eerst goed gaan en daarna veel minder. Bij ramirezis zie je overigens heel vaak dat ze na een half jaar opeens sterven.. meestal ligt dat aan te hoge pH waardes, maar 6.5 is niet absurd hoog. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het nog zuurder te maken? Anders zou je dat kunnen proberen.

Mijn cichliden worden donkerder als ze een nest gaan krijgen, maar ik weet niet hoe dit met de ramirezi zit, aangezien deze helemaal geen familie van mijn cichliden zijn.
Hoi amber98.

Ik denk dat het hier niet het geval is dat ze een nest krijgen want het vrouwtje is echt lusteloos en zwemt bijna niet en blijft bijna continu op dezelfde plek en eet ook bijna niet meer jammergenoeg. Ze leeft gelukkig nog wel maar blijft heel donker en snel ademig valt me nog mee dat ze nog leeft.
Ik heb het internet en YouTube ff goed nagesnuffelt en heb mijn temperatuur toch maar ff opgeschroefd naar 29 graden want had zelf mijn temperatuur op 25 graden staan.

Ik wil mijn water ook graag zuurder maken en heb gelezen dat je dat kunt doen met gedroogd eikenblad. Heb zelf al veel kienhout in het aquarium en dat maakt het water ook zachter en zuurder maar weet jij misschien nog meer om het nog iets zuurder te krijgen?
Het liefs heb ik mijn PH ook nog lager tussen 5.0 / 6.0 alle info is meer dan welkom.

Gr Hesselink

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door amber98 »

Je kan gaan filteren over turf, catappabladeren toevoegen of elzenproppen als je het natuurlijk wil doen, anders heb je chemische middelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

amber98 schreef: 08 sep 2019 15:03 Je kan gaan filteren over turf, catappabladeren toevoegen of elzenproppen als je het natuurlijk wil doen, anders heb je chemische middelen.
Catalpa bladeren bedoel je?
Ik heb toevallig 2 catalpa's achterhuis staan haha.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

Ik zie nu ook hooguit 3 witte stipjes 1 op de staart en 2 op haar rugvin.
Zou ze nu ook last hebben van witte stip?
Zou dat misschien de reden zijn dat ze zo slecht is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door amber98 »

Als het echt stippen zijn, dan zou ik haar inderdaad zsm behandelen tegen stip. Ik heb goede ervaringen met cerpofor alparex van Colombo, deze helpt ook tegen inwendige parasieten, mocht ze daar ook last van hebben. De bladeren heten echt catappabladeren en zijn op een speciale manier gedroogd. Die geven ook stoffen af om de weerstand van de vissen te verhogen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

amber98 schreef: 08 sep 2019 16:29 Als het echt stippen zijn, dan zou ik haar inderdaad zsm behandelen tegen stip. Ik heb goede ervaringen met cerpofor alparex van Colombo, deze helpt ook tegen inwendige parasieten, mocht ze daar ook last van hebben. De bladeren heten echt catappabladeren en zijn op een speciale manier gedroogd. Die geven ook stoffen af om de weerstand van de vissen te verhogen.
Ik wil je heel erg bedanken voor je snelle reacties en je hulp ik ga zeker het middel halen tegen stip wat je zei. En hopelijk gaat ze straks weer heerlijk door de bak heen zwemmen.

Bedankt voor je hulp Mvg Jan Hesselink

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Erik1974 »

Hesselinkjan82 schreef: 08 sep 2019 15:56
amber98 schreef: 08 sep 2019 15:03 Je kan gaan filteren over turf, catappabladeren toevoegen of elzenproppen als je het natuurlijk wil doen, anders heb je chemische middelen.
Catalpa bladeren bedoel je?
Ik heb toevallig 2 catalpa's achterhuis staan haha.
Nee geen Catalpa, maar Catappa! Dat is niet hetzelfde:
https://www.aquariadise.com/catappa-bla ... uik-je-ze/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hesselinkjan82
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:14

Re: Ramirezi snelle ademhaling en donkerder van kleur.

Bericht door Hesselinkjan82 »

Erik1974 schreef: 09 sep 2019 07:49
Hesselinkjan82 schreef: 08 sep 2019 15:56
amber98 schreef: 08 sep 2019 15:03 Je kan gaan filteren over turf, catappabladeren toevoegen of elzenproppen als je het natuurlijk wil doen, anders heb je chemische middelen.
Catalpa bladeren bedoel je?
Ik heb toevallig 2 catalpa's achterhuis staan haha.
Nee geen Catalpa, maar Catappa! Dat is niet hetzelfde:
https://www.aquariadise.com/catappa-bla ... uik-je-ze/
Dank je heb het ff doorgelezen. Goed voor de ph waarde en ook nog eens goed voor de vissen.
Heb al wat besteld haha

Mvg Hesselink

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”