Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visje200
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:38

Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door Visje200 »

Goedemorgen,

Wij hebben nu een paar dagen een nieuw aquarium: Juwel Lido 200 led. Inmiddels zitten de planten erin en donderdag gaan we de Co2 installatie plaatsen. Over een paar weken willen we beginnen met de vissen te plaatsen. Zoals je hierboven leest Zuid-Amerikaanse vissen. Ook onze planten zijn als het goed is allemaal Zuid-Amerikaans:
Echinodorus tenellus
Staurogyne repens
Alternanthera Rosaefolia
Echinodorus Barthii
Echinodorus Horemanii red
Echinodorus Argentinensis
Echinodorus Bleheri

Nu ben ik benieuwd of de vissen die ik in mijn hoofd heb een beetje bij elkaar kunnen. Het zijn niet heel bijzonder vissen, maar wij vinden ze mooi.
Dit is wat we willen toevoegen:
Corydoras julii, 9 stuks
Diamantzalm, 11 stuks
Kardinaaltetra, 15 stuks
Apistogramma Cacatuoides, 1 mannetje + 4 vrouwtjes

En misschien nog andere goede tips voor de aankoop van de vissen of ons Zuid-Amerikaans aquarium.

Groeten

Ps. Hiervoor hadden we een klein gezelschaps aquarium van 60L, dus niet zo heel veel ervaring.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door amber98 »

Ik zou er niet voor kiezen om de apistogramma cacatoides te combineren met corydoras. 5 stuks is dan ook erg veel (ook al is er maar één man, ook vrouwen hebben hun eigen plekje nodig) diamantzalm en kardinaaltetra kunnen prima samen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door Erik1974 »

Ik vind de bak veel te klein voor diamantzalmen en kardinalen. Beter is om de kardinalen te vervangen door de Paracheirodon simulans, ziet er bijna hetzlefde uit maar past beter in de bak (hoeven ook niet zo warm als kardinalen). Een Lido 200 is maar 71x51 cm, dat is erg klein. Diamantzalmen hebben ook best ruimte nodig. Mits je er niet te veel neemt en dicht beplant kan het misschien net aan, maar ik zou het zelf niet doen. Ik heb ze in mijn Rio 240 en daar ging het in het begin ook mis omdat ze elkaar te veel konden zien. Nu zijn ze met veel meer en gaat het wel goed, echter passen er in een Lido 200 geen 15 stuks. Beter is om een kleinere scholenvis uit te kiezen of het bij de simulans te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visje200
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:38

Re: Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door Visje200 »

We zijn nu gestart met een groep van 12 Kardinaal tetra en 6 Otocinclus vittatus.
Hierna zien we weer verder wat we gaan toevoegen. De Diamantzalm vinden we leuk omdat ze vrij actief zijn. De Corydoras die doen we in ieder geval niet meer. En eigenlijk willen we nog een echte blikvanger zoals de Apistogramma... Suggesties?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door Erik1974 »

Apistogramma hongsloi vind ik zelf erg mooi, en is niet zo'n hele felle rakker, dus die zou misschien net aan kunnen in je bak. Maar ik vind het oppervlak van een Lido 200 toch aan de krappe kant voor Apisto's, eigenlijk zou alleen een koppel Borelli's passen.

Gebruikersavatar

Patrick K.
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 nov 2012 23:50
Locatie: Oosterhout (N.Br.)

Re: Juwel Lido 200 - Zuid-Amerikaans

Bericht door Patrick K. »

Ondanks alles wat hier wordt gezegd vind ik 70 (l) x 50 (d) x 60 (h) een hele mooie maat voor een aquarium.
Waarbij ik moet toegeven dat erg actief zwemmende vissen meer lengte nodig hebben.

Voor Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) geldt dat niet. Daarvan kun je in deze bak makkelijk 18 stuks houden, wat ik ook zou aanraden omdat deze vissen interessanter worden naarmate de groep groter wordt.
En de 6 O. vittatus lijkt me mooi in verhouding.

Apistogramma hongsloi is inderdaad een hele mooie en niet al te moeilijke dwergcichlide, alternatieven zouden A. macmasteri of A. viejita kunnen zijn.

Als extra blikvanger zou je er dan nog een koppel Trichopterus chuna (honinggoerami) bij kunnen zetten.

Maar daarmee is je bak wel echt vol.
Vol met een prachtig bestand, dat wel!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”